گفتمان جهادی و انتخابات پیش رو

به گزارش انجمن آقای شرفی، بر اساس گفتمان و تفکر رهبرمعظم انقلاب که بارها بیان و تبیین شده است، گفتمان انقلاب در مقطع کنونی واضح و روشن است و در بیانات و پیغام رهبری در تاریخ دهم و یازدهم مرداد خطاب به گروه های جهادی، یک بار دیگر تجلی پیدا کرد.

گفتمان جهادی و انتخابات پیش رو

به گزارش گروه رسانه های انجمن آقای شرفی، هرچند هنوز حدود هفت ماه تا انتخابات مجلس در اسفند سال جاری باقی مانده اما از هم اکنون و حتی قبل از این، جریان ها و گروه های سیاسی در تدارک لیست های خود هستند، و جریان ارزشی و انقلابی کشور نیز باید از هم اکنون از محصول این انتخابات برای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی و پیشبرد راهبرد و گفتمان نظام برنامه ریزی کنند. آنچه که ضرورت این موضوع را دو چندان می نماید، نتایجی است که از آسیب شناسی جریان های اصولگرایی و اصلاح طلبی و اختلاط و التقاط گفتمانی و انحراف و هم پوشانی مواضع آنها در سال های اخیر به دست آمده است. البته آسیب شناسی جناح های سیاسی در این مجال موضوع بحث ما نیست، اما آنچه در پی خواهد آمد مبتنی بر نتایج این آسیب شناسی است.

2- بر اساس گفتمان و تفکر رهبرمعظم انقلاب که بارها بیان و تبیین شده است، گفتمان انقلاب در مقطع کنونی واضح و روشن است و در بیانات و پیغام رهبری در تاریخ دهم و یازدهم مرداد خطاب به گروه های جهادی، یک بار دیگر تجلی پیدا کرد.این بیانات و پیغام نسخه منحصر به فردی است که بدلایل مختلف باید نقشه راه در فضای سیاسی- انتخاباتی پیش رو تلقی گردد،چرا که با ناموفق بودن نسخه های مالی غربی و صندوق بین المللی پول و همچنین نگاه سنتی دهه پنجاه به مسائل کشور در چهل سال گذشته، اکنون نوبتِ اجرای نسخه بومی و اصلی بروز شده انقلاب برای حل مسائل کشور، درمان ناکارآمدی مسئولان، مقاوم سازی اقتصاد کشور و ایستادگی در برابر هرگونه تحریم و فشاری است. خلاصه سه نکته بیانات و نُه بند پیغام اخیر رهبرمعظم انقلاب به گروه های جهادی این بود که: اولاًحرکت جهادی را به گفتمان عمومی و شعار خدمت رسانی برای تحقّق عدالت و پیشرفت را همگانی کنید، ثانیاًً پیشرفت،در اندیشه و کار جهادی است، ثالثاًً مجموعه نیروهای جهادی کارآمد، اهل فکر و برنامه ریزی با توانایی فوق العاده ای از لحاظ سطح فهمِ مسائل مدیریّتی و خدمت رسانی و ایجاد عدالت و قیام به قسط داریم، و رابعاًً ارتباط گروههای جهادی با یکدیگر و با دستگاه های قادر بر پشتیبانی یک ضرورت است.

3- گرچه گروه های جهادی در حوزه های مشغول به خدمت، به قول رهبری باید همین جور پیش بروند و گسترش یابند، اما برای اینکه گفتمان جهادی به گفتمان غالب کشور تبدیل گردد، نباید از سایر حوزه ها غفلت کنیم و یکی از این حوزه ها،حوزه سیاسی و سیاست گذاری است.

4- اکنون اولاًً برهمگان روشن شده است که با وجود سازمان های دولتی خسته و بسته و نشسته، راه برون رفت کشور از مسائل کنونی، تفکر و گفتمان جهادی با تمرکز بر توان داخلی است و مردم به خوبی درک نموده اند گفتمان مذاکره با امید کاذب به وعده های توخالی خارجی ها حلال مسائل آنها نخواهد بود. ثانیاًً واضح است برای حل مسائل کشور به فرموده رهبرمعظم انقلاب به یک دولت و رئیس جمهور جوانِ انقلابی احتیاج داریم و راه رسیدن به چنین دولتی از یک مجلس جوانِ انقلابی می گذرد و تشکیل چنین مجلسی، احتیاجمند و باور حضور نیروهای جوانِ جهادی در صحنه سیاسی و انتخاباتی کشور است،همچون دیگر صحنه هایی که با حضور خود موفقیت ها و دستاوردهای بزرگی برای کشور به ارمغان آورده اند. ثالثاًً این باور اول باید در خود نیروهای جهادی ایجاد گردد و احساس مسئولیت کنند تا از صحنه های سیاسی با این توجیه که کار سیاسی به روحیه و کار جهادی آنها خدشه وارد می نماید و ممکن است لطمه بزند، غفلت نکنند. رابعاًً گروه ها و سیاسیونی که به واقع دل در گِرُو انقلاب و نظام و کشور و منافع ملی دارند و مقید و معتقد به حل مسائل مردم هستند، باید به این باور برسند که فضای سیاسی- انتخاباتی پیش رو را فضای جهادی قرار دهند و برای تعیین مصادیق لیست های خود از هم اکنون به دنبال نیروهای جوانِ جهادی بروند.

5- متأسفانه عرصه خدمت رسانی گروه های جهادی به درستی تعریف نشده است و برای این عرصه نقشه راهی وجود ندارد و دستگاه های اجرایی تفکر جهادی را به رسمیت نمی شناسند. لذا اولاًً باید نقش گروههای جهادی در کشور و نقش آفرینی آنها را در فرآیند مأموریت های حاکمیتی پذیرفت و به رسمیت شناخت و پشتیبانی کرد و در پیچ و خم اداری برای آنها مانع ایجاد نکرد. ثانیاً برای اینکه الگوی جهادی را جایگزین دیوان سالاری کنیم و نیروهای جهادی در برنامه های اقتصاد مقاومتی حضور منظم و برنامه ریزی شده داشته باشند، باید سازوکارهای لازم را ایجاد کنیم تا بتوان از این توان جهادی جوانان حداکثر بهره را برد.

6- برای تحقق این امر احتیاجمند قرارگاه هماهنگی و حلقه های واسط بین دولت و مردم به منظور تسهیل فعالیت های جهادی و پایداری و تاثیرگذاری عمیق تر آنها هستیم تا یک همراهی راهبردی با گروه های جهادی بین دستگاه ها ایجاد و چگونگی واگذاری امور به این گروه ها به طور رسمی و قانونی تعیین و بودجه های محرومیت زدایی نهادها و سازمان های مختلف دولتی و غیر دولتی متمرکز گردد. چراکه امروزه حکمرانی نوین بسترها و روش های جدیدی را برای مدیریت و سازماندهی ظرفیت ها و انرژی های مردمی می طلبد. هرچند حرکت جهادی در ملت ما نهادینه شده اما برنامه ریزی نشده است. لذا برای برنامه ریزی منظم، باید روحیه جهادی نیز در مسئولان و مدیران هم نهادینه گردد، زیرا مدیران و مسئولانی که تفکر جهادی نداشته باشند نمی توانند و یا نمی خواهند با گروه های جهادی هماهنگ شوند و قطعا چالش و مانع ایجاد خواهند کرد،کما اینکه تاکنون مانع ایجاد نموده اند و وضع فعلی اقتصاد کشور گواه این امر است.

7- یکی از حلقه های واسط بین مردم و دستگاه های اجرایی و حاکمیتی کنندگان جهادی مردم در مجلس شورای اسلامی می توانند باشند تا با قانونگذاری جهادی مسیرحرکت های جهادی را هموار و بین دستگاه های اجرایی هماهنگی و بین دستگاه های اجرایی و نهادهای حاکمیتی همراهی راهبردی ایجاد کنند.کنندگان جهادی می توانند در مجلس با اصلاح قوانین دیوان سالاری، الگوی جهادی را در قوانین حاکم و به قانون تبدیل کنند و ظرفیت های معطل کشور را پای کار بیاورند و بستر لازم را برای کنارزدن گفتمان اشرافی گری و حذف بروکراسی کُندی آفرین اداری و مبارزه با رانت خواری و مفاسد مالی فراهم کنند.

8- برای تبدیل تفکر جهادی به یک گفتمان عمومی و جهادی کردن دستگاه های سیاست گذاری و قانون گذاری و اجرایی مردم باید ورود جدی و آگاهانه به صحنه انتخابات و صندوق های رای کنند و بدانند اگر می خواهند مسائلشان بدون فضاسازی ها و وعده دادن های دروغین حل گردد، باید به سمت انتخاب نیروهای جهادی کارآمد بروند و بدون توجه به گروه ها و احزاب سیاسی، فعالانه در صحنه انتخابات مشارکت و نیروهای جهادی و انقلابی را شناسایی و انتخاب کنند تا با شایسته سالاری در حوزه قانون گذاری، آنچه شایسته ملت ایران است، رخ دهد. لذا صحنه انتخابات و انتخاب نیروهای جهادی و انقلابی در اسفند سال جاری، صحنه آتش به اختیار مردم است. اما چند نکته مهم: اولاً نیروهای ارزشی و انقلابی در تعیین شاخص ها و انتخاب مصادیق باید روی دو جنبه سختگیر باشند:

1- جنبه اعتقادی 2- جنبه کارآمدی.

در تعیین شاخص ها و مصادیق باید به جد دقت نظر گردد تا نیروهای به واقع جهادی به مردم معرفی شوند که در اعتقاد به اسلام و ولایت و مردم تا بن دندان پای کار باشند و برای تحقق مواضع و سیاست های نظام و رهبری تمام توان خود را به کار گیرند و بر سر ارزش ها و آرمان های انقلاب و امام و ولایت و منافع ملی و خط قرمزهای نظام قابل انعطاف و مصلحت گرا نباشند. ثانیاً- در فضای انتخاباتی و وضعیت کنونی جامعه که مهم ترین مشکل مردم مسائل مالی و معیشتی است، باید تمام کوشش خود را معطوف به راهکارهای حل مسائل مردم و جنبه کارآمدی نیروهای جهادی کرد. ثالثاً- نباید در دام دوگانه سازی های سیاسی از جمله صالح مقبول و اصلح نامقبول گرفتار شد، که البته بعدا خواهیم گفت که اصلح مقبول هم کم نداریم و فقط باید آنها را مکشوف کرد و نیروهای جهادی مصداق این سخن هستند. لذا جهادی بودن و شایسته سالاری شعار و هدف اصلی است، چرا که در این شرایط سخت مالی، گرفتاری در بازی های سیاسی و بازی با کلمات و مسائلی که برای مردم ملموس نیست، سم است! و برای مردم عناوین فرقی نمی نماید، بلکه مردم کسی را می خواهند که به فکر حل مسائلشان باشد و از جنس خودشان باشد و جهادی و انقلابی خدمت کند. نامزدهای کنندگی مردم در این دوره باید نیروهای جوانِ گمنام اما با تجربهِ انقلابی و جهادیِ و برخوردار از سلامت نفس و مواضع سیاسی باشند و با سابقه و کارنامه درخشانی که در خدمت کردن خالصانه و صادقانه داشته اند با چنین نامزدهایی مردم باید رویکرد گفتمان جهادی را احساس کنند و امیدوار باشند می توانند شاهد حل مسائلشان باشند تا بر این اساس یک موج جدید از امیدآفرینی انقلابی- جهادی ایجاد گردد و این امر با انسجام و اتحاد نیروهای انقلابی و جهادی محقق خواهد شد. إن شاءالله

یادداشت:محمدحسین محترم

منبع:کیهان

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "گفتمان جهادی و انتخابات پیش رو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گفتمان جهادی و انتخابات پیش رو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید