10 بازی برتر با سبک هنری مینیمال

به گزارش انجمن آقای شرفی، در طی چند سال اخیر که سطح استاندارد گرافیک بازی های ویدئویی به واقعیت گرایی تمام وکمال سوق پیدا کرده است جای تعجب ندارد که بازی های با گرافیک ساده و مینیمالیستی توجه بازیکنان را به خود جلب کرده اند. خصوصاً که ما اکنون در عصری زندگی می کنیم که سازندگان سعی دارند نیاز به هرچه واقعی تر بودن جهان بازی ها را برای مصرف کنندگان برآورده کنند. بااین وجود تعداد اندکی از سازندگان و بازی هایشان رویکرد دیگری برای رفع این نیازها را پیش گرفته اند. علی رغم پیشرفت های چشمگیر گرافیکی در کنار بهبودیافتن روزافزون تکنولوژی های رندرینگ بعضی از سازندگان چشم انداز متفاوتی به چگونگی ارائه گرافیک در بازی های ویدئویی پیدا کردند.

10 بازی برتر با سبک هنری مینیمال

این سازندگان در عوض تصمیم گرفتند گرافیک و جلوه های بصری در بازی های خود به ساده ترین شکل ممکن قرار گیرد اما به اندازهٔ بازی های مدرن واقعیت گرایی که استاندارد کنونی بازی های ویدئویی هستند سرگرم کننده باشند. در طول سال ها و حتی دهه ها، چندین بازی در این فرمت عرضه شد. من باور دارم که موج نوی از این بازی ها در راه است خصوصاً برای آن دسته از بازیکنانی که می خواهند از چشم انداز ها فوتورئال بازی های دیگر فاصله بگیرند.

بر کسی پوشیده نیست که جنبش مینیمالیسم دهه ها قدمت دارد. عبارت مینیمالیسم در دههٔ پنجاه میلادی برای توصیف جنبش هنری مطرح شد که پایه و اساس آن سادگی و فرم خالص بودن آثار است. این مکتب هنری توجه فراوانی به خود جلب کرد زیرا در آن زمان جهان پر بود از اشیایی که مردم قدرشان را به خوبی نمی دانستند مانند تولید عمدهٔ اشیایی که روزانه از آنها استفاده می شود. عبارت و ایده های مکتب مینیمالیسم با گذر زمان ترویج پیدا کرد و به مدیوم های دیگر همچون فیلم، موسیقی و بازی های ویدئویی راه پیدا کرد.

معیار من برای قراردادن بازی ها در این لیست شامل آثاری می شود که ظاهری مینیمالیست دارند اما با بازی هایی رقابت می کنند که استاندارد گرافیک فوتورئال را دارند.

10. ICO

ICO ابتدا در سال 2001 بر روی پلی استیشن 2 در ژاپن و سپس در سال 2002 در آمریکای شمالی و اروپا عرضه شد. این بازی از طریق Team ICO ساخته شد که در آن زمان باید با توسعه بازار بازی های ویدئویی و کم تجربگی شان در عرصهٔ بازی سازی دست وپنجه نرم می کردند. طراحی بازی از طریق فومیتو اوئدا انجام شد که در سال 1993 از دانشگاه اوساکا فارغ التحصیل شده بود.

پس از ساخت چند بازی ویدئویی، او به Team ICO پیوست و طراح اصلی بازی ICO به او واگذار شد. اوئدا تصمیم گرفت جهانی را خلق کند که شامل پازل شود اما شخصیت های بازی که از دشمنان و شخصیت زن اصلی تشکیل می شد به ترتیب به صورت تیره و نورانی طراحی شوند تا نشان دهندهٔ شر و خیر باشند. کل بازی در یک قلعه جریان دارد که کاشی کاری و آجرچینی در آن به یک شکل است. طراحی فضایی مراحل در هر ناحیه کننده موضوعی فرق دارد با اینکه همه چیز از طریق یک بافت رندر شده و دکوراسیون قابل توجهی در محیط های بازی دیده نمی شود. بااین حال شخصیت های زیادی در بازی حضور دارند که مانند باس نهایی بازی ها به صورت سیاه رندر شده اند تا نشان دهنده تاریکی و شرارت آنها باشد.

بازی شامل اکشن و مبارزه زیادی نمی شود. شخصیت اصلی به یک چوب مسلح است و باید در جهان بازی به این سو و آن سو رفته تا از دستگیری خود از طریق دشمنان جلوگیری کند. بازیکنان همچنین باید پازل های بازی را حل کنند و درهای موجود را بگشایند تا هرچه سریع تر به بخش های بعدی بازی برسند. با اینکه بازی شامل بخش های اکشن زیادی نیست اما راه های دیگری برای منحصربه فرد نشان دادن خودش دارد. در طراحی بازی از رنگ های شاد و روشن در کنار مه استفاده شده تا نشان دهنده ژرفا و اسرار جهان بازی باشد. نبود نبرد و مبارزه شاید در بازی بعدی تیم سازنده، Shadow of the Collossus جبران شود ولی بااین حال این بازی هم در گرافیک و هم در گیم پلی حس و حال مینیمالیستی دارد. معروفیت اوئدا از همکاری با ICO و Shadow of the Colossus باعث شد خیلی ها مشتاقانه منتظر انتشار سومین بازی در این جهان The Last Guardian که نهایتاً در سال 2016 میلادی عرضه شد بمانند.

9. Ace of Spades

Ace of Spades از طریق Jagex ساخته و در سال 2010 میلادی بر روی رایانه شخصی عرضه شد. Jagex با بازی آنلاین مشهور Runescape در میان بازیکنان شناخته می شود. Runescape گرافیک چندان بالایی ندارد زیرا در اواخر دههٔ نود عرضه شد اما این تیم سازنده تصمیم گرفت بازی آنلاین دیگری بسازد که Ace of Spades نام گرفت.

بازی هایی چون ماینکرفت و 3D Dot Heroes نشان دادند که واکسل ها از چه توانایی هایی بهره مند اند هرچند این بازی ها به صورت الگوهای بلوکی رندر شده اند تا به آنها حس و حال پیکسلی و کلاسیک ببخشد Ace of Spades اما از واکسل ها در خالص ترین حالتشان استفاده می کند. این بازی شاید در نبود بافت ها و انیمیشن بر روی مدل شخصیت ها ناتمام به نظر برسد ولی این سبک هنری است که Jagex برگزید و بازی را به همین صورت عرضه کرد به امید اینکه بازیکنان را به سوی خود جلب کند. متأسفانه عرضه بازی آن طور که تیم پیش بینی کرده بود پیش نرفت چراکه نقدها بسکمک از سوی بازیکنان به عملکرد بازی وارد شد به همین دلیل می توان به طورقطع به یقین گفت که احتمال ساخت بازی دیگری مشابه Ace of Spades خیلی ناچیز است

8. Bit.Trip Beat

Bit Trip Beat اولین بار در سال 2009 بر روی وی ور عرضه شد. این بازی شاید کنندهٔ نسخه اولیه پیکسل آرت الهام گرفته از یک بازی آتاری 2600 باشد بااین حال طراحی بلوکی 8-بیت پیکسلی بازی به خوبی به کار گرفته شده است. بیشتر بلوک ها نشان دهنده چیزی متفاوت هستند و بازیکن در طول گیم پلی به راحتی متوجه می شود هر بلوک چه کاری انجام می دهد. ترکیب رنگ های شاد با موسیقی در جذب بازیکنان پیروز عمل کند خصوصاً که بازی در قالب بازی ریتمی عرضه شد که هر کس که یک کنسول وی در اختیار داشته باشد می تواند آن را خریداری و تجربه کند.

پیروزیت Bit.Trip Beat منجر به ساخت دنباله های دیگری نیز شد اما طراحی هنری آنها بیشتر به سوی پیکسل آرت سوق پیدا کرد و جذابیت مینیمالی خود را از دست داد.

7. Super Hexagon

Super Hexagon برای اولین بار در سال 2012 بر روی iOS عرضه شد و در همان سال بر روی رایانه شخصی پورت شد. بازیکن کنترل یک مثلث را برعهده می گیرد و باید از دیوارهای محیط شش ضلعی که به او نزدیک می شوند دوری کند. Super Hexagon در ابتدا به صورت یک بازی فلش با نام Hexagon منتشر شده بود. این بازی از طریق تری کاوانا طراحی شده بود که در زمینه ساخت بازی های ویدئویی با سبک مینیمال فردی شناخته شده است.

دیوارهای شش ضلعی درشت و خوش رنگ و لعاب هستند که اغلب اوقات در پیش زمینه ای سیاه یا سفید واضع شده اند. این طراحی باعث می شود بازیکن به راحتی حواسش متوجه دیوارها شود و از آنها تا حد ممکن دوری کند. بازیکن باید به مدت شصت ثانیه در این شش ضلعی دوام بیاورد تا به چالش بعدی راه پیدا کند. گاهی اوقات این شش ضلعی به یک پنج ضلعی یا مربع تغییر شکل می دهد تا بازیکن اذیت کند و به چالش دوری از دیوارهایی که هر لحظه به او نزدیک می شوند اضافه کند. بهترین بخش Super Hexagon انتها آن است. بله… انتها آن! البته اگر بازیکن به قدری خوب باشد که بتواند به این انتها برسد. موسیقی بازی ساندترکی چیپ تیونی از Chipzel است که بعدها یک صفحهٔ شش ضلعی از آن ساخته شد تا نمایانگر نام و موضوع بازی باشد.

6. Undertale

Undertale در سال 2015 منتشر شد. این بازی که از طریق استودیوی مستقل Toby Fox ساخته شده یک بازی نقش آفرینی است که در آن بازیکن کنترل یک کودک را برعهده می گیرد. این کودک به اعماق زمین سقوط کرده و باید راهی برای بازگشت به سطح زمین پیدا کند اما متوجه می شود که سدی جادویی مانع بازگشت اوست.

این کودک با هیولاهایی مختلف روبه رو می شود که یا به او حمله می کنند یا کمک. ازآنجایی که بازی در زیرزمین جریان دارد سیستم مبارزه دشمنان و محیط بازی را با گرافیک مونوکروم رندر می کند. این انتخاب به خصوص در طراحی گرافیکی بازی، آندرتیل را از دیگر همتایان خود سوا کرد و به آن در ارائهٔ داستان و موضوع بازی کمک چشمگیری کرد.

5. LIMBO

Limbo از طریق Playdead ساخته و در سال 2010 بر روی رایانه شخصی و ایکس باکس منتشر شد. شما در نقش یک پسر بی نام بازی می کنید که در جهان سفر می کند. موانع متنوعی در سر راه این پسر قرار می گیرند از جمله فرارکردن از دست یک عنکبوت بزرگ الجثه و مکانیک های حل معما که یادگرفتنشان کمی زمان بر است. محبوبیت Limbo سرچشمه گرفته از داستان سرایی آن از طریق نشانه های بصری ساده است. گرافیک بازی هیچ رنگی ندارد و کاملاً سیاه وسفید است که در آن زمان باعث جذب خیل بزرگی از بازیکنان به سوی خود شد. پیش زمینهٔ تاریک و مرموز بازی به هرچه بیشتر ملموس کردن حس و حال جهانی بازی کمک می کند. Limbo داستانی را روایت می کند که در یک جهان تاریک جریان دارد. این جهان را می شود از طریق کنتراست رنگ در آن، به عنوان مثال استفاده از نور که در پیش زمینه بازی می درخشد مشاهده کرد. Limbo برنده چند جایزه نیز شده است. سازندگان بازی، بازی دیگری به نام Inside را بر روی ایکس باکس 360 و رایانه شخصی منتشر کردند. پیروزیت Limbo و درآمد به دست آمده از آن صرف ساخت این بازی نو شد.

4. Another World

Another World که با نام Out of this World نیز شناخته می شود یک بازی اکشن ماجراجویی سکو بازی سینمایی که از طریق اریک شاهی برای شرکت Delphine Software ساخته شده و در سال 1991 بر روی Amiga ST عرضه شد. داستان بازی که تنها با استفاده از جلوه های بصری روایت شد مورد تحسین بسیار قرار گرفت. با اینکه انیمیشن بازی به صورت گرافیک برداری (وکتور) تهیه شده که زمان عرضه بازی فرایندی رایج بود اما شاید این مسئله باعث شد که سازنده بازی تمامی بخش های آن را با استفاده از وکتورها طراحی کند. بااین وجود بزرگ ترین نقطه ضعف بازی شخصیت های آن بودند.

شخصیت ها جزئیات زیادی نداشتند بااین وجود بازیکنان می توانستند تا حدی تشخیص دهند این شخصیت ها چه هستند. شخصیت هایی مانند شخصیت اصلی و دوست فضایی او Buddy به خوبی قابل شناسایی هستند. دشمنان به صورت هیولا از همان مرحله اول نمایش داده شده اند که ظاهری گوریل مانند با چشمان قرمز دارند. گرافیک Another World لایهٔ دیگری به این بازی افزوده و سادگی آن را در معرض نمایش می گذارد. بازی برای زمان خودش بسیار بزرگ به حساب می آمد و سبک گرافیک به کار گرفته شده از طریق سازندگان در تمام مدت بازی دیده می شود. ساخت بازی نیز مشقت های خاص خودش را داشت. روایت ها حاکی از آن است که ساخت سکانس آغازین بازی به تنهایی یک سال طول کشیده است.

3. Marble Madness

Marble Madness یک بازی آرکید به طراحی مارک سرنی و تولید شده از طریق Atari Games در سال 1984 میلادی است. این بازی شاید یکی از اولین نمونه های یک بازی ویدئویی با سبک گرافیک مینیمالیستی باشد. با استفاده از یک توپک در ماشین آرکید، بازیکن کنترل تیله ای را برعهده می گیرد که باید راهش را از یک مسیر شش مانعی در کمترین زمان ممکن باز کند.

با اینکه بازی های ویدئویی در دهه هشتاد میلادی سعی داشتند محدودیت های سخت افزاری آن زمان فراتر رفته و واقعیت گراترین بازی های ممکن را خلق کنند Marble Madness این مسیر را در پیش نگرفت و در عوض گرافیکی بسیار ساده تر را برای طراحی محیط بازی انتخاب کرد. یک زمین مشبک که تیله در آن شخصیت اصلی بازی است. این زمین پر شده از خطرات مختلف که عملکرد تیله را تحت تأثیر خود قرار می دهند. شاید بازی از ماشین های پین بال الهام گرفته بود که در آن زمان به خاطر محبوبیت روزافزون بازی های آرکید محبوبیتشان رو به افول گذاشته بود. Marble Madness در آرکید ها با پیروزیت چشمگیری روبه رو شد. در واقع به قدری این پیروزیت خیره کننده بود که بازی به کنسول های دیگر نیز پورت شد.

2. SUPERHOT

Superhot در سال 2015 بر روی استیم و ایکس باکس وان عرضه شد. بازی اول شخص شوتر و پازل است که از بازیکن می خواهد برای پیروزی در آن تمامی دشمنان را بکشد. هرچند زمان بازی تنها با حرکت بازیکن تغییر می کند و این مسئله در جلوه های بصری بازی نیز مشهود است. این مکانیک به بازیکنان کمک می کند تا نسبت به محیط پیرامون خود هشکمک بهتری داشته باشند و از استراتژی های کارآمد برای اجتناب از گلوله ها و حمله به دشمنان در هر مرحله استفاده کنند. گرافیک بازی بسیار ساده است و با رنگ کدگذاری شده است.

رنگ سیاه برای اشیا و رنگ قرمز برای گلوله ها و دشمنان و محیط بازی به طورکلی سفید است. این سفیدی اغلب اوقات به بازیکن در پیداکردن آیتم های در دسترس در طول بازی کمک می کند. هر شی به گونه ای طراحی شده که به وضوح نشان دهنده هویت آن باشد و از طریق بافت ها و یا اشیای دیگر تزیین نشده است. بازی Superhot عناصر پازل و معما نیز در خود جای داده است. حرکات و حملات دشمن با شفافیت هرچه تمام تر نشان داده می شود تا بازیکن بتواند زمان حملهٔ او را شناسایی کند. طراحی چندضلعی دشمنان پس از کشته شدن از طریق بازیکن درهم شکسته می شود تا نمایانگر مرگ آنها باشد. ظاهر مینیمال بازی بیشتر بازی را به تجربه ای آموزشی آمیخته با اکشن تبدیل می کند. البته گاهی اوقات بازی می تواند تا حدی ساده به نظر بیاید زیرا در طراحی آن تنها سه رنگ به کار برده شده است.

1. Grow Home

Grow Home در سال 2015 از طریق استودیوی Ubisoft Reflection برای رایانه شخصی، ایکس باکس 360 و پلی استیشن 4 ساخته شد. این بازی ترکیبی از عناصر ساده و ماجراجویی مبتکرانه است. بازیکن کنترل یک روبات به نام B.U.D را در اختیار می گیرد و مأموریت پیدا می کند سیاره خود را اکسیژن رسانی کند. محیط بازی با استفاده از اشکال چندضلعی طراحی شده است. بازی همچنین اشکال ساختاریافته را شامل می شود که از آنها برای نشان دادن اشیای ارگانیک مانند برگ ها و گل ها استفاده شده است. بازیکن باید یک گیاه به خصوص را تا حد کافی پرورش دهد تا در بازی پیروز شود.

منبع: GameFAQs

کنسول بازی سونی مدل Playstation 5 ظرفیت 825 گیگابایت

30,995,000 تومان

مشاهده و خرید

کنسول بازی مایکروسافت مدل XBOX SERIES S ظرفیت 512 گیگابایت

14,990,000 تومان

مشاهده و خرید

بازی فیفا 23 مخصوص PS5

2,530,000

تومان

بازی FIFA 23 مخصوص PS4

2,680,000

تومان

خرید بازی کنسول

مشاهده همهمنبع: دیجیکالا مگ

به "10 بازی برتر با سبک هنری مینیمال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 بازی برتر با سبک هنری مینیمال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید