تحقیقی جدید از کاهش تنوع در طراحی سایت ها خبر می دهد

به گزارش انجمن آقای شرفی، مطالعات نشان می دهند که سایت ها روز به روز بیشتر شبیه هم می شوند و نسبت به 10 سال گذشته اشتراکات بسیار بیشتری با هم پیدا کرده اند.

تحقیقی جدید از کاهش تنوع در طراحی سایت ها خبر می دهد

کارشناسان سایت The Conversation با استفاده از مطالعات داده کاوی، نزدیک به 200 هزار عکس از 10 هزار وب سایت را تحلیل کردند. آن ها در این تحقیق روی 500 سایت پرترافیک الکسا و سایت کسب و کارهای برتر آمریکایی بر اساس ارزش بازار مطالعه کردند و برای درک هر چه بهتر شباهت المان های بصری وب سایت ها از تصاویر صفحه های Internet Archive نیز کمک گرفتند.

نمودار سمت چپ کاهش شباهت کدهای سایت ها و نمودار سمت راست افزایش همپوشانی کتابخانه ها را نشان می دهد.

کارشناسان سایت یاد شده صفت هایی مثل رنگ، طرح بندی (Layout) و همچنین صفت های ایجاد شده توسط هوش مصنوعی را بررسی کردند. بررسی ها نشان داد که سایت های بین سال های 2008 تا 2010 بیشترین تفاوت را از لحاظ این سه معیار داشته اند و تفاوت ها بین سال های 2010 و 2016 کاهش پیدا کرده است. از بین سه معیار یاد شده، تفاوت در طرح بندی بیشترین کاهش را داشته و در این بازه بالغ بر 30 درصد کم شده است.

یافته های این تحقیق نشان می دهند که سایت ها روز به روز شباهت بیشتری به هم پیدا می کنند. البته این شباهت به این معنی نیست که وب مسترها در حال کپی کردن کدهای سایت هستند؛ چرا که تحقیقات نشان داد شباهت کدهای سایت ها به مرور زمان کاهش چشمگیری پیدا کرده ولی استفاده از کتابخانه های نرم افزاری فرایند صعودی داشته است. این کتابخانه های نرم افزاری حاوی کدهایی عمومی هستند که وب مسترها از آن ها برای تغییر اندازه صفحه جهت نمایش صحیح در موبایل و یا اضافه کردن منوی همبرگری استفاده می کنند.

شبیه شدن سایت ها به یکدیگر مثل شمشیر دو لبه است. از یک طرف شباهت زیاد آن ها را در دسترس تر می کند و کاربران می توانند حین بازدید از سایت جدید به سرعت کار کردن با آن را یاد بگیرند، ولی از طرف دیگر خلاقیت را در طراحی از بین می برد.

منبع : دیجیاتو

منبع: آی تابناک

به "تحقیقی جدید از کاهش تنوع در طراحی سایت ها خبر می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحقیقی جدید از کاهش تنوع در طراحی سایت ها خبر می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید