حقایقی عجیب در خصوص سرخ پوستان و بومیان قاره آمریکا ، بخش دوم

به گزارش انجمن آقای شرفی، سرخ پوستان یا بومیان آمریکایی

بومیان آمریکایی که به عنوان سرخ پوستان نیز شناخته می شوند، افرادی هستند که در سراسر قاره آمریکا به جز هاوایی قبل از کشف این سرزمین زندگی می نموده اند. بیش از 500 قبیله از این بومیان شناخته شده که بیش از نیمی از آن ها با هندی ها مرتبط می باشند. اصطلاح هندی های آمریکایی شامل بعضی از بومیان آلاسکا می باشند در حالی که بومیان آمریکایی به سرخ پوستان و تمام قومیت های از این دست گفته می گردد. منطقه هاوایی جزء یومیان آمریکا به شما نرفته و در سرشماری اقلیت های اقیانوس آرام قرار می گیرند. با خبرنگاران همراه شوید تا مطالب جالب توجهی را در خصوص این بومیان بدانیم.

حقایقی عجیب در خصوص سرخ پوستان و بومیان قاره آمریکا ، بخش دوم

واقعیاتی در خصوص شرایط زندگی بومیان آمریکایی

  1. تقریبا 22 درصد از 5.2 میلیون نفر بومیان آمریکایی در مناطق قبیله ای زندگی می کنند.
  2. در حدود 28.2 درصد از سرخ پوستان آمریکایی زیر خط فقر دولت فدرال زندگی می کنند.
  3. در حدود 36 درصد از سرخ پوستان قبل از 65 سالگی با بیماری قلبی رو به رو می شوند. این میزان در مقایسه با 15 درصدی است که سفید پوستان با آن روبرو هستند.
  4. سرخ پوستان 177 درصد بیشتر در خطر دیابت بوده، 500 درصد بیشتر محتمل است تا دچار بیماری سل شوند و همچنین 82 درصد بیشتر از خودکشی می میرند.
  5. میزان مرگ و میر نوزادان بومیان آمریکا 60 درصد بیشتر از سفید پوستان می باشد.

تقابل های بومیان آمریکایی و مهاجران اروپایی

  1. بسیاری از زنان بومی آمریکا تیراندازان ماهر و همچنین اسب سواران توانایی بودند.
  2. مهاجران اولیه آمریکا هزاران سال پیش از آمدن اروپایی ها اسب ها را برای تغذیه می کشتند. گسترش مجدد اسب ها توسط اروپایی ها به طور چشمگیری بر فرهنگ بومیان تاثیر گذاشت. آن ها از اسب برای سفر، شکار و جنگ استفاده می نموده اند.
  3. بیش از 8 هزار نفر از بومیان آمریکا در طول جنگ جهانی اول خدمت نموده با اینکه آن ها شهروند ایالات متحده به شمار نمی رفتند.
  4. بیش از 24 هزار بومی آمریکایی در طول جنگ جهانی دوم خدمت نموده اند. یکی از قابل توجه ترین گروه های آن ها ناواهو بود. آن ها گروهی ویژه از داوطلبان بوده که یک کد مخفی غیرقابل شکست را ایجاد کردند.
  5. آخرین نبردی که بین سرخ پوستان آمریکایی و دولت ایالات متحده رخ داد در سال 1890 در نبرد وندنی (Wounded Knee) در منطقه ای به همین نام در داکوتای جنوبی بوده است. در این نبرد حدود 300 سرخ پوست سیوکس (Sioux) کشته شدند.

واقعیاتی در خصوص قبایل و نحوه حضور بومیان آمریکایی

  1. بر اساس اداره آمار ایالات متحده بزرگترین قبیله هایی بومیان عبارتند از چروکی (Cherokee)، ناواهو (Navajo)، چیپوا (Chippewa)، آپاچی (Apache)، چوکات (Choctaw)، ایروکی (Iroquois)، لومبی (Lumbee)، پابلو (Pueblo) و سیوکس (Sioux) می باشد.
  2. حدود 4.5 میلیون نفر از بومیان آمریکا و آلاسکا در ایالات متحده وجود داشته که این گروه 1.5 درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می دهند.
  3. بیشتر دانشمندان بر این باور هستند که اجداد بومیان آمریکا از آسیا به این منطقه مهاجرت نموده اند. به نظر می رسد که در حدود 20 هزار سال پیش آن ها به وسیله یک جهت زمینی که در امروزه تنگه برینگ در آنجا وجود دارد گذشته اند.
  4. اولین ارتباطی که بین بومیان آمریکایی و اروپایی ها به وجود آمد در قرن یازدهم میلادی بود که دریانوردان با مردم بومی این منطقه در سواحل نیوفانلند کانادا رو به رو شدند. وایکینگ ها این مردم بومی را بربرها یا خارجی نامیدند.
  5. اروپایی ها چندین بیماری جدید و مرگبار را به بومیان آمریکا منتقل کردند. شناخته شده ترین آن ها بیماری ابله بود که باعث از بین رفتن بسیاری از آن ها شد. از جمله دیگر بیماری هایی که باعث کشتار بسیاری در بومیان شد وبا و سرخک بوده اند.

قوانین سخت گیرانه ایالات متحده برای بومیان آمریکایی

  1. کنگره ایالات متحده در سال 1830 قانون حذف سرخ پوستان را تصویب کرد. این قانون باعث شد تا آن ها مجبور شوند از شرق رودخانه می سی سی پی عقب نشینی کنند. در سال 1838 ارتش ایالات متحده اقوام بومیان آمریکایی را مجبور ساخت تا از جورجیا تا لوئیزیانا را پیاده حرکت کنند. این جهت به دنباله شکاف نیز شناخته می شوند. هزاران نفر از کسانی که در این جهت بودند در اثر بیماری، گرسنگی و یا در معرض هوای سرد جان خود را از دست دادند.
  2. پایکوبی شبح علاوه بر سیستم اعتقادی بومیان آمریکا در حدود سال های 1890 ظاهر شد. اعتقاد بر این بود که این پایکوبی آیینی می تواند شیوه زندگی قدیم را همانند قبل از حضور اروپایی ها بازگرداند. در این پایکوبی وعده بازگشت بوفالوها و برقراری ارتباط با ارواح مردگان داده می شده است. اگرچه که این آیین صلح آمیز بوده است اما مقامات ارتش انجام آن را ممنوع نموده بودند.
  3. هنگامی که کریستوف کلمب در سال 1492 قاره جدید را کشف نمود بین 2 تا 18 میلیون سرخ پوست در آن جا زندگی می کردند. تا سال 1900 جنگ و بیماری جمعیت بومیان را به 250 هزار نفر در ایالات متحده و 100 هزار نفر در کانادا رساند.
  4. تعداد 566 قبیله بومی آمریکایی در دولت فدرل به رسمیت شناخته شده اند. علاوه بر آن تعداد نامعلومی قبایل نیز وجود دارند که برای دولت شناخته شده نیستند.

گسترش جمعیت بومیان آمریکایی در عصر جدید

  1. پیش بینی می شود که در سال 2060 جمعیت سرخ پوستان آمریکا و آلاسکا به 11.2 میلیون نفر یعنی 2.7 درصد از جمعیت ایالات متحده برسد.
  2. از سال 2013 تعداد 14 ایالت بیش از 100 هزار نفر سرخ پوست را در خود جای داده بودند. از جمله آن ها می توان به کالیفرنیا، اوکلاهما، آریزونا، واشنگتن، نیویورک و … اشاره نمود.
  3. در سال 2013 ایالت هایی که بالاترین درصد آمریکایی های بومی را در خود جای داده بودند شامل آلاسکا با 14.3 درصد، اوکلاهما با 7.5 درصد، نیومکزیکو با 9.1 درصد، داکوتای جنوبی با 8.5 درصد و مونتانا با 6.8 درصد بوده است.
  4. تعداد خودکشی های بومیان آمریکا بیش از 3 برابر میانگین ملی ایالات متحده است. محققان عوامل بسیاری مانند فقر، بیکاری، خشونت خانوادگی، الکل و اعتیاد به مواد مخدر را از جمله دلایل آن می دانند.
  5. جوانان بومی آمرکایی دو برابر بیشتر از هر گروه قومی دیگری قبل از 24 سالگی می میرند.

آسیب های اجتماعی و نبردهای خونین بومیان آمریکایی

  1. تقریبا 28.2 درصد از بومیان آمریکا زیر خط فقر دولت فدرال زندگی می کنند. یک چهارم از بچه ها سرخ پوستان در فقر زندگی نموده که این میزان برای کل ایالات متحده 13 درصد می باشد. نرخ نوجوانان بومی آمریکایی که از دبیرستان فارغ التحصیل می شوند 17 درصد بوده که از میانگین ملی کمتر می باشد. از سوی دیگر میزان سوء مصرف مواد مخدر بیشتر است.
  2. یک دختر جوانی که در قبیله ای متولد می شود، یک سوم یا بالاتر احتمال این وجود دارد که در طول زندگی خود مورد آزار و اذیت جنسی قرار بگیرد. زنان بومی بیشترین میزان حمله به یک گروه را در ایالات متحده تجربه می کنند. این موضوع تا حدی به دلیل وجود قوانین پیچیده ای است که در خصوص آمریکایی هایی که زنان بومی را در سرزمین های قبیله ای مورد آزار قرار دهند وجود دارد.
  3. نبرد کلی کریک (Kelley Creek) که به عنوان آخرین قتل عام نیز شناخته می شود، یکی از آخرین کشتارهایی است که که بین بومیان آمریکایی و نیروهای ایالات متحده روی داده و موجب پایان جنگ های بومیان شده است. در سال 1911 یک گروه کوچک از شوشونز (Shoshones) و بانوکز (Bannocks) چهار مامور را در یک مزرعه کشتند.

ازدواج های بین نژادی بومیان آمریکایی

  1. گرونیمو (Geronimo) که از 1829 تا 1909 زندگی می نموده به معنی کسی است که فریاد می زند. او به آپاچی ها یاری کرد تا زمین های خود را در برابر تجاوزهای ایالات متحده نگه داشته و برای 25 سال در مقابل زمین های قبیله ای خود به دفاع بپردازند.
  2. پوکوهانتس (Pocahontas) که در سال های 1595 تا 1617 زندگی می نموده در ماتوکا (Matoaka) متولد شده و به نام آمونوت (Amonute) نیز شناخته می شده است. پوکوهانتس به معنی یک نافرمان یا کودک شیطان بوده است که نام مستعار دوران کودکی کسی است که شادمانی طبیعی داشته است. او در روزهای آخر خود با ربکا رولف رفت. ازدواج بین جان رولف و پوکوهانتس نخستین ازدواج میان نژادی در تاریخ آمریکا بوده است.
  3. چندین نام خانوادگی در ویرجینیا به پوکوهانتس باز می شود مانند ادیت ویلسون همسر وودرو ویلسون و همچنین نانسی ریگان.
  4. آمریکایی های بومی نسبت به همتایان سفید پوست خود احتمال بیشتری دارد که اضافه وزن داشته و چاق تر باشند.
  5. ایالت آلاباما از آلیبامو گرفته شده و نام قبیله موسکوگن (Muskogean) بوده و به معنی کسی است که زمین های اطراف را برای کشاورزی روشن می کند.
  1. آرکانزاس نیز از کواپو (Quapaw) گرفته شده و به عنوان آکانسی نیز شناخته می شود. این نام قبیله ای است که به مردم پایین دست مشهور بوده اند.
  2. داکوتا همچنین نام قبیله ای از سیوکس بوده و به معنی متحدان می باشد.
  3. ایلینویز که به فرانسوی ایلینوک نیز گفته می شود به معنای مردان برتر می باشد، نام اتحادی در قبایل الگونکی (Algonquian) است.

منبع: www.factretriever.com

منبع: الی گشت

به "حقایقی عجیب در خصوص سرخ پوستان و بومیان قاره آمریکا ، بخش دوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی عجیب در خصوص سرخ پوستان و بومیان قاره آمریکا ، بخش دوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید