دنا پلاس توربو جوانان 0، 5 ثانیه سریعتر از دنا پلاس توربو ، مشخصات فنی و امکانات

به گزارش انجمن آقای شرفی، دنا پلاس توربو جوانان قرار است به قیمت 503/220/990 تومان (بهای خام درب کارخانه) به دست متقاضیان آن برسد. این سدان ایران خودرو تغییراتی را در قوای محرکه 1.7 لیتری خود تجربه کرد که موجب بهبود شتاب صفر تا صد کیلومتر آن شد. اما آیا آپ دیت موتور این خودرو ارزش پرداخت 40 میلیون وجه بیشتر نسبت به دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک را دارد؟

دنا پلاس توربو جوانان 0، 5 ثانیه سریعتر از دنا پلاس توربو ، مشخصات فنی و امکانات

بیت ران - محمد فتح اللهی: بعد از مدل های شاهین و آریا از سایپا، حالا ایران خودرو هم میخواهد با استفاده از نام جوانان خاطرات قدیمی را در فکر مشتریان زنده کند.

خودرویی که ایران خودرو نام دنا پلاس توربو جوانان اتوماتیک به آن داد، گرانترین نسخه دنا پلاس توربو است. البته بعضی تجهیزات رفاهی این خودرو هم تغییر کردند.

موتور دنا پلاس توربوشارژ جوانان

موتور دنا پلاس توربوشارژ جوانان

دنا جوانان از نمونه بهینه موتور EF7 استفاده می نماید که ایران خودرو آن را به نام EFP معرفی کرد. پیش از آنکه ببینیم موتور جوانان چه مشخصاتی دارد، باید به یاد بیاوریم که قوای محرکه EF7 چه ویژگی هایی داشت.

موتور EF7 با 1.7 لیتر حجم قادر بود 150 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور فراوری کند. این موتور برای نخستین بار در سمند سورن مشاهده شد. اما بسیاری از خریداران سورن توربو از مسائل بی شمار این موتور ناراضی بودند.

ایران خودرو در حقیقت این موتور را در سورن های توربو آزمایش کرد و بعدها در مدل های دنا پلاس و دنا پلاس اتوماتیک کوشش کرد نواقص آن را بر طرف کند. این موتور بعدها به عنوان TC7 هم شناخته شد.

این موتور هم به مرور زمان آپ دیت شد و میل لنگ، یاتاقان ها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد دود خروجی، سیستم EMS، توربوشارژ، سیستم خنک کننده و… آن کاملاً عوض شد. از همین رو ایران خودرو آن را EFP نامید تا نشان دهنده نسخه پلاس خانواده موتورهای EF باشد.

EFP با استفاده از سامانه CVVT تبدیل به قدرتمندترین موتور ایران خودرو شد. یعنی قدرت این قوای محرکه از 150 اسب بخار به 160 اسب بخار و گشتاور 215 نیوتن متری آن هم به 240 نیوتن متر رسید.

ایران خودرو باور دارد توان موتور EFP به مقدار 7.3 درصد بیشتر شد و پیشرفت 11.6 درصدی هم در بحث گشتاور آن حاصل شد. در عین حال این خودروساز بیان کرد موتور EFP سوخت کمتری مصرف می نماید و آلایندگی آن هم کاهش یافت.

دنا جوان با استفاده از این موتور اصطلاحاً به روز، نیرو و گشتاور را به وسیله گیربکس اتوماتیک 6 سرعته به محور جلو منتقل می نماید. البته بهتر بود با در نظرگرفتن جوانان بودن این نسخه از دنا پلاس، گیربکس دستی در آن مشاهده می شد.

عملکرد دنا پلاس توربو جوانان

ایران خودرو خاطرنشان کرد که دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک جوانان شتاب صفر تا صد کیلومتر 10.5 ثانیه ای دارد. یعنی شتاب این خودرو در مقایسه یا دنا پلاس توربو اتوماتیک، 0.5 ثانیه کمتر شد. دنا پلاس توربو اتوماتیک در 11 ثانیه به صد کیلومتر در ساعت می رسید.

اما حداکثر سرعت دنا جوانان در مقایسه با دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک تغییری نکرد و 205 کیلومتر در ساعت است. ایران خودرو باور دارد مصرف سوخت دنا جوانان 7.4 لیتر در ازای پیمایش هر صد کیلومتر است. این در حالی است که مصرف دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک پیش تر 8.1 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شد.

امکانات دنا پلاس توربو جوانان اتوماتیک

ایران خودرو قبل از معرفی دنا جوانان خاطرنشان کرد که این خودرو با سامانه کنترل پایداری به بازار می آید. اما پس از انتشار فهرست مشخصات فنی و آپشن های این خودرو مشاهده شد که دنا جوانان چنین امکانی ندارد.

دنا جوانان با امکاناتی از قبیل ترمزهای ABS و EBD، ایربگ های راننده، سرنشین کناری و جانبی، دوربین دید عقب، سنسور عقب، TPMS، رینگ 16 اینچی آلومینیومی، کروز کنترل، سانروف، سنسور نور و باران، استارت دکمه ای، فرمان چند منظوره و چراغ جلو LED به دست مشتریان خواهد رسید.

در فضای داخلی این خودرو هم تریم مشکی، قطعات چوبی، دستگیره های درب کرومی، تودوزی مخملی، لیور دنده نو با دوخت قرمز و گردگیر نو و روکش پارچه ای صندلی ها مشاهده می شوند. اما واقعاً چقدر مطالعه این فهرست می تواند در دنیای خودروسازی امروز مضحک باشد.

ما در دنیایی زندگی می کنیم که چینی های مونتاژی با آپشن هایی مانند Android Auto و CarPlay، کلاستر دیجیتالی، تهویه اتوماتیک با پنل لمسی، شارژر بدون سیم تلفن همراه، ترمز پارک برقی، خروجی تهویه برای ردیف دوم صندلی ها و… به دست مشتری ایرانی می رسند.

اما ایران خودرو هنوز در کاتالوگ محصولات خود مواردی مانند کلید درب بازکن صندوق عقب یا چراغ سقفی را به عنوان یک امکان رفاهی لحاظ می نماید.

آیا دنا پلاس توربو جوانان گزینه مناسبی برای خرید است؟

پیش از خرید دنا جوانان باید از خود بپرسید که در ازای پرداخت تقریباً 40 میلیون بیشتر در مقایسه با دنا پلاس توربو اتوماتیک، چه خودرویی دریافت می کنید؟

دنا جوان از لحاظ ظاهری تفاوتی با دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک ندارد. سطح تجهیزات این خودرو هم در مقایسه با دنا پلاس توربو اتوماتیک متفاوت نیست.

یعنی اختلاف قیمت 40/132/484 تومانی دنا پلاس توربو اتوماتیک (463/088/506 تومان) تا دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک جوانان (503/220/990 تومان) در حالی وجود دارد که فقط 10 اسب بخار قدرت به موتور اضافه شد و گشتاور آن هم 25 نیوتن متر بیشتر شد.

نکته مهم درباره قیمت دنا پلاس توربو جوانان این است که رقم 503/220/990 تومان، بهای درب کارخانه این خودرو است. یعنی رقم نهایی خرید این خودرو پس از هزینه های جانبی 591/800/000 تومان خواهد بود.

ضروری است بدانیم که با هزینه مبالغی بسیار کمتر می توان در مراکز تیونینگ، اصطلاحاً با ریمپ کردن موتور به اعداد بعضاً بالاتری در توان و گشتاور دست پیدا کرد.

فیدلیتی پرستیژ بهمن موتور در بازار خودرو چین مقرون به صرفه شد / هزینه سرویس های دوره ای

کامیون های روسی کاماز در ایران مونتاژ می شوند

راهنمای خرید لاستیک دولتی به قیمت کارخانه / آموزش مرحله به مرحله

قیمت دنا پلاس دستی چگونه معین شد؟ / جزئیات قیمت گذاری ایران خودرو

قیمت دنا پلاس ایران خودرو قانونی است؟ / شرح ایران خودرو

نتایج سامانه یکپارچه در مرحله دوم اعلام شد / به 97 درصد متقاضیان سال جاری خودرو نرسید

فهرست قیمت محصولات سایپا اعلام شد / خرداد 1402

گزارش بازار خودرو / رکورد افزایش قیمت شاهین در 2 روز

منبع: بیت ران

به "دنا پلاس توربو جوانان 0، 5 ثانیه سریعتر از دنا پلاس توربو ، مشخصات فنی و امکانات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنا پلاس توربو جوانان 0، 5 ثانیه سریعتر از دنا پلاس توربو ، مشخصات فنی و امکانات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید