اعمال نظرات اتاق ایران در طرح جهش تولید دانش بنیان

به گزارش انجمن آقای شرفی، رئیس کمیسیون کسب وکارهای دانش بنیان اتاق ایران در نشستی مجازی با اعضای این کمیسیون با اعلام این خبر که مجموع نظرات اتاق ایران درباره طرح 13 ماده ای جهش تولید دانش بنیان پس از پیگیری در کمیسیون صنعت مجلس مورد توجه قرار گرفته است، گفت: این طرح ابتدا در کمیسیون صنعت مجلس به عنوان کمیسیون اصلی مورد بررسی قرار گرفت و پس از برگزاری جلساتی با اعضای دیگر کمیسیون های مربوطه، نظرات تجمیع شده اتاق ایران درباره این طرح با 13 ماده اصلی اعمال شد و به جمع بندی اولیه رسید.

اعمال نظرات اتاق ایران در طرح جهش تولید دانش بنیان

افشین کلاهی، رئیس کمیسیون کسب وکارهای دانش بنیان اتاق ایران در ادامه به تغییرات اعمال شده در این سند اشاره و تشریح کرد: طبق پیشنهاد کمیسیون دانش بنیان اتاق ایران مصادیق و رشته های خاص ذکر شده در سند به دلیل ماهیت رو به تغییر و رشد سریع صنایع دانش بنیان حذف شد و دستگاه های اجرایی موظف شدند رشته های دارای اولویت خود را برای قرار دریافت در دایره شمول این قانون، اعلام کنند.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: طبق این سند کالاهای هایتک که برای اولین بار در کشور تولید می شوند، می توانند بدون تشریفات در مزایده ها و مناقصات شرکت و دستگاه های اجرایی که تولیدات دانش بنیان در حوزه فعالیت آنها باشد نمی توانند مجوز جدیدی را دریافت کنند. از سوی دیگر ضمانت نامه هایی که از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق های زیرمجموعه آن صادر شود از سوی دستگاه های اجرایی پذیرفته می شود.

به گفته وی شرکت های دانش بنیان می توانند در ساختمان های غیرتجاری مستقر شوند. شهرداری نیز در این زمینه موظف به همکاری شده است. دولت نیز باید تا پنج سال املاک و مستغلات مازاد خود را برای بهره برداری تولیدی در اختیار شرکت های دانش بنیان برای بهره برداری تولیدی قرار دهد.

این عضو هیات کنندگان اتاق ایران به رسمیت یافتن دارایی های نامشهود در شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: این بند همچنان به قوت خود باقی است و طی آن از شرکت های دانش بنیان خواسته می شود تا هزینه های تحقیق و توسعه خود را از 5 سال پیش در دفاتر ثبت کنند و دولت این هزینه ها را به عنوان افزایش سرمایه شرکت دانش بنیان از آن ها می پذیرد.

رئیس کمیسیون کسب وکارهای دانش بنیان با تأکید بر اینکه هنوز امکان به روزرسانی و اعلام نظر برای بهبود برخی نکات در سند جهش تولید دانش بنیان وجود دارد، گفت: این سند در ابتدا 33 بند داشت که پس از اعلام نظرات بخش خصوصی و همین طور سایر کمیسیون های مجلس به 13 بند خلاصه شده که می توان گفت تا به امروز اغلب خواسته های بخش خصوصی در آن اعمال شده است هرچند همچنان چند نکته برای پیگیری باقی مانده است.

به گفته او سند نهایی جهش تولید دانش بنیان تا سه ماه دیگر در صحن علنی مجلس بررسی می شود.

کلاهی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راه اندازی و شروع به کار مرکز نوآوری (شتابدهی صادرات) اتاق ایران، یادآور شد: طرح راه اندازی این مرکز چندسالی است در کمیسیون کسب وکارهای دانش بنیان در حال بررسی است و خوشبختانه سال جاری پس از دریافت تأییدیه های مقدماتی از سوی هیات رئیسه اتاق ایران وارد مرحله اجرایی شد و مرداد ماه به افتتاح رسید، در حال حاضر اعضای کمیسیون تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا این مرکز با توان کامل به فعالیت بپردازد.

او اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به ماهیت فعالیت های اتاق ایران، تمرکز اصلی مرکز نوآوری بر حوزه صادرات و شتابدهی صادرات است.

در ادامه محسن میرصدری از حاضران در این نشست بر ایجاد ظرفیت برای صدور مجوزهای بین المللی در داخل کشور تأکید کرد و گفت: پیشنهاد می کنم به جای اینکه استانداردهای بین المللی را حذف و مجوزهای داخلی را جایگزین آن کنیم بهتر است در این سند ظرفیتی برای صدور استانداردهای بین المللی در داخل کشور دیده شود تا فرصت های صادراتی در آینده را از دست ندهیم.

او همچنین در راستای توسعه تولید برق پاک پیشنهاد داد: در این سند، بندی قرار داده شود تا دستگاه های دولتی و وزارتخانه ها موظف شوند بخشی از برق مصرفی شان را از انرژی های تجدید پذیر تهیه کنند.

در ادامه کاظم علی از حاضران در این نشست مجازی، با بیان اینکه عدم درک شرایط بین الملل و حوزه هایتک و نگاه کوتاه مدت به بازار داخلی باعث شده شرکت های داخلی که نگاه صادراتی دارند با مشکلاتی روبرو شوند، گفت: برای سال جاری پیش بینی شده بود که حدود 200 میلیون دلار صادرات محصولات بایوتکنولوژی داشته باشیم اما تا به امروز تنها 20 میلیون دلار صادرات داشتیم. وزارت بهداشت متولی تمام امور صادرات، واردات، تخصیص ارز و غیره در حوزه سلامت است ولی در بحث صادرات محصولات بایوتکنولوژی نیازمند حمایت ویژه از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستیم.

سحر بنکدارپور دبیرکل مجمع تشکل های دانش بنیان نیز از برگزاری دوره های آموزشی مشترک میان مجمع، کمیسیون دانش بنیان اتاق خبر داد و شرح داد: این دوره ها در راستای توانمندسازی شرکت های دانش بنیان در حوزه های عمومی و تخصصی و طبق نیاز آنها در نظر گرفته شده است. همین طور اعضا می توانند دوره ها و موضوعات مورد نظرشان را پیشنهاد دهند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "اعمال نظرات اتاق ایران در طرح جهش تولید دانش بنیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعمال نظرات اتاق ایران در طرح جهش تولید دانش بنیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید