راهنمای کامل خرید مودم فیبر نوری ، معرفی برترین مودم های GPON

به گزارش انجمن آقای شرفی، برای اینکه به اینترنت فیبر نوری وصل شوید؛ باید مودم فیبر نوری داشته باشید. مودم فیبر نوری با مودم ADSL و VDSL یا مودم های ثابت و رومیزی 4G LTE و TD-LTE فرق دارد و مشخصات، ویژگی ها، پورت ها و قابلیت های مختص به خودش را دارد.

راهنمای کامل خرید مودم فیبر نوری ، معرفی برترین مودم های GPON

شما نمی توانید یک مودم ADSL یا VDSL را برای اینترنت فیبر نوری بهره ببرید. اگر تصمیم به خرید اینترنت فیبر نوری یا اینترنت FTTH دارید؛ حتما به یک مودم فیبر نوری یا مودم GPON احتیاج دارید. حالا، این مودم را ممکن است شرکت سرویس دهنده اینترنت (مثلا شرکت مخابرات ایران) به شما بدهد و هزینه ای را بگیرد یا اینکه به شما بگویند از بازار یک مودم GPON بخرید.

این مطلب، دقیقا راهنمای خرید مودم فیبر نوری یا مودم GPON یا مودم ONT است. ما در این مقاله می خواهیم مهم ترین نکات مورد توجه در هنگام انتخاب و خرید یک مودم فیبر نوری را شرح دهیم و برترین مودم های فیبرنوری یا GPON برای اینترنت تانومای مخابرات و FTTH سایر شرکت ها را معرفی کنیم.

  • بیشتر بخوانید: تفاوت میان اینترنت ADSL و VDSL و فیبرنوری چیست؟

اگر شما با فناوری و استانداردهای اینترنت فیبر نوری آشنایی دارید؛ باز هم خواندن این مقاله برای شما حاوی نکاتی است که شاید کمتر شنیده یا توجه نموده باشید و اگر درباره اینترنت فیبر نوری هیچ اطلاعات و آشنایی ندارید؛ باز هم توصیه می کنیم این مقاله را تا آخر بخوانید تا همه چیز درباره اینترنت و مودم فیبر نوری دستگیرتان شود.

اینترنت فیبر نوری چیست؟

همان طور که از نام این نوع اینترنت پیدا است؛ اینترنت فیبر نوری اینترنتی است که بر بستر کابل های فیبرنوری ارائه می شود و دیگر بر پایه کابل های مسی نیست؛ بر حط تلفن ثابت شهری ارائه نمی شود و سرعت آن چندین برابر سرعت اینترنت ADSL و VDSL است.

در ADSL و VDSL که بخشی یا تمام آن بر بستر کابل های مسی است؛ از سیگنال های الکتریکی برای انتقال اطلاعات استفاده می شود ولی در اینترنت فیبر نوری از سیگنال های نوری روی الیاف های شیشه برای انتقال اطلاعات استفاده می شود که از نظر پهنای باند و سرعت 10 برابر بهتر و بیشتر از کابل مسی است.

اینترنت فیبر نوری، سریع ترین اینترنت در سراسر جهان است و اکنون در بعضی استان های امریکا سرویس هایی با سرعت 2 گیگابیت بر ثانیه ارائه می شود. معمولا، اینترنت فیبر نوری برای بازی های آنلاین، استریم بازی، استریم ویدئو، ویرایش فیلم، فراوری محتوا و ادیت تصویر و فیلم بسیار مناسب است.

اینترنت فیبر نوری استاندارد و پروتکل و تجهیزات خاص خودش از جمله مودم فیبر نوری را احتیاج دارد. اینترنت فیبرنوری در انواع مختلفی ارائه می شود که FTTH و FTTB و FTTC گفته می شود و هریک از نظر استاندارد، فناوری، روش استفاده و باقی قضایا با یکدیگر تفاوت دارند اما آن مدل اینترنت فیبرنوری که از آن به عنوان اینترنت فیبر خانگی یا اینترنت فیبر نوری منازل و کاربران نام برده می شود؛ اینترنت FTTH (سرنام Fiber to the Home) است.

  • بیشتر بخوانید: تفاوت اینترنت FTTH با FTTB و دیگر مدل های فیبرنوری چیست؟

در اینترنت فیبر نوری FTTH، از مرکز مخابراتی تا مودم داخل خانه شما کابل فیبر نوری کشیده شده است و در این مقاله هرکجا بگوییم اینترنت فیبر نوری منظورمان همین FTTH است.

در مدل FTTB کابل فیبر نوری از مرکز مخابرات تا یک مجتمع یا ساختمان می آید و آن جا می تواند کابل مسی شود.

در مدل FTTC کابل فیبر نوری از مرکز مخابرات تا یک کافوی اینترنت در خیابانی نزدیک خانه شما آمده است و از آن جا به بعد می تواند کابل مسی یا کابل فیبر نوری شود. اینترنت VDSL بر بستر فیبر می تواند یکی از گونه های FTTC باشد.

یک مدل FTTN کابل فیبر نوری از مرکز مخابراتی تا شرکت های توزیع نماینده اینترنت آمده است.

پس، ما با گونه های دیگر فیبر نوری کاری نداریم و می خواهیم از این لحظه به بعد درباره اینترنت فیبر نوری FTTH صحبت کنیم که از مرکز مخابراتی تا داخل خانه شما کابل فیبر نوری است و به طبع باید یک مودم فیبر نوری داشته باشید تا بتوانید از آن بهره ببرید.

GPON چیست؟

شاید اصطلاح مودم GPON را زیاد شنیده باشید. GPON یک فناوری مبتنی بر FTTH است که برای ارائه اینترنت فیبر نوری به منازل استفاده می شود. GPON مخفف Gigabit Passive Optical Network و تقریبا برترین و پیشروترین فناوری در ارائه سرویس های فیبر نوری به منازل و کاربران نهایی محسوب می شود. فناوری GPON از نظر سرعت، کارایی، هزینه و راه اندازی بسیار ارزان و بهینه است و دیگر احتیاجی به ارتقای آن پس از چند سال نیست.

یک شبکه GPON شامل دو بخش می شود. بخش نخست را OLT یا Optical Line Terminal می گویند و می تواند به هزار مشترک شبکه فیبر، سرویس دهی کند و معمولا در یک مرکز مخابراتی نصب می شود.

درگاه ACP مودم فیبرنوری هواوی HG8546M

بخش دیگر GPON به نام Optical Network Terminal-Unit یا شبکه فیبرنوری پسیو است که مربوط به اتصالات مرکز مخابراتی به منازل می شود.

در بعضی سایت ها و فروشگاه ها از مودم PON نیز نام برده می شود که با مخفف Passive Optical Network بود و اشاره به یک شبکه فیبر نوری پسیو پرسرعت دارد.

تا اینجا فهمیدیم که GPON و PON همگی به همان اینترنت فیبر نوری اشاره دارند و گونه ای از FTTH هستند که امروزه برای ارائه سرویس اینترنت پرسرعت فیبر نوری به منازل استفاده می شوند.

پس، مودم GPON یا مودم PON همان مودم فیبر نوری است.

مودم فیبر نوری چیست؟

مودمی که بتوان با آن به اینترنت فیبر نوری متصل شد را مودم فیبر نوری می گویند. مودم فیبر نوری با مودم ADSL و VDSL و مودم های سیم کارتی، مودم همراه 4G و مودم های رومیزی و ثابت اینترنت موبایل متفاوت هستند و باید یک پورت فیبر نوری به همراه استانداردهای مربوط به اینترنت فیبر نوری را داشته باشند.

مودم های فیبر نوری در چند دسته GPON و ONT و ONU قرار می گیرند و هریک با هم تفاوت هایی دارند. مودم GPON و مودم ONT برای منازل کاربران خانگی یا شرکت های کوچک استفاده می شود و مودم های ONU برای استفاده از اینترنت فیبر نوری در سازمان ها و شرکت های بزرگ به کار گرفته می شود. به زبان دیگر، مودم های ONT برای استفاده از اینترنت FTTH و مودم های ONU برای استفاده از اینترنت FTTB هستند.

مودم ONU برای اینترنت FTTB

پس، اگر می خواهید یک مودم فیبر نوری بخرید؛ باید دنبال خرید مودم GPON یا مودم ONT باشید و نباید مودم ONU بخرید.

چه مودمی از اینترنت فیبر نوری پشتیبانی می نماید؟

اگر می خواهید به سادگی تشخیص دهید آیا یک مودم فیبر نوری از اینترنت فیبر نوری منازل یا FTTH پشتیبانی می نماید یا خیر؛ آنالیز کنید آیا از استاندارد +GPON B پشتیبانی می نماید و دارای درگاه GPON یا APC است؟

اگر یک مودم دارای این دو ویژگی بود؛ یعنی هم استاندارد +GPON B را داشت و هم از پورت APC برخوردار بود؛ پس یک مودم فیبر نوری یا مودم GPON یا مودم ONT است و می توانید آن را برای اینترنت فیبر نوری منزل خود بخرید.

مهم نیست یک مودم چند درگاه RJ45 شبکه اترنت یا درگاه RJ11 تلفن ثابت دارد یا اینکه از درگاه USB پشتیبانی می نماید یا خیر و آیا آنتن خارجی وای فای دارد یا نه؛ مهم این است که درگاهی داشته باشد که بتوانید کابل فیبر نوری را به آن وصل کنید.

درگاه های RJ45 در یک مودم فیبر نوری برای اتصال روتر، کامپیوتر، لپ تاپ، تلویزیون، کنسول بازی و دستگاه های دیگر به مودم و اینترنت هستند و درگاه های RJ11 تلفن ثابت نیز برای VoIP و FXS یا همان صوت بر بستر اینترنت و تلفن اینترنتی استفاده می شوند.

مهم ترین نکاتی که باید پیش از خرید یک مودم فیبر نوری بدانیم

تا اینجا می دانیم که اینترنت فیبر نوری چیست؛ مودم فیبر نوری چیست و چرا به یک مودم فیبر نوری احتیاج داریم. حالا می رسیم به این نقطه که چگونه یک مودم فیبر نوری برای خودمان بخریم یا انتخاب کنیم.

پیش از اینکه بخواهیم وارد بازار شویم و یک مودم فیبر نوری برای خودمان انتخاب کنیم یا اینکه در سایت های فروشگاهی آنلاین دنبال برترین مودم فیبر نوری باشیم؛ باید چند نکته بسیار مهم زیر را مدنظر قرار دهیم:

1- مودم های فیبر نوری از فناوری ساخت قدیمی استفاده می نمایند و مانند مودم ها و روترهای ADSL و VDSL به روز نیستند و هر سال مدل تازهی از آن ها وارد بازار نمی شود. فلسفه ساخت این مودم ها، تبدیل سیگنال نوری به سیگنال الکتریکی در یک باکس و اتصال کاربر به اینترنت است و دیگر دنبال ارائه فناوری های پیشرفته و مدرن مانند وای فای دو بانده و سه بانده یا درگاه های اترنت چند گیگابیت و کیفیت سرویس و گیمینگ نیستند. پس، نباید فراموش کنید که مودم های فیبر نوری ساده هستند.

مودم GPON برای اینترنت FTTH

2- به همان علت بالا، بیشتر، مودم های فیبر نوری دارای وای فای تک بانده 802.11n یا بدون وای فای هستند و کمتر مودمی سراغ داریم که وای فای دو بانده یا وای فای پرسرعت و قوی داشته باشد. پس، دنبال مودم فیبر نوری با وای فای دو بانده امروزی مانند AX نباشید.

برای جبران مشکل وای فای مودم های فیبر نوری، باید به آن ها یک روتر دو بانده به وسیله کابل شبکه وصل کنید یا اینکه مودم فیبر نوری را به یک مودم ADSL/VDSL/4G با وای فای قوی وصل کنید.

مودم های فیبرنوری طراحی و ظاهری ساده دارند

3- مودم های فیبر نوری از نظر ظاهر و شکل ساخت نیز تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و نباید آن ها را با مودم ها یا روترهای امروزی مقایسه کرد. عمدتا یک طراحی قدیمی و سنتی دارند و از یک باکس با چند درگاه در پشت و چند چراغ در جلو و یکی دو آنتن و آداپتور برق تشکیل شدند. پس، دنبال یک مودم فیبر نوری با ظاهر خاص و شکیل نباشید.

4- عمدتا مودم های فیبر نوری از سرعت دانلود و آپلودی برخوردار هستند که برای استفاده در ایران کفایت می نماید. نباید زیاد نگران بحث سرعت باشید یا دنبال مودم فیبر نوری سریع تری بروید.

5 نکته مهم در انتخاب یک مودم فیبر نوری

برای خرید یک مودم فیبر نوری باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟ برترین مودم فیبر نوری چه ویژگی هایی دارد؟ تفاوت عمده مودم های فیبر نوری چیست و چرا یک مودم 500 هزار تومان و مدل دیگری 2 میلیون تومان است؟

به طور کلی، در هنگام انتخاب و خرید یک مودم فیبر نوری (مودم GPON یا مودم ONT یا مودمی برای FTTH) این 5 قاعده یا نکته مهم را مد نظر قرار دهید:

1- درگاه های ارتباطی

یکی از بزرگ ترین تفاوت های مودم های فیبر نوری در درگاه های ارتباطی است. یک مودم دارای یک درگاه شبکه اترنت RJ45 و بدون درگاه RJ11 است و مودم دیگری 4 درگاه شبکه اترنت RJ45 و دو درگاه RJ11 دارد. بنابراین، باید براساس احتیاج خود، سراغ مودمی بروید که تعداد درگاه های کافی داشته باشد.

تفاوت اصلی مودم های فیبرنوری در درگاه های ارتباطی پشت مودم است

قطعا خرید یک مودم با بیشترین درگاه ارتباطی بسیار خوب است ولی آیا شما واقعا به همه این درگاه ها احتیاج دارید؟

آیا شما درگاه USB احتیاج دارید یا خیر؟ آیا شما درگاه Rj11 احتیاج دارید یا خیر؟ درگاه WAN احتیاج دارید یا خیر؟

نکته دیگر درباره درگاه های ارتباطب به این مسئله برمی شود که درگاه های شبکه از سرعت صد مگابیتی هستند یا هزار مگابیتی؟ این بسیار بسیار مهم است؛ چون اگر شما یک اینترنت فیبر نوری بالای 100 مگابیت بگیرید ولی مودم شما درگاه LAN صد مگابیتی داشته باشد؛ سرعت اینترنت شما حدبیشتر 100 مگابیت می شود. حالا، ممکن است مخابرات یا شاتل یا هر شرکتی که ازش اینترنت گرفته اید؛ به شما اینترنت فیبر نوری 300 مگابیت داده باشد ولی شما نمی توانید سرعتی بیشتر از 100 مگابیت داشته باشید.

بنابراین، نخست دنبال مودم فیبر نوری با تعداد درگاه های ارتباطی کافی اعم از درگاه LAN و WAN و RJ11 و USB باشید و دوم اینکه حتما مودم فیبر نوری با درگاه شبکه هزار مگابیتی یا گیگابیتی بخرید.

2- وای فای، وای فای، وای فای

گفتیم که از وای فای یک مودم فیبر نوری انتظار بالایی نداشته باشید و دنبال وای فای دو بانده 802.11ac یا وای فای 6 و 802.11ax نباشید ولی به معنای بی خیال شدن وای فای نیست.

بالاخره، این روزها همه ما گوشی موبایل، لپ تاپ، تبلت و ده جور دستگاه داریم که فقط با وای فای به اینترنت وصل می شوند و شما باید یک مودم فیبر نوری بخرید که وای فای داشته باشد و یک وای فای خوب در مقیاس خود این مودم ها داشته باشد.

برترین وای فای در مودم های فیبرنوری یک وای فای تک بانده با دو آنتن خارجی است

بعضی مدل های مودم GPON اصلا وای فای ندارند که اصلا پیشنهاد خرید نمی دهیم یا به این شرط بخرید که یک روتر دارید و می خواهید به آن ها وصل کنید تا وای فای شما را روتر تامین کند.

بعضی مدل ها وای فای دارند ولی N150 است یا اصلا آنتن خارجی ندارد که باز بهتر است سراغ خریدشان نروید.

در عوض، دنبال مودم فیبر نوری با وای فای N300 (وای فای تک بانده 802.11n با سرعت 300 مگابیت) یا وای فای دو بانده 802.11ac باشید و اینکه آنتن خارجی داشته باشد تا حداقل یک پوشش دهی وای فای خوبی بدهد و اگر نزدیک مودم هستید؛ بتوانید وای فای سریعی دریافت کنید.

انگشت شمار مودم GPON یا مودم ONT با وای فای دو بانده در بازار یافت می شود. به هر حال، احتمالا هر مودمی بخرید باید یک روتر دو بانده به آن وصل کنید.

3- سرعت

اگر یک مودم فیبر نوری از استاندارد +GPON B باشد؛ حدبیشتر سرعت دانلود آن 2488 مگابیت و حدبیشتر سرعت آپلود آن 1244 مگابیت است. خوب، این سرعت خیلی بیشتر از سرعت اینترنت فیبر نوری FTTH که در ایران داده می شود. در ایران حدبیشتر سرعت فیبر نوری منازل 300 مگابیت و کمی بیشتر و کمتر است.

پس، قاعدتا نباید نگرانی از بابت سرعت اینترنت مودم داشته باشید ولی باز توصیه می کنیم مطمئن شوید از این استاندارد پشتیبانی می شود. بعضی مودم ها با استانداردهای دیگری وارد بازار شدند که اگرچه باز مودم GPON هستند و از اینترنت فیبر نوری پشتیبانی می نمایند ولی سرعت هایی پایین تر داشته و مثلا سرعتی حدود 1 گیگابیت می دهند.

4- سخت افزار و کیفیت ساخت

در حالی که مودم های فیبر نوری در بسیاری از ویژگی ها با هم یکسان هستند و نمی توان تفاوت های بزرگی میان آن ها یافت؛ بحث سخت افزار و کیفیت ساخت اهمیت پیدا می نماید و دقیقا نقطه ای است که روی کیفیت و پایداری اینترنت تاثیرگذار است.

این همان چیزی است که باعث می شود مثلا در بازار بگویند مودم فیبر نوری هواوی خیلی خوب است یا مودم فیبر نوری زایکسل و تی پی لینک بگیرید ولی مودم فیبر نوری فلان برند را نگیرید. اینکه شرکت سازنده از چه پردازنده و سخت افزاری استفاده نموده و کیفیت ساخت مودم چقدر بالا است؛ باید یکی از فاکتورهای خرید شما باشد.

سراغ خرید مودم هایی بروید که بیشتر شناخته شده هستند و در بازار ایران رایج بوده و همه کاربران از کیفیت ساخت بدنه و پردازنده مرکزی و تراشه های آن راضی بود و قطعی کمتری دارد.

5- ارتقا و به روز بودن

گفتیم که بیشتر مودم های فیبر نوری GPON قدیمی هستند ولی اینجا قدیمی داریم تا قدیمی. یک مودم 10 سال پیش عرضه شده و دیگر اصلا به روز نشده است و یک مودم دیگر 5 سال پیش عرضه شد و تا اکنون چندین بار ارتقای فریم ویری پیدا نموده و هنوز یک مودم به روز و زنده در بازار محسوب می شود.

کمی جست وجو کنید و ببینید آیا آخرین فریم ویری که برای مودم فیبر نوری مورد نظر شما منتشر شده؛ چه تاریخی بوده است؟ آیا دو الی سه سال پیش بوده یا اصلا تاریخی برای آن یافت نمی شود. با رفتن به سایت شرکت سازنده مودم و صفحه این محصول به سادگی می توان این نکته را تحقیق کرد.

همین طور، می توانید در پیج های کاربران یا فروشگاهی، آنالیز کنید آیا کاربران پیروز شدند فریم ویر را به روزرسانی نمایند یا خیر. اهمیت به روزرسانی فریم ویر اینجا است که از آسیب های امنیتی و باگ ها جلوگیری می نماید و تا حدودی با استانداردهای تازه سازگار می شود و شما در اتصال به اینترنت و وای فای مشکل کمتری دارید.

آیا برند مودم فیبر نوری مهم است؟

جواب این است: خیر!

بعضی از فروشنده ها سعی دارند به جای تمرکز و تکیه روی مشخصات یک مودم یا کیفیت ساخت آن، روی برند مودم مانور دهند و مثلا می گویند مودم های فیبر نوری هواوی برای اینترنت ایران بسیار خوب است یا برترین مودم ها برای اینترنت فیبر نوری مخابرات مودم های فیبرهوم است.

به جای درگیر برند و نام ها شدن و گول این تبلیغات را خوردن؛ مشخصات مودم و کیفیت ساخت و سال فراوری و عرضه و درصد رضایت کاربران را آنالیز کنید.

ماجرای مودم فیبر نوری مخابرات چیست؟

یک باور غلط و اشتباه دیگر که باز به وسیله فروشنده ها در بازار شکل گرفته است؛ مودم مخابرات و مودم غیر مخابرات است. اینکه مودم های فلان برند مورد تایید مخابرات است و برترین سرعت را با اینترنت مخابرات می دهند و مودم های فلان برند برای اینترنت فیبر نوری مخابرات اصلا خوب نیستند.

در بعضی فروشگاه ها، رسما و به دروغ نوشته شده است که مثلا مودم فیبرنوری مخابراتی تک پورت مدل HG8546M یا مودم فیبرنوری محابراتی دو پورت مدل HG8245H که اشتباه است و هم اکنون مخابرات دارد در استان های مختلف انواع مودم های فیبرنوری از زایکسل تا یوتل و فایبرهوم یا هواوی را به مشتریان می دهد.

مودمی که دارای استاندارد GPON باشد؛ با اینترنت تانوما یا فیبر نوری مخابرات سازگار است و مهم نیست از چه برندی باشد.

همه مودم های فیبر نوری از روترهای دو بانده پشتیبانی می نمایند؟

مودم هایی که دارای درگاه شبکه اترنت LAN باشند و در واقع یک روتر یا سوئیچ در آن ها باشد؛ از روترها پشتیبانی نموده و فرقی نمی نماید روتر دوبانده یا تک بانده و با چه فناوری باشد.

حتی مودم فیبر نوری که فاقد وای فای است باز از روترهای وای فای پشتیبانی می نماید. شما روتر را با کابل شبکه به مودم فیبر نوری زده و اینترنت روی آن به اشتراک درمی آید. از آن به بعد، این روتر است که وای فای را با فناوری های خودش به شما می دهد و دیگر کاری به مودم فیبر نوری ندارد.

راهنمای خرید مودم فیبر نوری

نوبت به معرفی برترین مودم های فیبر نوری بازار ایران رسیده است. با در نظر گرفتن نکات گفته شده در بالا، 10 مودم فیبر نوری برای کاربران و مصارف مختلف پیشنهاد می شوند:

مودم فیبر نوری هواوی HG8245H: برترین از هر نظر

تقریبا کامل ترین مودم فیبر نوری در بازار است. هواوی HG8245H در چند مدل عرضه شده که یک مدل با درگاه USB و یک مدل بدون درگاه USB است ولی در درگاه های LAN و RJ11 و وای فای مشترک هستند.

از نظر کیفیت ساخت، امکانات ارتباطی، درگاه ها، وای فای دو بانده N300، دو آنتن خارجی 5 دسی بل و فریم ویر یک مودم کامل برای اینترنت فیبر نوری است و شما هیچ کمبودی احساس نمی کنید.

این مودم برای کاربران خانگی بسیار ایده آل است ولی می توانند مودم های به مراتب ارزان تر نیز بخرند. برای کسب وکارها و شرکت های کوچک مودم هواوی HG8245H گزینه بسیار خوبی خواهد بود و 4 پورت شبکه اجازه هر کاری به آن ها می دهد. ضمن اینکه دارای دو پورت RJ11 نیز هست.

قیمت مودم هواوی HG8245H با پورت USB در حدود 2 میلیون تومان و مدل بدون پورت USB حدود 1.5 میلیون تومان است.

مودم فیبر نوری هواوی HG8546MGM1: برترین از نظر ارزش خرید

مودم HG8546MGM1 از همان کیفیت ساخت مودم HG8245H برخوردار است ولی همه درگاه های شبکه LAN آن گیگابیتی نیستند و فقط 1 درگاه شبکه اترنت گیگابیتی دارد. ضمن اینکه از درگاه USB هم خبری نیست. یک درگاه RJ11 دارد ولی در وای فای همان N300 با دو آنتن خارجی را دارد.

از نظر قیمتی ارزان تر از مدل HG8245H است و شما می توانید حوالی 1 میلیون تومان آن را بخرید.

مودم فیبر نوری زایکسل PMG5317-T20B: برترین از نظر درگاه های ارتباطی

مودم هایی است که شرکت مخابرات به کاربران و سازمان ها می دهد. از نظر درگاه های ارتباطی، بیشترین تنوع را دارد و شامل دو درگاه RJ11، چهار درگاه RJ45 گیگابیتی، یک درگاه USB 2.0، یک درگاه PON، یک سوکت UPS، کلید ریست، کلید WPS، کلید روشن/خاموش و کلید روشن/خاموش وای فای دارد.

از نظر وای فای به وای فای 802.11n با سرعت 300 مگابیت مجهز است و کاملا از استاندارد +GPON B با حدبیشتر سرعت 2488 مگابیت پشتیبانی می نماید. یک مودم بیشتر مناسب برای مصارف شرکتی و کسب وکاری و سازمانی است ولی هیچ عیبی ندارد که کاربران خانگی هم این مودم را خریداری نمایند.

مودم فیبر نوری تی پی لینک TX-VG1530: برترین و کامل ترین مودم برای کاربران خانگی

مودم TX-VG1530 از نظر کیفیت ساخت و امکانات ارتباطی در حد مودم هواوی HG8245H و تقریبا کامل و بی عیب است؛ البته اگر بتوانید در بازار ایران پیدایش کنید.

این مودم ضمن اینکه سرعت حدبیشتر 2488 مگابیت در استاندارد +GPON B را دارد؛ از وای فای تک بانده 802.11n با سرعت 300 مگابیت پشتیبانی می نماید و به دو آنتن خارجی وای فای با قدرت 5 دسی بل مجهز است.

امکانات ارتباطی این مودم شامل 4 درگاه LAN با سرعت یک گیگابیت، 2 درگاه RJ11 FXS برای تلفن اینترنتی و VOIP و یک درگاه USB 2.0 است. کیفیت ساخت این مودم خوب است و از کلیدهای پاور، ریست و وای فای بهره می برد.

مودم فیبر نوری تی پی لینک TX-6610: برای افرادی که مودم بدون وای فای می خواهند

تی پی لینک TX-6610 یک مودم فیبر نوری در کلاس +GPON C و بدون وای فای است. فقط یک درگاه SC/APC برای کابل فیبر نوری و یک درگاه Rj45 برای اتصال به روتر بی سیم یا کامپیوتر و لپ تاپ دارد. درگاه LAN خوش بختانه گیگابیتی است. حدبیشتر سرعت دانلود اینترنت همان 2488 مگابیت و سرعت آپلود 1244 مگابیت است.

خوب، این مودم برای چه افرادی مناسب است؟ افرادی که با قطعیت تصمیم گرفتند یک روتر بی سیم بخرند و به مودم فیبر نوری وصل نمایند تا روی وای فای اینترنت فیبر نوری سریع داشته باشند. قیمت این مودم چندان بالا نیست در حدود 700 هزار تومان است. شما می توانید یک مودم نسبتا ارزان خریداری نموده و در عوض پول بیشتری برای خرید یک روتر پس انداز کنید.

مودم فیبر نوری فایبرهوم AN5506-04-Fs: فراتر از احتیاج

در میان مودم های فیبر نوری فایبرهوم مدل AN5506-04-Fs کامل ترین است و اگر پولش را داشته باشید و حدود 2 میلیون تومان هزینه کنید؛ واقعا ارزش خرید دارد.

این مودم از دانلود 2.5 گیگابیت و آپلود 1.25 گیگابیت پشتیبانی می نماید و باز یک وای فای تک بانده روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز با سرعت 300 مگابیت دارد. 4 درگاه شبکه LAN یک گیگابیت، 2 درگاه RJ11 و 1 درگاه USB به همراه 2 آنتن وای فای خارجی 5 دسی بل و پورت GPON دارد.

برای افرادی که می خواهند از برند فایبرهوم یک مودم بخرند یا به آن ها گفته شده است تجهیزات مخابراتی منطقه فایبرهوم است و باید حتما یک مودم فایبرهوم تهیه نمایند؛ این مدل مودم فیبر نوری کاملا مناسب است و جوابگوی هر احتیاجی از کاربران ساده خانگی تا شرکت ها و استارتاپ ها است.

مودم فیبر نوری یوتل G242 New Face: قیمت مناسب، امکانات مناسب

شرکت ایرانی یوتل دو مودم فیبر نوری G242 و ساخته است که دومی بهتر و از امکانات و قابلیت های بیشتری برخوردار است. این مودم یوتل از استاندارد GPON پشتیبانی نموده و دارای 1 درگاه SC/APC، یک درگاه RJ11 FXS و دو درگاه LAN با وای فای 802.11n و سرعت 300 مگابیت بر ثانیه است.

در حالی که این امکانات برای یک کاربر خانگی کافی است؛ حدبیشتر سرعت اینترنت این مودم 2488 مگابیت و آپلود 1244 مگابیت است. یوتل G242 New Face کیفیت ساخت نسبتا خوبی دارد و با قیمت مناسب 1 میلیون تومان عرضه می شود.

منبع: شبکه چی

به "راهنمای کامل خرید مودم فیبر نوری ، معرفی برترین مودم های GPON" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل خرید مودم فیبر نوری ، معرفی برترین مودم های GPON"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید