حیدری: سوبسید پتروشیمی ها از جیب مردم پرداخت می گردد ، قیمت گذاری دستوری به ضرر اقتصاد است

به گزارش انجمن آقای شرفی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: مقرون به صرفه فروختن گاز و خوراک پتروشیمی ها منجر به کاهش عایدی دولت و فشار به بودجه و کسری بودجه می گردد، در حالی که دولت از این محل می توانست عایدی بیشتری داشته باشد.

حیدری: سوبسید پتروشیمی ها از جیب مردم پرداخت می گردد ، قیمت گذاری دستوری به ضرر اقتصاد است

گروه مالی انجمن آقای شرفی، جلوگیری از توزیع رانت در اقتصاد و حذف فساد برای حرکت به سمت توسعه مالی یکی از شعار های دولت است که برای تحقق این موضوع با حذف ارز ترجیحی کار را کلید زد، در حالی که این حرکت دولت شجاعانه است، اما درخصوص اعطای نهاده های مقرون به صرفه و یارانه ای که به بخشی از اقتصاد مثل پتروشیمی ها داده می گردد نمی توان سکوت را جایز شمرد، چرا که زیان های این تفاوت قائل شدن، کلیت اقتصاد و معیشت مردم را تحت الشعاع قرار می دهد. دانشجو در مصاحبه با استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس بر تاثیرات اعطای سوبسید دولتی به واحد های پتروشیمی نگاهی دارد که در ادامه تقدیم می گردد.

حسن حیدری؛ استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در مصاحبه با دانشجو در مورد تبعات آشکار و پنهان اعطای رانت به پتروشیمی ها در اقتصاد و بر شرایط عایدیی دولت گفت: قیمت گذاری دستوری و دست کاری در قیمت در یک یا چند بخش مالی فقط آن قسمت را متاثر نمی نماید، بلکه سایر بخش های مالی را نیز تحت تاثیرات منفی قرار می دهد.

وی در این باره اضافه نمود: هنگامی که دولت قیمت ها را در یک بخش مالی مثل پتروشیمی ها دست کاری می نماید یا به علت توجیهات مورد نظر خود بیش از میزان کاهش می دهد و یا سوبسید غیر قابل دفاعی به آن بخش اعطا می نماید این موضوع سایر بخش های اقتصاد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و به کل اقتصاد ایران سرایت می نماید، لذا کل اقتصاد باید هزینه آن را بپردازد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در این باره خاطر نشان کرد: سال هاست کارشناسان مالی و تحلیلگران منتقد اعطای یارانه و سوبسیدی هستند که دولت به بخشی از واحد های مالی و صنعتی مثل خودروسازی و پتروشیمی ها می دهد. دریافت نهاده مقرون به صرفه و پایین حساب کردن قیمت گاز و خوراک پتروشیمی ها با اینکه مورد انتقاد است، اما دولت همچنان با طرح همان استدلال قدیمی مایل به گام گذاشتن در راستا درستی نیست که در نهایت به نفع پتروشیمی ها تمام می گردد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: دولتمردان معتقدند مزیت ما گاز و خوراک مقرون به صرفهی است که باید به پتروشیمی ها بدهند، در غیر این صورت و عدم اعطای گاز و خوراک مقرون به صرفه به پتروشیمی ها دولت معتقد است آن ها قادر به رقابت در بازار جهانی نیستند، حال این سوال مطرح می گردد و دولت باید جوابگوی مردم باشد در صورتی که پتروشیمی ها بدون دریافت سوبسید از جیب تک تک ملت ایران قادر به رقابت نیستند چرا باید باقی بمانند؟

حسن حیدری در این باره توضیح داد: چرا مردم باید هزینه پابرجایی پتروشیمی ها را بدهند؟! مقرون به صرفه فروختن گاز و خوراک پتروشیمی ها منجر به کاهش عایدی دولت و فشار به بودجه و کسری بودجه می گردد، در حالی که دولت از این محل می توانست عایدی بیشتری داشته باشد، اما بنا به بعضی استدلال های غلط این هزینه ها به دولت تحمیل می گردد که در نهایت به علت کسری بودجه، دولت با چاپ پول که در هر دو صورت نوعی تحمیل مالیات غیر مسقتیم به مردم است مردم را تحت فشار های شدید معیشتی و مالی قرار می دهد تا واحد های پتروشیمی سرپا بمانند!

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در مورد مطلوب ترین استراتژی حمایت دولت از واحد های تولیدی و مالی کشور گفت: به طور کلی یک استراتژی درست در سیستم مالی که باید به کار گرفته گردد استراتژی واقعی شدن قیمت هاست، در این صورت دولت می تواند با رعایت بعضی مولفه ها از بخشی از واحد های تولیدی و مالی حمایت کند.

وی در این باره بیان داشت: به عنوان مثال دولت می تواند واحد های مالی و بنگاه های تولیدی که فعالیت های تحقیق و توسعه انجام می دهند را از مالیات معاف کند، بعلاوه اگر پتروشیمی ها در حوزه های دانش بنیان سرمایه گذاری کند به آن ها سوبسید بدهد، اعطای سوبسید برای پیشرفت و توسعه فناوری هایی که پتروشیمی ها را رونق بدهد اتفاقا سیاست خوبی است، اما نباید قیمت ها دستکاری گردد، بلکه باید به آن ها اجازه داده گردد تا با قیمت های واقعی کار نمایند، اما حمایت از پشت جبهه شبیه حمایت سایر کشور ها صورت بگیرد.

حسن حیدری اضافه نمود: به طور مثال در کشور های صنعتی مثل آمریکا و ژاپن از صنایع در جهت توانمند سازی بنگاه های تولیدی و مالی حمایت به عمل می آید. در کشور های صنعتی به بخش های مالی و تولیدی در بخش آموزش و پروژه های دانش بنیان که به ارتقای تکنولوژی می انجامد نه تنها مالیات تعلق نمی گیرد، بلکه به آن ها سوبسید نیز داده می گردد تا در بازار جهانی موثر ظاهر شوند و کالای تولیدی خود را در رقابت تنگاتنگ با کیفیت بالاتر و قیمت پایین تر به مشتریان خاص خود بفروشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در انتها مصاحبه خاطر نشان کرد: درحالی که دولت ها در ایران سال ها و دهه هاست یک راه غلط را بدون اینکه نتایج مثبتی برای اقتصاد داشته باشد دنبال می نمایند، روش حمایتی با اعطای سوبسید به یک نهاده مقرون به صرفه که صنعت گلخانه ای را در ایران شکل داده است که قدرت رقابت ندارد. به این معنا که زمانی که شرایط واقعی گردد قطعا پتروشیمی ما نمی تواند روی پای خود بایستد، لذا مردم در تمام این سال ها و سال های بعد باید هزینه ناکارآمدی سیاست های غلط دولت را بپردازند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "حیدری: سوبسید پتروشیمی ها از جیب مردم پرداخت می گردد ، قیمت گذاری دستوری به ضرر اقتصاد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حیدری: سوبسید پتروشیمی ها از جیب مردم پرداخت می گردد ، قیمت گذاری دستوری به ضرر اقتصاد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید