آیا آمریکا به بمباردیر برای فروش هواپیما به ایران مجوز داده است؟

به گزارش انجمن آقای شرفی، آیا اداره کنترل دارایی های خارجی خزانه داری آمریکا مجوزهای جدیدی برای شرکت هواپیماسازی بمباردیر کانادا جهت فروش هواپیماهای مسافری به ایران صادر نموده است یا نه؟

آیا آمریکا به بمباردیر برای فروش هواپیما به ایران مجوز داده است؟

به گزارش انجمن آقای شرفی به نقل از پایگاه خبری المانیتور، سوالاتی در این باره مطرح شده که آیا اداره کنترل دارایی های خارجی خزانه داری آمریکا (اوفک) مجوزهای جدیدی برای شرکت هواپیماسازی بمباردیر کانادا جهت فروش هواپیماهای مسافری به ایران صادر نموده است یا نه. اگر خبر صدور این مجوزها صحت داشته باشد، اولین مجوز اینچنینی است که از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ صادر می گردد.

مرتضی شیخ زاده، سخنگوی سازمان منطقه آزاد قشم گفته، گزارش شده که شرکت بمباردیر مجوز فروش 10 فروند هواپیمای منطقه ای سری سی آر جی به این سازمان را دریافت نموده است. این هواپیماها قرار است توسط شرکت هواپیمایی فلای قشم که به زودی راه اندازی می گردد، به کار گرفته شوند. شیخ زاده اضافه نمود: ما و شرکت کانادایی در حال آنالیز پیش نویس قرارداد هستیم، اما هنوز اسناد قرارداد را مبادله ننموده ایم... مجوزهای اوفک برای فروش این هواپیماها اخیرا صادر شده است.

شرکت بمباردیر به درخواست اظهارنظر در این باره پاسخی نداده و یک سخنگوی خزانه داری آمریکا نیز از اظهارنظر در این باره خودداری نموده است.

در طی 2 سال گذشته، درخواست ها برای صدور مجوز صادرات هواپیما به ایران در وزارت خزانه داری آمریکا معطل مانده است. علاوه بر بمباردیر، تعداد دیگری از شرکت های هواپیماسازی نیز در حال مذاکره با ایرلاین های ایرانی برای فروش هواپیما به آنها بوده اند که از جمله می توان به شرکت های بوئینگ، ایرباس، ای تی آر، امبرائر و سوخو اشاره نمود. اگر بیش از 10 درصد تجهیزات یک هواپیما ساخت شرکت های آمریکایی باشد، شرکت سازنده هواپیما باید قبل از فروش آن به ایران مجوز واشنگتن را کسب کند. بعد از صدور دور نخست این مجوزها در دوران ریاست جمهوری اوباما، اوفک به درخواست های شرکت های هواپیماسازی در این زمینه پاسخی نداده است.

تاخیر اوفک در اعطای مجوز فروش هواپیما به ایران چشم انداز فعالیت های شرکت ای تی آر در خصوص همکاری تجاری با ایرلاین های ایرانی را تغییر داده است. این شرکت در می 2016 برآورد نموده بود که ایران ظرفیت خرید 60 تا 70 فروند از هواپیماهای این شرکت را دارد، اما به گفته یکی از مدیران ارشد ای تی آر، بلاتکلیفی مجوزهای درخواستی از اوفک موجب شده تا این شرکت از عرضه هواپیما به ایرلاین های ایرانی و به طور تعیین شرکت آسمان عقب نشینی کند.

این مدیر شرکت ای تی آر که نخواست نامش فاش گردد گفت: آنها (شرکت آسمان) 6 هواپیمای ای تی آر دارند و ما از این 6 هواپیما پشتیبانی می کنیم... ما همچنین در حال مذاکره در خصوص همکاری های آینده هستیم... اما امروز درهای اوفک بسته است. بنابراین ما نمی دانیم چه زمانی می توانیم به آسمان بگوییم که لطفا با ما تعامل کنید.

علاوه بر مانع تراشی های اوفک، تامین اقتصادی قراردادهای خرید هواپیما نیز یکی دیگر از مسائل ایرلاین های ایرانی به شمار می رود. مواضع خصمانه ترامپ در قبال توافق هسته ای و تهران موجب شده تا بانک ها و موسسات اقتصادی بزرگ اروپایی از تامین اقتصادی قراردادهای بزرگ اینچنینی خودداری نمایند. شرکت ایران ایر نتوانسته به موقع پیش پرداخت خرید هواپیماهای ایرباس و بوئینگ را پرداخت نماید.

7

منبع: تسنیم

به "آیا آمریکا به بمباردیر برای فروش هواپیما به ایران مجوز داده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا آمریکا به بمباردیر برای فروش هواپیما به ایران مجوز داده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید