ارتباط عجیب ساختارهای مغز با مهارت خواندن

به گزارش انجمن آقای شرفی، توانایی ما در نگاه کردن به نماد های انتزاعی و ترسیم آنها بر روی صدا یکی از مهارت های کلیدی برای تبدیل شدن به یک خواننده شایسته است. این توانایی که پردازش واجی نامیده می گردد، می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد و اختلالاتی مانند نارساخوانی این توانایی را برای بعضی افراد دشوارتر می نماید.

ارتباط عجیب ساختارهای مغز با مهارت خواندن

به گزارش انجمن آقای شرفی، در یک مطالعه نو، تیمی از محققان دو فرضیه ظاهراً متضاد را در خصوص چگونگی ارتباط ساختار های مغز با مهارت خواندن مورد آزمایش قرار دادند. مغز انسان به طور طبیعی نامتقارن است و تصور می گردد که بعضی از ساختار های سمت چپ در پردازش زبان نقش دارند. در فرضیه جانبی شدن مغز هر چه عدم تقارن مغز بیشتر باشد فرد توانایی خواندن بیشتری دارد. طبق فرضیه دیگر که فرضیه کانالیزاسیون نامیده می گردد، عدم تقارن در سمت چپ مغز می تواند ویژگی های مورد احتیاج برای خواندن را تقویت کند. به این ترتیب عدم تقارن بیشتر شما را در محدوده میانه مهارت خواندن قرار می دهد.

محققان این مطالعه، دریافتند که واقعا توانایی خواندن با عدم تقارن بیشتر در نیمکره چپ مغز افزایش می یابد. محققان دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی، از تشدید مغناطیسی برای این مطالعه استفاده کردند. آن ها ازداده های تصویربرداری (MRI) برای شناسایی تفاوت های ساختاری نامتقارن در مغز بیش از 700 کودک و بزرگسال استفاده کردند. اسکن های MRI با آشکار ساختن ساختار های تشریحی نقشه ای از مغز را ترسیم می نمایند؛ چیزی مشابه fMRI (تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی) که فعالیت متابولیک را میزان گیری می نماید.

در این تحقیق از شرکت نمایندگان خواسته شد تست هایی برای سنجش توانایی خواندن انجام دهند؛ از جمله این تست ها سنجش واج شناسی بود؛ که افراد شرکت نماینده را ملزم می کرد تا شبه کلمات را به صدا درآورند؛ منظور از شبه کلمات یک رشته از حروف می باشند که شبیه یک کلمه واقعی به نظر می رسند، اما در زبان وجود ندارند و احتیاجمند پردازش زیادی هستند، زیرا مغز ما برای رمزگشایی واج شناختی شرطی نشده است. محققان هنگام معین سطوح عدم تقارن مغز، دریافتند که وقتی نامتقارن ترین ناحیه مغز یک فرد نیمکره چپ مغز او باشد، آن شخص در خواند شبه کلمات توانایی بیشتری خواهد داشت.

تیم تحقیقاتی این مقاله می گویند: تصور می گردد عدم تقارن سمت چپ در میزان شکنج گیجگاهی فوقانی منعکس نماینده سازمان نیمکره چپ برای زبان است و در صورت مختل شدن مهارت های خواندن را تضعیف می نماید. بر اساس فرضیه جانبی شدن مغز، هر لوب مغز در انجام مهارت های شناختی خاصی تخصص دارد و به طور کلی سمت چپ مغز با فرآیند های مربوط به زبان مرتبط است. با این فرضیه بعضی تحقیقات قبلی که نشان می داد هنگام انجام وظایف مبتنی بر زبان، نیمکره راست فعالیت می نماید، نقض می گردد. هنوز معین نیست نیست که تفاوت های عملکردی بین نیمکره ها چقدر به تفاوت های ساختاری آن ها بستگی داشته باشد، اما طبق تحقیقات منطقه ها خاصی در سمت چپ مغز، بزرگ تر از همان منطقه ها سمت راست هستند.

این تیم بعلاوه دریافتند که اگر تفاوت های ساختاری بین دو لوب در بعضی از منطقه ها خاص مغز بیشتر باشد، احتمال اینکه فرد در محدوده میانه توانایی خواندن قرار بگیرد، بیشتر می گردد. این یافته با فرضیه کانالیزاسیون مطابقت دارد. مارک اکرت، از دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی و نویسنده این مطالعه می گوید: یافته های ما نشان می دهد که عدم تقارن ساختاری مغز با رشد طبیعی توانایی پردازش صدای کلمات مرتبط است، این ویژگی در مهارت خواندن تاثیرگذار است.

این تیم در آنالیز های خود دریافتند که عدم تقارن ساختاری در نیمکره چپ در بعضی موارد تاثیر خاصی روی عملکرد های زبانی نداشته و بیشتر در مقیاس های بزرگ چنین تاثیری را مشاهده کردند. سوالی که پیش می آید این است که چگونه این عدم تقارن های ساختاری، در مقیاس های بزرگ تر، بر توانایی خواندن افراد تأثیر می گذارد. طبق نتایج این مطالعه فرضیه های جانبی شدن و کانالیزاسیون مغزی ممکن است هر دو اعتبار داشته باشند، اما در مقیاس های مختلف سازماندهی و عملکرد مغزی. عدم تقارن بیشتر در نیمکره چپ ممکن است پردازش واج شناختی کارآمدتری را ایجاد کند، این موضوع می تواند بدلیل تخصص بیشتر نیمکره چپ در مهارت های زبانی باشد.

منبع: sciencealert

منبع: فرارو

به "ارتباط عجیب ساختارهای مغز با مهارت خواندن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتباط عجیب ساختارهای مغز با مهارت خواندن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید