یک خانواده هنرمند در تنکابن دهکده سفال ایجاد نموده اند

به گزارش انجمن آقای شرفی، اعضای هنرمند یک خانواده تنکابنی سالانه 4هزار سفال به کشورهای کویت، عراق، ژاپن و آلمان صادر می نمایند.

یک خانواده هنرمند در تنکابن دهکده سفال ایجاد نموده اند

به گزارش خبرگزاری مهر، دهکده ای پیدا و پنهان میان هاله مه و شاخسار درخت در کوهستان های غرب مازندران، با خانه های کاهگلی و خانواده ای گسترده که ساکنان این دهکده اند. قرابت شان با آفتاب است و لبخندشان مدام و چنان با شعف نگاه شان در تو می نگرند که گویی به دیار دیرینه و میان خویشان کهن خویش بازگشته ای. این دهکده که شامل یک خانواده گسترده است، چند نسل است مهارت ساخت سفال را با خود همراه دارند و هر نسل، خلاقیتی را بر تجربه پیشینیان افزوده است.

خانواده محبی که 3 مهر اصالت از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای خلاقیت در فراوری سفال کشور را دارند، سالانه به طور میانگین میزبان بیش از 400 توریست خارجی ، 10 هزار توریست داخلی، 6 هزار دانش آموز در قالب اردوهای دانش آموزی و 3 هزار دانشجو هستند.

این دهکده که هر کلبه آن همزمان یک واحد زیستی و فراوریی یکی از فرزندان (اعم از دختر و پسر با دامادها و عروس ها و نوه ها) است، علاوه بر فراوری سفال در 50 شکل متفاوت و متنوع؛ ارائه خدمات آموزشی به هنر آموزان این صنعت و خدمات آموزشی برای توانبخشی کهنسالان و معلولان حرکتی از جمله بیماران ام اس را در سطح شهرستان تنکابن و شهرهای همجوار را نیز به عهده دارند. نسل جوانتر این دهکده همگی تحصیلات آکادمیک در رشته های مختلف دانشگاهی را پشت سر نهاده اند اما تماما کسب و کارشان را در کنار خانواده و از مهارتشان در فراوری سفال به دست می آورند.

120 هزار قطعه سفال در سال توسط 40 عضو این خانواده فراوری می گردد که تنوع بی نظیری را به رخ بینندگان می کشاند. همه فرایند فراوری از استحصال و به عمل آوری خاک تا ساخت آن در پشت چرخ های سفالگری و پخت آن در کوره توسط اهالی این دهکده انجام می گردد و می تواند به عنوان نمونه ای پیروز از یک خوشه صنعتی فعال در صنایع دستی کشور به شمار آید.

محبعلی محبی بزرگ این خانواده برنامه هایی برای آموزش و اشتغال حداقل 50 نیروی متقاضی کار در بخش های مختلف سفالگری در این دهکده با توسعه کارگاه های فراوریی و آموزشی و کوره سفالپزی را در ذهن دارد. همچنین احداث واحدهای اقامتی بومی-سنتی برای ارتقای کیفیت میزبانی از گردشگران خارجی و داخلی، از دیگر برنامه های توسعه این دهکده گردش پذیر است.

محبی در گفت و گو با خبرنگار مهر از آمادگی لازم برای همکاری با سازمانهای مرتبط برای احداث موسسه آموزشی سفال ایران در این دهکده برای هنرآموزان مشتاق یادگیری این صنعت با ارائه گواهینامه کسب این مهارت را ذکر کرد.

او اذعان داشت که این دهکده در حال حاضر به فراوری اسباب بازیهای متنوع و ایمن و دوستدار محیط زیست برای بچه ها اهتمام دارد و به راحتی با اطلاع رسانی مناسب امکان افزایش فراوری این اسباب بازی های ایمن را برای بچه ها سرزمین مان دارد.

چندی پیش نیز علی اصغر مونسان وزیر گردشگری در جریان سفر خود به استان مازندران، بازدید جامعی از این دهکده سفال داشت.

منبع: همشهری آنلاین

به "یک خانواده هنرمند در تنکابن دهکده سفال ایجاد نموده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک خانواده هنرمند در تنکابن دهکده سفال ایجاد نموده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید