دلیل خشکی پوست در زمستان

به گزارش انجمن آقای شرفی، خشکی پوست در زمستان بیشتر از دیگر فصل ها رایج است و موجب پوسته پوسته شدن و تحریک پوست می گردد. از بین رفتن رطوبت پوست در فصول سرد سال ظاهری خشک و آزاردهنده به پوست صورت و بدن می بخشد و سلامت پوست را به خطر می اندازد. اما دلیل خشکی پوست در زمستان چیست؟ آیا چیزی در خصوص درمان خشکی پوست کل بدن و صورت در زمستان می دانید؟ در این مقاله از در می توانید با دلیل ها و روش های درمان و پیشگیری خشک شدن پوست در فصل سرما آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص خطرات زمستان برای پوست و رفع کردن آن پاسخ خواهیم داد.

دلیل خشکی پوست در زمستان

علت خشکی پوست در زمستان

در فصل زمستان رطوبت هوا کاهش پیدا می نماید و دمای هفته رفته رفته سرد می گردد. در کنار کاهش رطوبت و سرمای شدید در بیرون از خانه، روشن کردن لوازم گرمایشی در داخل خانه نیز موجب می گردد هوای خانه گرم و خشک گردد.

از طرف دیگر تابش نور خورشید نیز در فصول سرد سال کمتر می گردد و بدن ما در این دوران ویتامین D کمتری جذب می نماید. همه این عوامل در کنار هم موجب می گردد تا پوست ما خشک و ملتهب گردد و رطوبت طبیعی خود را از دست بدهد.

اپیدرم خارجی ترین لایه محافظ پوست ما است که به عنوان سدی از پوست ما محافظت می نماید. این لایه پوستی از ترکیب لیپیدها و سلول های پوستی تشکیل شده که زمانی که آسیب ببیند، پوست خشک و تحریک پذیر می گردد. تحقیقات نشان می دهد که کاهش رطوبت موجب آسیب به لایه اپیدرم پوست می گردد و زمینه آسیب رساندن به آن را فراهم می نماید.

در فصل زمستان علائم اگزما در افراد مبتلا به این بیماری عود می نماید و افراد زیادی خارش و حساسیت های پوستی را تجربه می نمایند. افرادی که پوست خشک و بی آبی دارند، با نزدیک شدن به زمستان معمولاً دچار مسائل شدیدتری می شوند و احتیاج به مراقبت های بیشتری برای پوست دارند.

در فصل زمستان عدم فراوری پروتئینی به نام فیلاگرین در پوست موجب می گردد تا پوست چروکیده و بی آب گردد و در آبرسانی با مشکل روبرو گردد. در ادامه به چند مورد علت خشکی پوست در زمستان اشاره شده است.

  • افت دما و سرد و خشک شدن هوا
  • کاهش رطوبت هوا
  • خشک شدن فضای خانه به علت استفاده از لوازم گرمایشی
  • دوش گرفتن با آب گرم و از بین رفتن چربی پوست
  • استفاده از شوینده ها و صابون های قوی
  • افزایش سن
  • ابتلا به بیماری های پوستی مثل اگزما و پسوریازیس
  • نداشتن یک رژیم غذایی متعادل
  • عدم مصرف آب و مایعات به میزان کافی

بیشتر بخوانید: لایه برداری و روش های درمان خشکی پوست مردان

علائم خشکی پوست در فصل سرما

خشکی پوست در فصل سرما معمولاً با علائمی مثل پوسته پوسته شدن و کم آب شدن پوست همراه است. گاهی اوقات ممکن است پوست از خشکی شدید ترک بخورد و دچار التهاب گردد. معمولاً علائم خشکی پوست در پاییز و زمستان به سلامت کلی فرد، سن، موقعیت جغرافیایی و مدت زمانی که فرد در معرض سرما قرار گرفته، بستگی دارد. در ادامه می توانید با رایج ترین علائم خشکی پوست در زمستان آشنا شوید.

  • زبر و خشک شدن پوست
  • سفت شدن پوست بعد از دوش گرفتن
  • پوسته پوسته شدن صورت در زمستان
  • خارش
  • خاکستری شدن رنگ پوست
  • سوزن شدن پوست
  • قرمزی و التهاب پوست
  • ایجاد ترک های کوچک و خطوط ریز روی پوست
  • ایجاد ترک های عمیق و خونریزی پوست

درمان خشکی پوست کل بدن و صورت در زمستان

برای درمان خشکی پوست در زمستان روش های زیادی وجود دارد. محافظت از سطح پوست در برابر باد سرد و خشکی شدید هوا در کنار آبرسانی به پوست می تواند در برطرف کردن این مشکل مؤثر است.

شما می توانید با استفاده از محصولات مراقبت از پوست و یا به کار بردن راه چارههای خانگی از شر خشکی پوست در پاییز و زمستان خلاص شوید. در ادامه می توانید با روش های مختلف درمان خشکی پوست بدن و صورت در روزهای سرد آشنا شوید.

1- از زردچوبه بهره ببرید

یک درمان طبیعی و مؤثر برای برطرف خشکی پوست در زمستان و یاری به ترمیم و بازسازی سلول های پوستی است. در زردچوبه ماده ای به نام کورکومین وجود دارد که می تواند التهاب را برطرف کند و از آسیب رادیکال های آزاد به سلول های بدن جلوگیری کند. برای استفاده از می توانید میزانی زردچوبه را با عسل و شیر ترکیب کنید و هفته ای یک بار روی پوست صورت و بدن خود ماساژ دهید.

2- از کرم ها و لوسیون های بدن و صورت بهره ببرید

یک راه چاره ساده برای درمان خشکی پوست در زمستان استفاده از کرم ها و لوسیون های بدن و صورت است. بهتر است از لوسیون هایی بهره ببرید که در ترکیبات آن ها ، ، روغن بادام، و موم عسل به کار رفته است. این لوسیون ها پوست را نرم می نماید و مانع خشکی و زمخت شدن پوست می گردد.

3- قبل از دوش گرفتن از روغن بهره ببرید

پوست ما به طور طبیعی برای محافظت از خود روغن فراوری می نماید. اما قرار گرفتن در معرض سرما و خشکی شدید می تواند چربی طبیعی پوست را از بین ببرد و ظاهری خشک و آسیب پذیر در پوست ایجاد کند.

برای جلوگیری از خشکی پوست در زمستان و بعلاوه درمان آن می توانید قبل از حمام رفتن یک لایه روغن نارگیل، روغن بادام شیرین، روغن جوجوبا، روغن زیتون یا روغن کرچک روی پوست بمالید. چند دقیقه تا چند ساعت صبر کنید و سپس پوستتان را بشویید.

4- از غذاهای مفید بهره ببرید

در فصل زمستان و پاییز باید از مواد غذایی بهره ببرید که پوست شما را آبرسانی و از آن محافظت نمایند. سعی کنید در طول زمستان مصرف غذاهای ناسالم، انواع شیرینی، غذاهای سرخ شده، آبمیوه های بسته بندی، نوشابه های گازدار، محصولات لبنی و آرد سفید را کاهش دهید.

برای خشکی پوست چی بخوریم؟ استفاده از آجیل ها و مغزها، میوه و سبزیجات تازه و غذاهای سالم می تواند به سلامت پوست شما در طول زمستان یاری کند. استفاده از غذاهای حاوی اسیدهای چرب طبیعی امگا 6 و امگا 3 نیز می تواند به حفظ چربی طبیعی پوست و درمان خشکی پوست بدن و صورت در روزهای سرد یاری کند.

5- از ماسک صورت بهره ببرید

در طول زمستان سعی کنید تا می توانید از ماسک های صورت بهره ببرید. استفاده از ماسک های خانگی حاوی روغن های طبیعی مثل و ژل آلوئه ورا برترین گزینه برای درمان خشکی پوست صورت در زمستان محسوب می شوند.

و شکلات یک ماسک فوق العاده برای درمان خشکی پوست در پاییز و زمستان است. این ماسک پوست را نرم می نماید و آنتی اکسیدان های موجود در آن از پوست در برابر رادیکال های آزاد محافظت می نمایند. اضافه کردن میزانی روغن طبیعی به این ماسک می تواند به درخشندگی و تغذیه بیشتر پوست شما یاری کند.

6- به جای شستن پوست از روغن های پاک نماینده بهره ببرید

شستشوی پوست با مواد شوینده موجب از بین رفتن چربی طبیعی پوست می گردد. برای درمان خشکی پوست بدن و صورت در زمستان بهتر است شوینده ها را کنار بگذارید و پوستتان را با روغن های پاک نماینده تمیز کنید. این روغن ها از خشکی پوست جلوگیری می نمایند و در درمان خشکی پوست نیز مؤثر هستند.

بعد از پاک کردن پوست نیز می توانید صورتتان را با آب بشویید. بهتر است از پاک نماینده ای بهره ببرید که حاوی روغن جوجوبا، و هستند.

7- از شستشوی صورت و بدن با آب گرم اجتناب کنید

شستن صورت با آب گرم و یا دوش گرفتن با آب گرم برای مدت طولانی می تواند چربی طبیعی پوست را از بین ببرد و پوست را کاملاً خشک و بی آب کند. حتی در روزهای سرد بهتر است برای شستن صورت خود از آب سرد بهره ببرید و در زمان دوش گرفتن کمی دمای آب را روی درجه ملایم تر قرار دهید. کوتاه کردن زمان دوش نیز می تواند به کاهش از بین رفتن چربی پوست شما یاری کند.

8- از دستگاه بخور بهره ببرید

دستگاه بخور با تأمین رطوبت مورد احتیاج پوست در هوا از خشک شدن پوست در زمستان جلوگیری می نماید. بهتر است در طول روز دستگاه بخور را در اتاق خواب یا دفتر کارتان که دائماً در آنجا هستید روشن کنید. برای این کار می توانید هم از دستگاه بخور گرم و هم بخور سرد بهره ببرید.

9- یک روتین پوستی مناسب فصل سرد داشته باشید

با سرد شدن هوا بهتر است روتین پوستی خود را تغییر دهید و در پی راهی برای جلوگیری و درمان خشکی پوستتان باشید. برای این کار بهتر است استفاده از شوینده های صورت را متوقف کنید و به جای آن یک روغن یا کرم پاک نماینده صورت تهیه کنید.

استفاده از محصولات پوستی حاوی الکل را کنار بگذارید و سعی کنید بیشتر از لوسیون نرم نماینده، روغن های طبیعی و و بدن بهره ببرید. برای از یا روغن های طبیعی بهره ببرید و برای برطرف خشکی پوست دست و پا در زمستان از یاری بگیرید.

10- از درمان های شبانه بهره ببرید

برای درمان خشکی پوست کل بدن و صورت در پاییز و زمستان می توانید از نرم نماینده، روغن و کرم های آبرسانی قبل از خواب بهره ببرید. برای این کار باید دست و پاها را با کرم مرطوب نماینده یا روغن مناسبی ماساژ دهید و سپس دست ها و پاها را با یک کیسه پلاستیکی و جوراب و دستکش بپوشانید.

این کار موجب جذب بیشتر روغن های مغذی و بعلاوه جلوگیری از پخش شدن نرم نماینده روی روتختی می گردد.

11- از لایه بردارهای ملایم بهره ببرید

استفاده از لایه بردارهای ملایم روزانه یک راه چاره مؤثر برای درمان خشک شدن و زبر شدن پوست است. برای این کار باید هر روز میزانی از لایه بردار را روی پوست خودتان ماساژ دهید تا سلول های مرده پوست از بین بروند.

به خاطر داشته باشید که استفاده از لایه بردارهای قوی می توانند اثر معکوس داشته باشند و پوست را بیشتر خشک نمایند. در صورتی که پوستتان ترک خورده یا تحریک شده است، به هیچ عنوان از لایه بردار استفاده نکنید.

12- از درون بدنتان را هیدراته کنید

برای حفظ سلامت پوست ضروری است در کنار درمان های پوستی بدنتان را از درون نیز هیدراته کنید. برای این کار باید روزانه آب بیشتری بنوشید و مصرف نوشیدنی های کافئین دار را کاهش دهید. علاوه بر مصرف آب سعی کنید بیشتر از خوراکی های حاوی آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب امگا 3 بهره ببرید و با این کار از سلول های پوستی خود در برابر آسیب محافظت کنید.

روش های پیشگیری از خشکی پوست در زمستان

*برای پیشگیری از خشکی پوست در فصول سرد سال حتماً به طور مرتب از مرطوب نماینده و لوسیون های روغنی بهره ببرید.

*به منظور جلوگیری از خشک شدن پوست دست در زمستان حتماً قبل از بیرون رفتن دستکش بپوشید.

*برای شستشوی ظروف و تمیزکاری خانه از دستکش بهره ببرید تا پوست دستتان خشک نگردد.

*هر روز قبل از خارج شدن از خانه به پوست صورت و دست هایتان بزنید.

*سعی کنید در طول زمستان از لباس های راحت و غیر آلرژیک بهره ببرید تا خشکی پوستتان تشدید نگردد.

*در طول زمستان تغذیه مناسبی داشته باشید و سعی کنید بیشتر از اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 بهره ببرید.

*به منظور جلوگیری از تحریک و خارش پوست در زمستان از پوشیدن لباس و دستکش مرطوب اجتناب کنید.

*آب و مایعات بیشتری در طول پاییز و زمستان بنوشید تا بدنتان هیدراته گردد.

*استفاده از مکمل های حاوی کلاژن و هیالورونیک اسید به ویژه در سنین بالا می تواند به جلوگیری از خشکی پوست در زمستان یاری کند.

*با پوشیدن لباس ضخیم، دستکش و شال از برخورد مستقیم هوای سرد با پوست اجتناب کنید.

*در فصول سرد سال سعی کنید از شوینده های ملایم تری در حمام بهره ببرید.

*استرس و اضطراب را از خود دور کنید و سعی کنید خواب آرامی داشته باشید.

*از خاراندن پوست اجتناب کنید، زیرا این کار موجب افزایش تحریک و التهاب پوست می گردد.

*بعد از شستشوی صورت و حمام کردن حتماً از یک نرم نماینده مناسب بهره ببرید.

*قبل از خروج از منزل استفاده از کرم برای خشکی دست در زمستان را از قلم نیاندازید و سعی کنید روزانه چند بار از نرم نماینده بهره ببرید.

چه زمانی برای درمان خشکی پوست در زمستان به پزشک مراجعه کنیم؟

خشکی پوست مسئله ای رایج است که بیشتر افراد در فصول سرد سال آن را به گونه ای تجربه می نمایند. معمولاً خشک شدن پوست در زمستان با افزایش سن بیشتر می گردد. تحقیقات نشان می دهد که خیلی از افراد بعد از 40 سالگی بیشتر با مسائل مربوط به خشکی پوست دست و پنجه نرم می نمایند.

اما اگر با استفاده از درمان های خانگی پیروز به بهبود خشکی پوست نشدید و در کنار خشک شدن پوست علائمی مثل التهاب، ترک خوردگی پوست، خونریزی، درد و پوسته زرد رنگ را مشاهده کردید، بهتر است هر چه سریع تر از یک متخصص برای درمان یاری بگیرید.

سوالات متداول

برای خشکی پوست در زمستان چی بخوریم؟

برای درمان خشکی پوست در زمستان سعی کنید از غذاهای سالم و بدون روغن و شکر بهره ببرید. مصرف غذاهای حاوی امگا 3، امگا 6 و ویتامین E مثل ماهی، گردو، آجیل و روغن های طبیعی همراه با می تواند خشک شدن پوست در روزهای سرد را تا حد زیادی درمان کند.

علت اصلی خشک شدن پوست در زمستان چیست؟

مهم ترین علت خشک شدن پوست در زمستان کاهش رطوبت و سرد شدن هوا در بیرون از خانه، افزایش گرما و خشکی در داخل خانه است. بعلاوه آسیب رسیدن به لایه اپیدرم پوست موجب تحریک و خشک شدن پوست در زمستان می گردد.

برترین پماد برای خشکی پوست دست چیست؟

برترین کرم برای خشکی دست در زمستان استفاده از وازلین، روغن زیتون و کرم های مرطوب نماینده قوی مخصوص پوست خشک است که علاوه بر برطرف خشکی پوست، از خشک شدن مجدد پوست نیز جلوگیری نمایند. سعی کنید برای برطرف خشکی پوست دست از کرم های حاوی روغن های طبیعی و غنی شده با ویتامین E بهره ببرید.

منابع: healthshots، organicauthority، healthline

منبع: افق کوروش

به "دلیل خشکی پوست در زمستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل خشکی پوست در زمستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید