5 فناوری که برای مدیریت اختلال ADHD تأثیرگذار هستند

به گزارش انجمن آقای شرفی، زندگی با اختلال ADHD می تواند بسیار چالش برانگیز باشد، اما نباید نقش موثر فناوری در مدیریت این اختلال را نادیده گرفت. به لطف تکنولوژی، اکنون افراد مبتلا به بیماری ADHD می توانند ساده تر با آن کنار بیایند.

5 فناوری که برای مدیریت اختلال ADHD تأثیرگذار هستند

مدیریت هرگونه بیماری یا شرایط سخت روحی و جسمی می تواند چالش بسیار بزرگی باشد. با توجه به شدت بیماری و نوع آن، ممکن است فرد مجبور گردد تحت درمان های مختلفی قرار بگیرد. ADHD یکی از شرایطی است که به دارو و درمان روان شناسی یا هر دوی آن ها احتیاج دارد. با این وجود، فناوری هایی وجود دارند که به افراد درگیر با این اختلال یاری می نمایند تا بهتر شرایط را مدیریت نمایند.

در عصر ارتباطات، درمان شرایطی مانند ADHD با تکنولوژی ممکن است کمی عجیب و خلاف واقع به نظر برسد. اما نرم افزارها و سخت افزارهایی وجود دارند که می توانند تا حد زیادی علائم این اختلال را کاهش دهند. البته این را هم باید در نظر داشت که اندازه تاثیرگذاری این ابزارها به شیوه به کارگیری آن ها بستگی دارد.

اختلال ADHD چیست؟

اختلال کم توجهی- بیش فعالی معمولا در دوران کودکی تشخیص داده می گردد و تا بزرگسالی ادامه می یابد. طبق اعلام CDC، فقط حدود 6.1 میلیون کودک در ایالات متحده به این اختلال مبتلا هستند و این آمار در سطح جهانی حدود 140 میلیون نفر در سال 2020 برآورد شده است.

براساس اطلاعات منتشر شده در ویکی پدیا، از جمله افراد مشهوری که به این اختلال مبتلا هستند می توان به جان اف کندی، آبراهام لینکلن، آلبرت اینشتین، الکساندر گراهام بل، ویل اسمیت، داوینچی، ون گوک، جان لنون، اما واتسون، مایکل جردن و امینم اشاره نمود.

ADHD شامل موارد متعددی است که برخی از مهم ترین آن ها کمبود تمرکز، بیش فعالی، بی قراری و تکانش گری هستند. این علائم ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشند. بعلاوه، علائم ADHD می توانند اعتماد به نفس، روابط اجتماعی و زندگی آکادمیک فرد را تحت تاثیر قرار دهند.

درمان های استاندارد برای اختلال ADHD شامل ترکیبی از رفتار درمانی طولانی مدت و درمان دارویی است. در حالی که تا کنون فناوری خاصی برای درمان این اختلال طراحی نشده است، اما فناوری هایی که در ادامه به آن ها می پردازیم مواردی هستند که می توانند در مدیریت ADHD به افراد یاری نمایند.

1. اپلیکیشن های مدیتیشن و هدبند Muse

مدیتیشن یکی از انواع روش هایی است که می تواند به مدیریت علائم ADHD یاری نمایند. مراقبه می تواند به شما آموزش دهد چطور تمرکز کنید و بی قراری را مدیریت کنید. نتیجه تحقیقی که در National Library of Medicine منتشر شد ثابت می نماید که مراقبه می تواند به بهبود مدیریت احساسات بیماران مبتلا به ADHD یاری کند.

با توجه به همین موضوع، در ادامه 2 اپلیکیشن محبوب در حوزه مدیتیشن را به شما معرفی خواهیم کرد:

  • Atom: اتم یکی از اپ های رایگان مناسب برای افراد مبتدی است. اگر تا به حال تجربه مدیتیشن را نداشته اید، این اپ به شما یاری می نماید تا در 21 روز بتوانید عادت مدیتیشن را در خود پرورش دهید. از جمله ویژگی های این اپ امکان پایش عادت، جلسات تمرین روزانه، پرسش ها، جوایز و موارد متعدد دیگر است که به کاربر یاری می نمایند انگیزه اش را حفظ کند.
  • Calm: اپلیکیشن Calm یکی از برترین نمونه های موجود است که با ارائه ویژگی های کاربردی بسیار، سعی دارد سلامت روان و آرامش کاربر را ارتقا دهد. جلسات این اپ به شما یاری می نمایند بهتر بخوابید، استرس و نگرانی را مدیریت کنید و توانایی تمرکز خود را بهبود ببخشید. بعلاوه، این اپ نسخه ای ویژه هم برای بچه ها دارد.

اگر تمایل دارید به امکاناتی بیشتر مانند پایش نوار مغز، ضربان قلب و تنفس دسترسی داشته باشید، هدبند Muse می تواند گزینه بهتری نسبت به اپلیکیشن ها باشد. این دستگاه که با تمرکز بر انجام مدیتیشن توسعه داده شده، می تواند تشخیص دهد چه زمانی تمرکز خود را از دست می دهید و در لحظه با پیام صوتی به شما بازخورد دهد.

2. اپلیکیشن های پیگیری عادت با استفاده از گیمیفیکیشن

اگر به ADHD مبتلا باشید، به سادگی کنترل زمان را از دست می دهید. کمبود بازه تمرکز و ناتوانی در پیگیری یک وظیفه تعیین می تواند تاثیر بسیاری بر بهره وری شما داشته باشد. به همین علت است که پیگیری وظایف و برنامه های روزانه بسیار اهمیت پیدا می نمایند.

اپ های پیگیری عادت با سیستم گیمیفیکیشن یکی از برترین گزینه ها برای مدیریت چنین شرایطی هستند. بر خلاف نمونه های معمولی، این اپ ها با سیستم پاداش دهی مجازی خود انگیزه شما را حفظ می نمایند و به شما یادآوری می نمایند که باید چه کاری را انجام دهید. برخی از معروف ترین نمونه های این اپ ها عبارتند از:

  • Habitica: این اپلیکیشن با ارائه روش های خلاقانه و شخصی سازی شده، به شما اجازه می دهد زمان خود را مدیریت کنید. بر خلاف برخی از نمونه های to-do list ساده، Habitica لایه های مختلفی از گیمیفیکیشن را به وظایف روزانه می آورد. مانند بازی های ویدیویی، کامل کردن وظایف به شما XP می دهد و می توانید با استفاده از آن درخواست و ویژگی های جدیدی را برای کاراکتر خود باز کنید. مانند یک بازی، اگر در انجام یک وظیفه شکست بخورید، آیتم هایی را از دست می دهید و همین عامل باعث می گردد انگیزه شما حفظ گردد.
  • Level Up Life: این اپلیکیشن با سبک جالبی مانند بازی های RPG شما را درگیر می نماید. اگر از هواداران بازی های سبک RPG هستید، Level Up Life می تواند به شما در پیگیری عادات یاری کند. کامل کردن وظایف روزانه به شما XP می دهد و با استفاده از آن می توانید آواتار دیجیتالی خود را بهبود ببخشید. می توانید با اضافه کردن یک وظیفه در هر یک از 13 زیرمجموعه، کارهای خود را بهتر مدیریت کنید. به علاوه، امکان افزایش امتیاز و رقابت با دیگر کاربران هم برای شما فراهم است.

3. ساعت های هوشمند

اگر بیشتر اوقات تمرکز خود را از دست می دهید، ساعت هوشمند می تواند یک ابزار مفید برای شما باشد. معمولا افراد مبتلا به ADHD با تمرکز کردن مشکل دارند و به آسانی دچار حواس پرتی می شوند. این موضوع در مدرسه، دانشگاه و محیط کار به چالش بزرگ تری تبدیل می گردد.

عامل دیگری که باید در نظر داشت، استفاده بیش از حد از گوشی هوشمند است که به ویژه در بزرگسالان بیشتر دیده می گردد. این رفتار دقیقا نقطه مقابل عدم فعالیت است. به علت تمایلات بیش فعالانه، احتیاج مداوم به استفاده از شبکه های اجتماعی یا سایر اپلیکیشن ها ممکن است به یک عامل جدی برای حواس پرتی تبدیل گردد. در هر دو سناریو، یک ساعت هوشمند می تواند به کاربر یاری کند تا تمرکز خود را حفظ کند.

ممکن است ساعت هوشمندی مانند اپل واچ گزینه مناسبی برای بچه ها نباشد. اما ساعت هایی مانند WatchMinder گزینه ای عالی برای افزایش بازه تمرکز خواهند بود. این ساعت ها که در واقع ساعت های هوشمند ساده ویبره دار هستند، در طول روز یادآورهای شخصی به شما ارسال خواهند کرد. شما می توانید هر یادآوری که روی این ساعت ها وجود دارد را شخصی سازی کنید. با توجه به ماهیت این ساعت ها که مقابله با حواس پرتی است، می توانند گزینه ای مناسب برای بچه ها باشد.

از سوی دیگر، بسیاری از ساعت های هوشمند معروف می توانند گزینه خوبی برای بزرگسالان باشند. در حالی که گوشی هوشمند می تواند همان وظایف ساعت هوشمند را انجام دهد، مزیت ساعت های هوشمند این است که استفاده از گوشی را محدودتر می نمایند و به این ترتیب، عوامل حواس پرتی شما هم کاهش می یابند.

به علاوه، حتی می توانید اپلیکیشن های پیگیری عادت را بدون استفاده از گوشی و تنها از طریق ساعت هوشمند مدیریت کنید. این کار می تواند به یک روتین پایدار تبدیل گردد و به شما یاری کند که با آگاهی بیشتر به فهرست وظایف خود پای بند بمانید. هدف این است که حداقل زمان ممکن را با گوشی هوشمند سپری کنید.

4. درمان با واقعیت مجازی

واقعیت مجازی در حال تبدیل شدن به یک جریان رسانه ای اصلی است و مخاطبان بسیاری را به خود جلب نموده است. در حالی که بیشتر کاربردهای این فناوری در حوزه بازی و تفریح خلاصه شده است، اما واقعیت مجازی ظرفیت های فراوانی دارد که حوزه درمان یکی از مهم ترین آن هاست. محققان UC Davis Mind Institute پیوسته در حال آزمایش روش های مختلف هستند تا به چگونگی یاری واقعیت مجازی به درمان ADHD پی ببرند.

درمان با واقعیت مجازی می تواند روشی موثر باشد، به ویژه برای بچه ها. هدف این درمان مشابه روش درمانی مواجهه مستقیم با واقعیت مجازی است. در این روش کودک در معرض محیط واقعی، مانند یک کلاس درس، قرار می گیرد. سپس، محرک عامل حواس پرتی وارد صحنه می گردد. رهگیری لحظه ای شرایط به کودک می آموزد چنین عاملی را نادیده بگیرد و به او یاری می نماید روی افزایش بازه تمرکز کار کند.

موقعیت دیگری که می توان از واقعیت مجازی در آن استفاده کرد، یاری به درمان ADHD با استفاده از مدیتیشن با واقعیت مجازی است. این مورد در حال حاضر به مرحله تجاری رسیده و در دسترس است. اگر نمی توانید به صورت مستقل یا با یاری یک صدای ساده تمرکز کنید، واقعیت مجازی می تواند جایگزین بهتری باشد.

در مدیتیشن با واقعیت مجازی، بدون این که احتیاج باشد اتاق خود را ترک کنید، فناوری می تواند شما را به یک محیط فراطبیعی مانند ساحل، جنگل یا آبشار منتقل کند. علاوه بر این، بازی های واقعیت مجازی متعددی برای مدیتیشن وجود دارند که می توانند این تجربه را به یک اتفاق مجذوب کننده تر تبدیل نمایند؛ مانند Flowbourne و Playne.

5. بازی درمانی

بازی های ویدیویی می توانند به یک عامل اعتیاد آور تبدیل شوند، به ویژه اگر گیمر در سنین پایین تر باشد. اما جنبه های مثبت بسیاری هم برای این بازی ها ذکر می گردد.

محققان این روزها در حال آزمایش روش های مختلف استفاده از بازی های ویدیویی برای مقاصد درمانی هستند. بازی های ویدیویی به بچه ها و بزرگسالان یاری می نمایند تا بتوانند برای مدت طولانی روی یک وظیفه تمرکز نمایند. جدا از بحث تفریح، بازی کردن مزیت های دیگری هم دارد، مانند تصمیم گیری سریع، میکرومنیجمنت و حل مسئله. این فاکتورها، برای درمان ADHD با استفاده از بازی های ویدیویی بسیار کلیدی تلقی می شوند.

از آنجا که بازی های ویدیویی به حفظ توجه یاری می نمایند، این ظرفیت را دارند که به ابزار یادگیری برای بچه ها تبدیل شوند. EndeavorRx اولین بازی ویدیویی برای بچه ها مبتلا به ADHD است که از سوی FDA تایید شده. شاید جالب باشد که بدانید برای خرید این بازی احتیاج به نسخه پزشک دارید. این بازی نقاطی از مغز را که مسئول توجه و تمرکز در بچه ها هستند هدف قرار می دهند.

آیا مدیریت بیماری ADHD از طریق فناوری بی خطر است؟

فناوری هر روز پیشرفته تر می گردد تا بیشتر راه خود را به زندگی ما باز کند. بسیاری از شبکه های اجتماعی و وب سایت ها از الگوریتم ها استفاده می نمایند تا با نمایش محتوای مورد علاقه ما، ما را به گشت و گذار در محیط خودشان مشغول نمایند. انبوه ویژگی هایی که در گوشی های هوشمند و اپلیکیشن ها یافت می شوند هم می توانند محدود کردن استفاده از آن ها را سخت تر نمایند، به ویژه اگر به ADHD مبتلا باشید.

بنابراین، انتخاب فناوری مناسب برترین راه برای سود گرفتن از آن است. اگر شما یا فرزندتان به استفاده از گوشی هوشمند اعتیاد پیدا نموده اید، هزینه برای یک ساعت هوشمند (با توجه به نکاتی که در این مطلب ذکر شد) می تواند ایده مناسبی باشد. به همین ترتیب، داشتن یک روتین مراقبه و مدیتیشن هم می تواند به تمامی گروه های سنی درگیر با ADHD یاری کند. البته باید توجه داشت که این روش ها نمی توانند جایگزین درمان پزشکی و دارویی باشند، اما به عنوان منابع جانبی بسیار مفید هستند.

منبع: Make Use Of

منبع: دیجیکالا مگ

به "5 فناوری که برای مدیریت اختلال ADHD تأثیرگذار هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 فناوری که برای مدیریت اختلال ADHD تأثیرگذار هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید