نهایتی برای فعالیت های پژوهشی دانشگاه خلیج فارس وجود ندارد ، از مسئله محور کردن سرانجام نامه ها تا اینترنت اشیاء!

به گزارش انجمن آقای شرفی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: موضوع انتها های دانشجویی دانشگاه خلیج فارس را به سمت انتها نامه های تقاضا محور و پژوهش های مسئله محور راهنمایی کردیم تا بتوانیم خدماتی کاربردی به دستگاه ها و صنایع مختلف کشور ارائه دهیم.

نهایتی برای فعالیت های پژوهشی دانشگاه خلیج فارس وجود ندارد ، از مسئله محور کردن سرانجام نامه ها تا اینترنت اشیاء!

گروه دانشگاه انجمن آقای شرفی، هانا چراغی؛ پژوهش پایه ای می تواند زمینهٔ پژوهش کاربردی را فراهم آورد، اما در وهلهٔ اول متوجه کاربرد آن در زندگی انسان ها نیست. در حالی که پژوهش های کاربردی دارای جنبهٔ عملی و مستقیماً متوجه حل مسائل جامعه و بشریت می باشد. در این راستا دانشگاه های به عنوان مرکز فراوری علم باید به سمت اینگونه از پژوهش ها رفته تا بتوانند مرجعی برای تصمیم گیرندگان هر کشور به جهت کسب توانایی در ادارهٔ عملی جامعه باشند.

در ادامه سلسله گزارش های دستاورد های پژوهشی دانشگاه ها به سراغ دانشگاه خلیج فارس رفتیم و با معاون پژوهشی دانشگاه به تبادل نظر نشستیم.

روح الله فاتحی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه خلیج فارس بوشهر با اشاره به برنامه های این معاونت به مناسبت هفته پژوهش گفت: برابر ابلاغیه وزارت علوم، برنامه های هفته پژوهش استان بوشهر از 16 تا 22 آذرماه اجرا شد و به همین دلیل دانشگاه خلیج فارس بوشهر به عنوان دانشگاه مادر استان، متولی برگزاری جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری استان در 17 آذرماه شد.

فاتحی اضافه نمود: در این جشنواره از 5 پژوهشگر برتر استان بوشهر در حوزه های علوم انسانی، هنر، علوم پایه و علوم پزشکی، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی تقدیر به عمل آمد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه خلیج فارس بوشهر اضافه نمود: سه نفر از این برگزیدگان، جزو دانشجویان دانشگاه خلیج فارس بوشهر بودند و یک نفر از آنان از دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و یک نفر نیز از موسسه آموزش عالی غیردولتی خرد در این جشنواره مورد تقدیر نهاده شد.

وی ابراز کرد: علاوه بر این، در این جشنواره یک نفر به عنوان فناور برتر که معرفی شده از سوی پارک علم و فناوری خلیج فارس بود، مورد تقدیر نهاده شد و همچنین دو واحد تحقیق و توسعه برتر که معرفی شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بودند، نیز تقدیر شدند.

فاتحی با بیان اینکه سه دستگاه حامی پژوهش از بین دستگاه های استان نیز که بیشترین تعداد و مبلغ قرارداد های پژوهشی را در سه سال گذشته دارا بودند، در این جشنواره مورد تقدیر نهاده شدند، گفت: این جشنواره با حضور مقامات استانی و نمایندگانی از دانشگاه ها و موسسات پژوهشی استان برگزار گردید. در همین بازه زمانی، نمایشگاه دستاورد های پژوهش فناوری استان نیز به مدت سه روز در دانشگاه خلیج فارس بوشهر برگزار گردید که مجری آن، پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر بود. در این نمایشگاه دستاورد های پژوهشی و فناوری یک سال گذشته دانشجویان، دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی استان به نمایش گذاشته شد.

وی در مورد بودجه معاونت پژوهشی ابراز کرد: طبق مصوبه هیئت امنای دانشگاه خلیج فارس بوشهر حدود 15 درصد از بودجه عمومی این دانشگاه باید به حوزه پژوهش و فناوری تخصیص پیدا کند. با توجه به اینکه کشور در حال حاضر در شرایط مالی نامساعدی قرار گرفته است و دچار کسری بودجه شده، نمی توان تمام بودجه دانشگاه را به بخش پژوهشی اختصاص داد و محدودیت هایی برای تخصیص این بودجه وجود دارد و سهم زیادی از آن صرف حقوق و دستمزد ها می گردد و بخش اندکی برای این حوزه می ماند که میزان آن معین است و هر ساله به حوزه پژوهش و فناوری اختصاص پیدا می نماید.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه خلیج فارس بوشهر اعلام کرد: شرایط اختصاص بودجه ها سال جاری حادتر از سال گذشته بوده؛ به طوری که با منابع داخلی به سختی می توان هزینه های مربوط به پژوهشگاه دانشگاه را تامین کرد و به همین دلیل سعی داشتیم با همکاری سایر دستگاه ها و به وسیله منابع خارجی، احتیاج های حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه را مرتفع کنیم.

وی ادامه داد: در این راستا خاتمه های دانشجویی دانشگاه خلیج فارس را به سمت خاتمه نامه های تقاضا محور و پژوهش های مسئله محور راهنمایی کردیم تا بتوانیم خدماتی کاربردی به دستگاه ها و صنایع مختلف کشور ارائه دهیم و از این طریق به کاربردی کردن مباحث پژوهشی یاری کنیم و علاوه بر آن احتیاج های حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه را تامین کنیم.

فاتحی یادآور شد: دانشگاه خلیج فارس بوشهر در حوزه پژوهشی در چند سال گذشته با نوشتن سند راهبردی، اولویت های فعالیت های پژوهشی و فناوری را معین نموده و اولویت ما در این بخش، مربوط به مباحث دریا و صنایع دریایی، آبزی پروری و زیست فناوری آن ها و همچنین بخش های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری نانو، مسئله آب و محیط زیست است. البته با توجه به اینکه دانشگاه خلیج فارس همجوار با صنایع نفت و گاز و مخازن مهم نفت و گاز کشور است، یکی دیگر از اولویت های پژوهشی و فناوری ما بحث نفت و گار و انرژی است.

وی با اشاره به دستاورد های دانشگاه خلیج فارس بوشهر در بخش پژوهش و فناوری ابراز کرد:

پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه خلیج فارس در بحث اینترنت اشیا، فعالیت های مطلوبی داشته و این پژوهشکده توانسته با تمرکز نیرو ها و سرمایه هایش روی مسئله اینترنت اشیا، زیرساخت های خوبی را در منطقه ای از شهر بوشهر که دانشگاه خلیج فارس نیز در آن واقع شده، ایجاد کند.

سنسور ها و گیت های مرتبط با این تکنولوژی از سوی این پژوهشکده در دانشگاه خلیج فارس توسعه پیدا کردند و اکنون این سیستم ها در مرحله استفاده نهاده شده اند.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: در بحث فناوری جلبک های دریایی ریز و درشت نیز توانسته ایم فعالیت های خوبی در زمینه استخراج و فرآوری آن ها انجام دهیم و محصولاتی با ارزش اضافه نموده و مواد زیست فعال از این جلبک ها فراوری کنیم. علاوه بر این در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی خلیج فارس کار های ارزشمندی در حوزه کارآفرینی اجرا شده که از جمله آن ها می توان به فراوری کود های زیستی و فراوری کود از ضایعات نخل خرما و فراوری رقم های مناسب گیاهان دارویی و فرآوری و عرضه آن ها به بازار اشاره نمود. فعالیت دانشگاه در این حوزه ها باعث اشتغالزایی تعدادی از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه خلیج فارس نیز شده است.

وی در مورد رتبه بندی مقالات پژوهشی دانشگاه خلیج فارس بوشهر اظهار کرد: در زمینه انتشار مقالات علمی پژوهشی نیز در سال های گذشته، دانشگاه خلیج فارس رشد خوبی داشته؛ به خصوص در زمینه مقالاتی که در ان همکاری بین المللی داشته ایم و نسبت این مقالات به نسبت کل مقالات دانشگاه خلیج فارس نزدیک به 30 درصد است که از متوسط کشوری (حدود 22 درصد است) بالاتر است.

فاتحی اعلام کرد: در حوزه رتبه بندی دانشگاه ها نیز این دانشگاه در سطح رتبه بندی داخلی در رده 40 تا 50 قرار گرفته است و در سطح رتبه بندی بین المللی در بین تمام دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور در رده 70 تا 80 قرار گرفته است. البته این رتبه بندی تمامی شاخص ها را در بر می گیرد. در حوزه استناد مقالات نیز دانشگاه خلیج فارس بوشهر در سطح کشوری در بخش آی اس آی رتبه 11 را دارا است.

وی در مورد قرارداد های پژوهشی این دانشگاه توضیح داد: عمده قرارداد های دانشگاه خلیج فارس به خاطر مسائلی که در زمینه ارتباط با کشور های خارجی وجود دارد، قرارداد داخلی هستند و تعدادی از آن ها با صنایع مستقر در استان منعقد شده اند به خصوص صنایع پتروشیمی که در استان مستقر هستند.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه خلیج فارس بوشهر اذعان کرد: به همین دلیل با صنایع دریایی مستقر در استان از جمله موسسه دریایی شهید محلاتی قرارداد هایی منعقد شده است. با سایر دستگاه های اجرایی استان نیز همچون اداره برق و شرکت آب و فاضلاب و اداره کل بنادر و دریانوردی قرارداد های همکاری منعقد کردیم که عمدتا به محصولات کاملا کاربردی منجر شده است. علاوه بر این، با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همکاری خوبی داریم و این همکاری بیشتر در بخش نوآوری و کارآفرینی متمرکز شده و در زمینه های تخصصی مثل اینترنت اشیا و صنایع دریایی و ساخت و فراوری مواد پیشرفته و در بحث کشاورزی توانستیم فعالیت های خوبی انجام دهیم که بخشی از آن مورد حمایت این معاونت نهاده شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "نهایتی برای فعالیت های پژوهشی دانشگاه خلیج فارس وجود ندارد ، از مسئله محور کردن سرانجام نامه ها تا اینترنت اشیاء!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نهایتی برای فعالیت های پژوهشی دانشگاه خلیج فارس وجود ندارد ، از مسئله محور کردن سرانجام نامه ها تا اینترنت اشیاء!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید