ناسا برای دریافت طرح های دومین فرودگر ماه فراخوان داد

به گزارش انجمن آقای شرفی، ناسا که برای حضور پیوسته در ماه آماده می گردد، به منظور دریافت پیشنهادها در زمینه دومین فرودگر ماه برنامه آرتمیس به شرکت های آمریکایی فراخوان داد.

ناسا برای دریافت طرح های دومین فرودگر ماه فراخوان داد

آژانس فضایی آمریکا در حال برنامه ریزی برای سفرهای پیوسته به ماه طی برنامه آرتمیس است و برای این کار به ماه نشین های متعددی احتیاج دارد. به همین علت به طور رسمی فراخوانی را برای دریافت طرح های فرودگر ماه منتشر نموده است تا دومین سیستم فرود انسانی روی ماه را در اختیار داشته باشد.

اوایل سال جاری بود که ناسا تمایل خود را در این زمینه اعلام کرد و اکنون فراخوان پیشنهادی شامل نظرات فعالان صنعت در این زمینه هم می گردد. هم اکنون اسپیس ایکس روی ساخت یک ماه نشین برای مأموریت آرتمیس 3 کار می نماید که برای پرتاب در سال 2025 برنامه ریزی شده است.

برای ارائه پیشنهاد فرودگر ماه فقط طرح های شرکت های آمریکایی آنالیز می شوند و فرودگرهای پیشنهادی آن ها باید فضانوردان را از مدار ماه به سطح آن برسانند. شرکت منتخب باید ابتدا یک فرود بدون سرنشین را روی ماه پیش ببرد و انجام دهد و سپس از مأموریت آرتمیس 5 به بعد که برای اواخر دهه 2020 برنامه ریزی شده است، فرود سرنشین دار انجام دهد. پس از آن سازنده فرودگر می تواند در قراردادهای بعدی برنامه آرتمیس شرکت داده گردد.

ناسا با برنامه آرتمیس در پی ایجاد حضور پایدار انسانی در ماه است. آژانس فضایی آمریکا اکنون برای شروع رسمی مأموریت آرتمیس 1 و پرتاب موشک سامانه پرتاب فضایی به ماه آماده می گردد. پس از آن مأموریت سرنشین دار آرتمیس 2 فضانوردان را به مدار ماه خواهد برد و در نهایت طی مأموریت آرتمیس 3، پس از سال ها انسان دوباره روی ماه فرود می آید.

در آوریل 2021 بود که ناسا اسپیس ایکس را به عنوان توسعه دهنده اولین فرودگر ماه در برنامه آرتمیس برگزید. بدین ترتیب اسپیس ایکس، رقبای خود بلو اوریجین (Blue Origin) و داینتیکس (Dynatics) را شکست داد و این قرارداد 2.89 میلیارد دلاری را از آن خود کرد. این شرکت میخواهد از فضاپیمای استارشیپ (Starship) خود که یک پرتابگر فوق سنگین با قابلیت استفاده مجدد است، برای فرود روی ماه استفاده کند.

اکنون یک سال پس از اعطای این قرارداد، ناسا می خواهد گزینه دیگری هم برای فرود روی ماه در اختیار داشته باشد. این آژانس فضایی، به ماه نشینی احتیاج دارد که علاوه بر رساندن فضانوردان به سطح ماه، امکان پهلوگیری در ایستگاه مداری دروازه ماه (Lunar Gateway) را هم داشته باشد.

این فضاپیما بعلاوه باید امکان جابه جایی خدمه، افزایش خدمه و فضای ذخیره سازی اضافی برای محموله های مورد احتیاج در ماه را فراهم کند. بیل نلسون (Bill Nelson) مدیر ناسا پیش از این گفته بود: قول رقابت را داده بودم و اکنون شرایط فراهم است. رقابت به نتایج بهتر و قابل اعتمادتری منجر می گردد.

قرارداد ناسا با اسپیس ایکس بعلاوه دارای یک گزینه B است که از این شرکت می خواهد طرح فضاپیمای استارشیپ خود را به گونه ای برای آرتمیس 3 توسعه دهد تا مجموعه گسترده ای از الزامات برای ادامه مأموریت ها در ماه و انجام یک فرود نمایشی سرنشین دار دیگر را برآورده کند. در این صورت اسپیس ایکس هم واجد شرایط رقابت برای قراردادهای آینده خواهد بود.

لیزا واتسون-مورگان (Lisa Watson-Morgan) مدیر برنامه سیستم فرود انسانی در مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا در این رابطه گفت: فعالیت های اجرا شده تحت این فراخوان، علاوه بر توسعه فرودگر و مطالعات مرتبط، به ایجاد پایه ای برای کاوش های طولانی مدت اعماق فضا یاری خواهد نمود. همکاری با شرکت های آمریکایی برای انجام این کار این امکان را فراهم می نماید تا از دانش و تخصص ناسا برای پشتیبانی از نوآوری ها در زمینه حضور پایدار در ماه استفاده کنیم.

پیشنهادات برای فرودگر ماه در تاریخ 15 نوامبر (24 آبان) ارائه می گردد. انتظار می رود که بلو اوریجین هم یکی از شرکت ها باشد اما طرح این شرکت با هزینه 5.99 میلیارد دلاری که قبلا اعلام شده بود، شاید مورد قبول ناسا قرار نگیرد.

همین احتمال هم برای داینتکس وجود دارد که پیش از این پیشنهاد قیمتی 8.5 تا 9.5 میلیارد دلار را مطرح نموده بود. این آژانس فضایی به علت محدودیت های بودجه ای با اسپیس ایکس همراه شد و علتی وجود ندارد که گمان کنیم این کار را برای انتخاب فرودگر دوم انجام نخواهد داد.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از پیاده شدن از فرودگر و گام گذاشتن یک فضانورد روی سطح ماه

Credit: NASA

منبع: Gizmodo

منبع: دیجیکالا مگ

به "ناسا برای دریافت طرح های دومین فرودگر ماه فراخوان داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناسا برای دریافت طرح های دومین فرودگر ماه فراخوان داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید