آمریکا به دنبال معادلات جدید

به گزارش انجمن آقای شرفی، خبرنگاران: آمریکا رویکرد تعاملی به منافع جدید در شرق را در پیش گرفته که احیای روابط نظامی با اندونزی و فیلیپین و بهبود مناسبات با ویتنام و میانمار نمودی از این رفتارها است.

آمریکا به دنبال معادلات جدید

به گزارش گروه رسانه های دیگر انجمن آقای شرفی، آمریکا کوشش دارد تا با ایجاد معادلات جدید در صحنه جهانی به منافع نوینی دست یابد چنانکه جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که سفری دوره ای به آفریقا و خاورمیانه از جمله سرزمین های اشغالی داشته است دیروز راهی شرق آسیا شد. وی در این سفر از ویتنام و فیلیپین دیدار خواهد نمود. پیش از وی نیز جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا به چین،ژاپن و کره جنوبی سفر نموده بود که نشانگر اهمیت و صندلی شرق آسیا در معادلات آمریکا است. آمریکا بر اساس راهبرد سال 2025 شرق گرایی را از اهداف سیاسی و نظامی خود قرار داده در حالی که در حوزه انرژی همچنان خاورمیانه و آفریقا محور طراحی این کشور است.

آمریکا رویکرد تعاملی به منافع جدید در شرق را در پیش گرفته که احیای روابط نظامی با اندونزی و فیلیپین و بهبود مناسبات با ویتنام و میانمار نمودی از این رفتارها است. واشنگتن سعی دارد تا متحدان جدیدی در منطقه کسب نماید در حالی که اولویت این روابط نیز جنبه نظامی دارد. جالب توجه آنکه آمریکا برای رسیدن به این منظور نگاه بشر محبت آمیز را نیز چاشنی رفتارهای خود ساخته که سفر کری به مناطق توفان زده فیلیپین در این چارچوب است.

نکته مهم در روینمودهای شرق گرایانه آمریکا که در سفر بایدن و کری می توان مشاهده کرد کوشش برای ایجاد فضای ناامنی علیه چین است. آمریکا سعی دارد تا در کنار توسعه طلبی در شرق فضای روانی و امنیتی چین را نیز برهم زده و این کشور را به سمت روینمودهای نظامی و یا تعامل بیشتر با آمریکا وادار سازد. محصول این فرآیند نیز درو شدن چین از حوزه مالی به مباحث امنیتی و چالشهای منطقه ای است که عملا تامین کننده منافع آمریکا است. به عبارتی دیگر می توان گفت که واشنگتن به دنبال گرفتار سازی چین در زنجیره ای از بحران ها است در حالی که راه چاره خروج این کشور از شرایط مذکور را پذیرش خواسته های آمریکا تشکیل می دهد. جالب توجه آنکه آمریکا همزمان با ادعای حمایت از متحدانش در برابر چین، به دنبال توجیه حضور نظامی در منطقه است چنانکه کری نیز در سفر به ویتنام و فیلیپین این مسائل را محور رایزنی های خود دارد.

نگاه آمریکا صرفا معطوف به منطقه نیست بلکه سعی دارد تا در عرصه جهانی نیز به باج گیری از چین بپردازد که دوری این کشور از روسیه بخشی از این سناریو است. به هر تقدیر سفر کری به شرق را می توان ادامه سیاست آمریکا برای حضور نظامی و سیاسی گسترده تر در منطقه دانست که محور آن را مقابله با قدرت یابی چین تشکیل می دهد چنانکه آمریکا چندی پیش تندترین موضع را در برابر طرح پکن مبنی بر ایجاد حریم هوایی صورت داده و آن را مغایر با منافع متحدان خود عنوان و بر مقابله با آن تاکید نمود.

انجمن آقای شرفی: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

منبع: تسنیم

به "آمریکا به دنبال معادلات جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا به دنبال معادلات جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید