5 واقعیت تاریخی که در مدرسه به شما نمی گویند

به گزارش انجمن آقای شرفی، تاریخ اغلب برای ما به روایت جنگ ها و فتوحات پادشاهان محدود می گردد. کتاب های تاریخی صرفا از شروع و انتها سلسله های پادشاهی و زوال و شکوفایی تمدن ها می گویند؛ طوری که انگار آدم های معمولی وجود نداشته اند، هرچه پیش از این رخ داده، کاملا تمام شده است و هیچ ربطی به زندگی امروز ما ندارد.

5 واقعیت تاریخی که در مدرسه به شما نمی گویند

به گزارش خراسان، خب البته که واقعیت چیز دیگری است. آماده اید با چند واقعیت تاریخی جالب آشنا شوید؟

نام مومیایی که می آید، یاد مصریان باستان و فرعون های شان می افتیم، اما این مردم قبیله چینچورو بودند که اولین بار به فکر مومیایی کردن اجساد مردگان شان افتادند. قبیله چینچورو در صحرای آتاکاما شیلی، 2 هزار سال پیش از مصری ها با پوشاندن بدن مردگان از گیاه و قرار دادن ماسک روی صورت شان، آن ها را مومیایی می کردند.

شکلات با این همه تنوع در شکل و مزه، خوراکی مدرنی به نظر می رسد، اما سابقه حضور شیرین کننده اش در زندگی بشر به 600 سال پیش از میلاد مسیح می رسد. مردم قبیله مایا در جنوب مکزیک، اولین کسانی بودند که به گواه باستان شناسان، بقایای کاکائو روی ظرف های شان پیدا شده است.

البته احتمالا تمدن های پیش از آن ها هم با میوه کاکائو آشنا بودند، اما درواقع این مایا ها بودند که ماده خام شکلات را با مواد دیگری مثل آب، عسل و آرد ذرت مخلوط کردند تا از آن نوعی نوشیدنی به دست بیاورند.

دکمه آسانسور را می زنید و درعرض چندثانیه مسافت زیادی را بدون زحمت طی می کنید. درود به علم و فناوری روز! اما صبر کنید، آسانسور اختراع زمان ما نیست. رومی ها سیستم بالابر پیچیده ای داشتند تا حیوانات وحشی را برای اجرای نمایش جنگیدن به کف کولوسئوم، تماشاخانه معروف شان، برسانند.

این آسانسور ها البته با نیروی انسانی کار می کردند، اما به هرحال ایده جابه جایی عمودی به زمان رومیان باستان برمی گردد که بعد ها تکمیل می گردد و به زمان ما می رسد.

شب ها بدون مسواک زدن خواب تان نمی برد؟ صبح ها تا مزه خمیردندان نعناعی دهان تان را پر نکند، احساس تمیز و شاداب بودن نمی کنید؟ خب مصریان باستان در این تجربه با شما شریک اند. عجیب به نظر می رسد، ولی آن ها بودند که خمیردندان را اختراع کردند؛ ترکیبی بسیار تندوتیز از سنگ نمک، نعناع، گل زنبق خشک و فلفل که برای تمیز کردن دهان و دندان به کار می رفت.

فکر می کنید قدمت عمل جراحی بینی چقدر باشد؟ خب از آن چیزی که تصور می کنید، باید عقب تر بروید؛ آن قدر که به قرن ششم پیش از میلاد برسید. در هند، بسیاری از مجرم ها با بریدن بینی، مجازات می شدند و جامعه هند در آن موقع به جراحی ترمیمی بینی احتیاج زیادی داشت. یک پزشک پیروز، با برداشتن بخش هایی از گونه و پیشانی بیمارانش، برای آن ها بینی جدیدی درست می کرد.

منبع: فرارو

به "5 واقعیت تاریخی که در مدرسه به شما نمی گویند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 واقعیت تاریخی که در مدرسه به شما نمی گویند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید