خط قرمزهای دولت در لایحه بودجه قابل شکستن نیست

به گزارش انجمن آقای شرفی، حسن روحانی، رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت با اشاره به شروع فعالیت دولت جو بایدن در آمریکا در آینده ای نزدیک، گفت: اگر بایدن گفت که آمریکا می خواهد در جهت قانون قرار گیرد و به تعهداتش عمل کند، جواب ما صریح، روشن و ساده است، می گوییم اگر شما به همه تعهدات خود عمل کردید، ما نیز به همه تعهدات خود عمل خواهیم کرد.

خط قرمزهای دولت در لایحه بودجه قابل شکستن نیست

رئیس جمهوری ادامه داد: اگر عمل نکردید ما در برابر شما سر فرود نمی آوریم، شما اگر به تعهدات عمل کردید منّتی سر ما نگذاشتید، تا حالا یک کار خلاف قانونی انجام می دادید حالا از کارِ خلاف قانون دست برداشتید، پشیمان شدید و فهمیدید اشتباه نموده اید.

نکات مهم سخنرانی رئیس جمهوری را در زیر بخوانید.

- سال 97 و شروع جنگ تحمیلی مالی مقطع دیگر ایستادگی و پیروزی مردم بود. در سال 97 کسی که در راس قدرت عظیم دنیای بود مدعی بود که با تحریم های شدید مالی می تواند نظام ایران را سرنگون کند و این اقدامش تا 22 بهمن 97 به نتیجه خواهد رسید اما در این مقطع نیز نتیجه ایستادگی، صبر و پشتکار مردم، در یک سال بعد آشکار شد به نحوی که در اواسط سال 98 رشد تورم سیر نزولی یافت و آرامش مالی نسبی در کشور حاکم شد.

- اگر همان فرایند سال 98 ادامه می یافت شاهد موفقیت های دیگری هم می بودیم اما در اواخر سال 98 با شیوع ویروس کرونا با بحران جدیدی روبرو شدیم.

- با اقداماتی که اجرا شده هم فعالیت های تولیدی و توسعه ای ادامه دارد و هم زندگی مردم البته با سختی و دشواری در جریان است و مردم برای تهیه کالاهای اساسی با کمبود روبرو نیستند ضمن اینکه به خاطر بعضی بی انصافی ها دچار مشکل شدند و تا حدودی در زمینه مدیریت هم باید کار بهتری انجام می گرفت.

- دولت به رغم همه مسائل و محدودیت هایی که با آن روبرو هست، یاری هایی را برای اقشار آسیب پذیر اختصاص داده است که می توان به بسته معیشتی ماهیانه برای 60 میلیون نفر و بسته های حمایتی متعدد به خاطر شرایط کرونایی اشاره نمود.

- هدف اصلی دولت در همه این مقاطع این بوده که حداقل زندگی و معیشت برای اقشار آسیب پذیر فراهم باشد ضمن اینکه در کنار این اقدامات، فعالیت های عمرانی و توسعه ای را هم ادامه داده و هر روز شاهد افتتاح های متعدد در کشور هستیم.

-با اقدامات دولت همچنین افراد کم مصرف که عمدتا از اقشار کم درآمد هستند از آب، برق و گاز رایگان برخوردار شده اند.

- سال جاری علیرغم تحریم، جنگ مالی و کرونا در شش ماهه اول شاهد رشد مالی هستیم و امیدواریم تا انتها سال هم رشد مثبت مالی داشته باشیم در حالی که در شرایط کرونا تعداد معدودی از کشورهای دنیا از رشد مثبت برخوردار هستند.

- بدون تردید اقداماتی که باید در شرایطی که دشمن جنگ مالی را تحمیل نموده و جامعه ملتهب است، انجام گردد با شرایط عادی متفاوت است لذا هدف دولت از اختصاص ارز 4200 تومانی برای تامین کالاهای اساسی به خاطر آن است که قیمت کالاها برای مردم قابل تحمل باشد.

- در چنین شرایطی اگر افرادی از این موضوع سوءاستفاده کردند دلیل نمی گردد که کل این تصمیم کنار گذاشته گردد، بدون تردید بایستی با هر کسی که در این زمینه تخلف نموده برخورد جدی گردد لذا اینکه تعداد معدودی از تصمیم اختصاص ارز 4200 تومانی تخلف نموده اند مبنا نمی گردد که کار و تصمیم نادرست بوده است.

- در یک سال گذشته دولت به طور تدریجی و در حدی که جامعه بتواند تحمل کند تعدادی از کالاها را از شمول اختصاص ارز 4200 تومانی خارج نموده است و امروز چند قلم از کالاها باقی مانده که برای مردم اهمیت دارد البته ممکن است دولت در شرایط مناسب تصمیم دیگری در زمینه این کالاها نیز اتخاذ کند.

- سر و صدا کردن و جار زدن در مورد بعضی از تصمیماتی که هنوز نهایی نشده و در کمیسیون تلفیق در حال آنالیز است، فایده ای جز ایجاد رانت و فساد ندارد.

- از مجلس شورای اسلامی توقع داریم که در این زمینه همکاری نمایند و البته اگر پیشنهاد و اصلاحی ضروری است از آن استقبال می کنیم اما شاکله بودجه حفظ گردد چرا که طبق قانون اساسی، بودجه را دولت تنظیم و تدوین می نماید و البته مجلس هم حق دارد آن را اصلاح نموده و پیشنهاد جدید بدهد.

- خطوط قرمزی در بودجه وجود دارد که قابل شکستن نیست؛ دولت قبول نمی نماید که بدون حساب و کتاب، مالیات ها افزایش یافته و عوارض گمرکی به هم بریزد چرا که معتقدیم به اندازه کافی مردم تحت فشار هستند.

بودجه نویسی کار دولت است، مجلس برای تصویب، حق اصلاح و پیشنهاد دارد اما شاکله لایحه بودجه نباید تغییر کند.

-دولت مصمم است در سال آینده روزانه 2میلیون و 300هزار بشکه نفت و میعانات بفروشد و قدرت آن را هم دارد لذا اگر این موضوع کنار گذاشته شده و به جای آن مالیات در نظر گرفته گردد قطعا به مردم فشار خواهد آمد.

- به منظور تقویت پول ملی پیش بینی نموده ایم که قیمت دلار بر مبنای 11هزار و 500 تومان باشد و چنانچه این رقم یک مرتبه به 17هزار تومان افزایش یابد بدون تردید آثار و تبعات مالی زیادی برای مردم خواهد داشت لذا نباید مردم و دولت را در ماههای آخر تحت فشار مسائل مالی قرار داد.

- تراکنش های بانکی که مردم انجام می دهند برای خرید جنس یا خدمات است و قرار نیست که چندین بار از مردم مالیات اخذ گردد و همه اینها خطوط قرمزهایی هستند که دولت آنها را مدنظر قرار داده است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "خط قرمزهای دولت در لایحه بودجه قابل شکستن نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خط قرمزهای دولت در لایحه بودجه قابل شکستن نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید