دستگاهی شبیه گل ضربان قلب را تنظیم می نماید

به گزارش انجمن آقای شرفی به نقل از نیواطلس، به طور معمول دستگاه های تنظیم نماینده ضربان قلب، با ایجاد شوک الکتریک در کل این عضو، هرگونه ناهماهنگی در ضربان را اصلاح می نمایند. البته این فرایند ممکن است دردناک باشد. به همین دلیل یک دستگاه تنظیم نماینده ضربان قلب آزمایشی ابداع شده که با استفاده از برگ های منتشر نماینده نور قلب را احاطه می نماید.

دستگاهی شبیه گل ضربان قلب را تنظیم می نماید

دستگاه های فعلی تنظیم ضربان قلب با جراحی یک یا دو سیم الکتریکی به عضله قلب متصل می شوند. هر زمان که حسگرهای موجود در سیم ها اختلالی در ضربان قلب ردیابی نمایند، یک شوک الکتریکی وارد می گردد. متاسفانه این شوک نه تنها قلب بلکه دریافت نماینده های درد در قلب را نیز تحریک می نمایند.

محققان دانشگاه آریزونا و دانشگاه نورث وسترن به رهبری فیلیپ گوتروف با تکیه بر تحقیقات پیشین ساخت یک جایگزین بدون درد را شروع کردند. نمونه اولیه دستگاه شامل 4ساختار انعطاف پذیر و ورقه ای مانند مشابه گلبرگ است که مانند گل دور قلب را در بر می گیرند.

با استفاده از روشی به نام اپتوژنتیکس به محض احتیاج، ال ای دی های آبی رنگ کوچکی در گلبرگ ها روشن می شوند که باید سلول های اصلاح شده کاردیومیوسیت را تحریک نمایند. این روند به انقباض های ماهیچه قلب منجر می گردد. از آن مهم تر تنها کاردیومیوسیت ها تحت تاثیر قرار می گیرند و دریافت نماینده درد تحریک نمی شوند.

علاوه بر آن از آنکه یک تنظیم نماینده ضربان قلب اپتوژنتیکی که از ال ای دی ها برای تحریک سلول ها استفاده می نماید، از الکترود ها نیز برای رصد ضربان قلب به کار گرفته می شوند. بنابراین ابزار می تواند هر دو عملکرد را به طور همزمان انجام دهد . البته در ضربان سازهای سنتی باید بین انجام یکی یا دیگری فعال شوند. بعلاوه هیچ بخشی از دستگاه تازه به طور واقعی در قلب قرار نمی گیرد، بنابراین ایمپلنت آن کم تهاجمی تر است.

یک مشکل دیگر تنظیم های ضربان قلب فعلی آن است که با باتری فعال می شوند. این باتری نیز پس از مدتی باید جایگزین گردد. اما در تنظیم نماینده ضربان قلب اپتو ژنتیکی این امر چالش به حساب نمی آید زیرا با یاری فناوری کوپلینگ القایی رزونانسی(resonance inductive coupling) به طور بی سیم فعال می شوند.

به گفته گوتروف بیمار باید در فاصله نزدیک یک دستگاه رزونانس خارجی باشند که می توان آن را روی بدن قرار داد یا در مواردی مانند تشک یا صندلی نصب کرد.

این دستگاه هم اکنون به طور موفقیت آمیز روی موش ها آزمایش شده اما باید روی انسان ها نیز آزمایش گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "دستگاهی شبیه گل ضربان قلب را تنظیم می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاهی شبیه گل ضربان قلب را تنظیم می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید