چرا گوشی های اندرویدی در مقایسه با آیفون به رم کمتری نیاز دارند؟

به گزارش انجمن آقای شرفی، اگر دقت کرده باشید، گوشی های اندرویدی معمولا نسبت به آیفون از رم بیشتری بهره می برند. به عنوان مثال می توانیم به گلکسی S22 اولترا اشاره کنیم که از حداکثر رم 12 گیگابایتی استفاده می کند و چند روز قبل هم ایسوس راگ فون 6 پرو با رم 18 گیگابایتی معرفی شد. این در حالی است که مدل های پرو آیفون 13 فقط 6 گیگابایت رم دارند و مدل های استاندارد این خانواده دارای 4 گیگابایت رم هستند. اما چرا آیفون ها با وجود استفاده از رم مبتنی بر ظرفیت پایین تر، نسبت به گوشی های اندرویدی از نظر عملکردی حرف زیادی برای گفتن دارند؟

چرا گوشی های اندرویدی در مقایسه با آیفون به رم کمتری نیاز دارند؟

رم چیست؟

RAM مخفف حافظه دسترسی تصادفی است. به زبان ساده رم برای ذخیره سازی موقتی داده ها طراحی و ساخته شده است. هرچقدر ظرفیت رم بیشتر باشد، گوشی موردنظر می تواند تعداد بیشتری از بازی ها و اپلیکیشن ها را باز نگه دارد. زمانی هم که تمام ظرفیت رم اشغال می شود، سیستم عامل با توجه به اولویت های برنامه ریزی شده شروع به بستن تعدادی از این اپ ها و بازی ها می کند.

چرا اندروید نسبت به iOS به رم بیشتری نیاز دارد؟

در این زمینه باید چندین علت مختلف اشاره کنیم. اول از همه باید بگوییم که نحوه توسعه اپ های اندروید و iOS یکسان نیست. با توجه به اینکه سالانه فقط تعداد محدودی آیفون و آیپد راهی بازار می شود، توسعه دهندگان می توانند اپلیکیشن های خود را به طور مشخص برای تعداد محدودی چیپست و سخت افزار آماده کنند. در ضمنً کدهای نوشته شده برای اپ های iOS مستقیما به دستورالعمل های پردازنده تبدیل می شوند و در این بین هیچ ترجمه جداگانه ای برای کدها صورت نمی گیرد.

از سوی دیگر، گوشی های اندرویدی از چیپست های ساخت شرکت هایی مانند کوالکام، مدیاتک، سامسونگ و دیگران استفاده می کنند. به همین علت کدهای اپلیکیشن های اندروید باید برای چیپست موردنظر ترجمه شوند. همین فرایند فشار بیشتری به سخت افزار وارد می کند و در نتیجه یک اپلیکیشن یکسان در اندروید نسبت به آیفون رم بیشتری را اشغال می کند.

از نظر مدیریت رم هم سیستم عامل های مختلف رویکردهای متفاوتی را اتخاذ می کنند. اندروید در زمینه اشغال رم از طریق اپلیکیشن ها سخت گیری کمتری اعمال می کند و همین رویکرد منجر به کاهش بهره وری استفاده از رم شده است.

آیا استفاده از ظرفیت بیشتر رم یک نکته منفی است؟

در نهایت اندروید و iOS در زمینه رم رویکرد متفاوتی دارند و به همین علت نیازهای آن ها هم در این زمینه یکسان نیست. انعطاف پذیری بیشتر اندروید نسبت به این موضوع منجر به نیاز به استفاده از رم های بالاتر در این گوشی ها شده است. از آنجایی آیفون 13 پرو مکس 450 دلاری و گلکسی A53 با قیمت 450 دلار هر دو دارای 6 گیگابایت رم هستند، کاملا روشن است که این مشخصه تاثیر زیادی بر قیمت نهایی ندارد. بنابراین اگرچه گوشی های اندرویدی باید از رم بالاتری استفاده کنند، اما با توجه به اینکه این مشخصه منجر به افزایش قابل توجه قیمت آن ها نمی شود، این تفاوت در رویکرد لزوما یک نکته منفی محسوب نمی شود.

منبع: Android Police

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا گوشی های اندرویدی در مقایسه با آیفون به رم کمتری نیاز دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا گوشی های اندرویدی در مقایسه با آیفون به رم کمتری نیاز دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید