آیا آب منقضی می گردد؟

به گزارش انجمن آقای شرفی، شاید تا به امروز به تاریخ انقضای روی بطری های آب معدنی توجه نکرده باشید؛ اما باید بگوییم بطری های آب معدنی نیز تاریخ انقضا دارند. تاریخ انقضای آب چه معنایی دارد؟ آیا آب هم به مرور زمان خراب می گردد؟

آیا آب منقضی می گردد؟

آب حاوی شکر یا پروتئین نیست؛ در نتیجه میکروب ها نمی توانند از آب تغذیه نموده و آن را فاسد نمایند.

با این حال خواص شیمیایی آب نیز تغییر می نماید. زمانی که آب در معرض هوا قرار بگیرد، گاز دی اکسید کربن جذب می نماید. بخش کوچکی از این دی اکسید کربن، کمتر از 0.1 درصد، به اسیدکربنیک تبدیل می گردد.

بخشی از اسیدکربنیک حاصل به بیکربنات و کربنات تبدیل شده و درجه اسیدی (pH) آب را پایین می آورد. در نتیجه آب کمی اسیدی می گردد. به همین علت زمانی که آب را شب بیرون می گذارید، مزه آن در صبح تغییر می نماید.

با این حال، این بدین معنی نیست که آب سالم نیست و نباید آن را مصرف کرد. آنچه باعث بروز مشکل می گردد، قرار گرفتن آب در معرض باکتری ها است. زمانی که یک لیوان آب را چند ساعت بیرون می گذارید، احتمال ورود باکتری ها به داخل آن بیشتر می گردد.

بیشتر آب های معدنی و لوله کشی دارای کلر هستند که 2 الی 3 روز از رشد باکتری ها جلوگیری می نماید. در نتیجه جای نگرانی نیست. پس از این مدت، باکتری به سرعت تکثیر می گردد.

گرد وغبار خانه نیز می تواند مزه آب را تغییر دهد. در نتیجه بهتر است اگر لیوان آبی را چند ساعت بیرون گذاشته اید، آب آن را دور ریخته و لیوان خود را مجدداً با آب تازه پر کنید.

حال این سؤال پیش می آید که آیا بطری های آبی که درشان بسته است نیز خراب می شوند؟ اگر شرایط مناسب رعایت گردد، می توان این آب ها را برای مدت نامحدودی سالم نگه داشت. طبق گفته مرکز کنترل بیماری های آمریکا، بطری های آب های معدنی که در کارخانه بسته بندی می شوند، ایمن ترین راه برای نگه داشتن آب است؛ اما باید این بطری ها را دور از نور خورشید نگه داشت؛ زیرا پلاستیک به هنگام گرم شدن، یک ماده مختل نماینده هورمون به نام BPA فراوری می نماید.

علاوه بر این، پلاستیک به کار رفته در بطری ها نیز منافذی دارد. در نتیجه نباید نزدیک حشره کش ها یا بنزین نگه داری گردد.

اگر مواردی که گفته شد را رعایت کنید، لازم نیست نگران تاریخ انقضای روی بطری های آب معدنی باشید. ثبت تاریخ انقضا روی بطری های آب معدنی به علت رعایت یک قانون قدیمی است که به علت عدم وجود مدارک علمی، لغو شده است.

منبع: فوت و فن

به "آیا آب منقضی می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا آب منقضی می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید