جاذبه های دیدنی خوی؛ گشتی در اماکن دیدنی و تاریخی دارالصفای ایران

به گزارش انجمن آقای شرفی، چه کسی می تواند اثرات فوق العاده ای را که سفر بر زندگی انسان می گذارد انکار کند؟ سفر یکی از برترین کارهایی است که می توانید برای تقویت سلامتی، توسعه افق دید و ایجاد خاطرات به یادماندنی، افزایش مهارت های ارتباطی و یادگیری چیزهای تازه در خصوص فرهنگ های دیگر انجام دهید. فرهنگ غنی مردمان آذری زبان در شمال غربی ایران، یکی از برترین فرصت هایی است که شما برای آشنایی با فرهنگ های دیگر دارید.

جاذبه های دیدنی خوی؛ گشتی در اماکن دیدنی و تاریخی دارالصفای ایران

خوی در آذربایجان غربی، هم یک شهر بسیار زیبا است و هم از لحاظ استراتژیک، در نقطه خاصی واقع شده و هم تماشا جاهای تماشای خوی، بر اطلاعات عمومی و تاریخی شما خواهد اضافه کرد. پس خرید بلیط هواپیما خوی و سفر به این مکان تماشای را در برنامه های خود بگذارید.

درباره خوی

تمدن چند هزارساله ای که به نام ایران معروفیت یافته است، از دیرباز مسکن اقوامی بوده که با فرهنگ های مختلف، زبان های مختلف، آداب و رسوم، و رفتارهای مختلف، خود را ایرانی می نامند. شهرستان خوی در آذربایجان غربی که به طور عمده از مردمان آذری زبان تشکیل می گردد، یکی از شهرهای زیبا و مهم کشور ما از دیرباز تا به امروز است. به مانند بیشتر شهرهای ایران، خوی از تاریخی طولانی بهره می برد. طبق منابع تاریخی، پیش از مادها، خوی جزئی از ناحیه سان گی بوتو و بخشی از سرزمین اورارتو بوده است. این شهر از دوره مادها تا انتها دوران ساسانیان، تحت حکومت پادشاهان ایرانی بود.

احتمالاً با اهمیت جاده ابریشم و تأثیری که بر شهرهای مسیر خود می گذاشت، آشنا هستید. شاه راه تجاری ابریشم که از چین شروع می شد و پس از طی کردن یک مسیر طولانی به اروپا می رسید، بخش بزرگی از راه خود را از ایران طی می کرد و خوی یکی از شهرهایی بود که بر سر راه ابریشم قرار داشت. این مسئله باعث پر رونق شدن شهر خوی در طول تاریخ شده است.

در قرون اخیر و پس از اهمیت یافتن مفهوم مرز سیاسی و ابتدا هم مرز شدن با عثمانی و سپس ترکیه، خوی اهمیت خود را بازیافت. قرارگیری در نقاط مرزی کشور، موجب اختلاط فرهنگ در خوی شده و این شهر هم از آداب و رسوم محلی خود و هم آداب رسوم کشورهای همسایه استقبال نموده است. خوی به مزارع وسیع آفتابگردانش معروفیت دارد و بخش بزرگی از محصول خود را به شهرهای و کشورهای دیگر صادر می نماید. در این شهر کلیساهای زیبایی خواهید دید که در اثر همسایگی با کشورهای مسیحی در این شهر ساخته شده اند.

منطقه حفاظت شده مراکان خوی

اگر در سفر به خوی تمایل دارید به دل طبیعت بزنید و از آب وهوا و منظره ها زیبای محیط لذت ببرید، پیشنهاد ما به شما خرید بلیط هواپیما و رفتن به منطقه حفاظت شده مراکان است. این منطقه هم به لحاظ پوش گیاهی غنی خود که شامل درختان پوا، آگروپیرون، گون، چوبک، کلاه، میرحسن، میخک و درختچه هایی از قبیل شیرخشت، تنگرس و گلابی وحشی است، اهمیت دارد، هم از منظر وجود حیوانات مختلفی چون: قوچ، میش، بز، گرگ و خرگوش. این منطقه حفاظت شده برای دوستداران حیات وحش و طبیعت بسیار تماشای و جالب توجه است.

جهنم دره خوی

حتی نام جهنم دره یا دره شیطان برای افرادی که به خوی سفر می نمایند جذابیت دارد تا حتماً از این دره اسرارآمیز تماشا نمایند. جهنم دره خوی یکی از صعب العبور ترین کوهستان ها است و از همین رو افراد کمی پیروز به تماشا آن می شوند و درنتیجه، طبیعت بکری دارد. اگر به دره شیطان می روید باید حتماً با یک راهنمای محلی همراه شوید. چون ممکن است با حیواناتی وحشی چون خرس، قوچ، آهو ،گراز ،کفتار... و پرندگانی چون عقاب و شاهین روبرو شوید. شاید برایتان سؤال پیش بیاید که با توجه به اینکه این منطقه از یک طبیعت بسیار زیبا بهره می برد چرا جهنم دره؟ دلیل را باید در تعداد افرادی که از رفتن به قله های اطراف دره ناکام ماندند و بعضاً کشته شدند جست. اما نگران نباشید و نترسید. لازم نیست به قله صعود کنید. شما می توانید از منظره ها طبیعی و زیبای منطقه ها پایین دست مانند آبشار گورگور و رودخانه خیاوچای (خیوچای) که سرشاخه رودخانه معروف قره سو است، لذت ببرید.

دروازه سنگی

یکی از ویژگی های تکرارشونده در شهرهای تاریخی و مهم، وجود بازار بزرگ، کاروانسرا و دروازه در ابتدا یا انتهای شهرها است. اهمیت دروازه به جهت محافظت شهر از حملات نظامی بوده است. بعلاوه بر عبور و مرور افراد و بارها نیز نظارت می شد. دروازه سنگی خوی که در زبان آذری به نام قالا قاپیسی شناخته می گردد، در دوره ایلخانیان یا دوره قاجاریه بنا شده است. در اطراف دروازه خندقی کنده شده بود تا حفاظت از شهر، مؤثرتر صورت گیرد. دروازه سنگی در جنوب بازار خوی به طرف شهر سلماس قرار گرفته است. این بنا جزو آثار ملی ایران است.

آرامگاه شمس تبریزی

کمتر کسی در کشور ما است که نام درویش آواره تبریزی که آتش بر خرمن زندگی مولانا جلال الدین انداخت را نشنیده باشد. محمد شمس تبریزی، مراد مولانا و کسی است که تأثیری شگرف بر تاریخ ادبیات فارسی گذاشت. براساس باور عده بسیاری، محل دفن شمس تبریزی در خوی قرار گرفته است. از همین رو، بر روی مقبره شمس آرامگاهی ساخته شده است که موجب شده تا علاقه مندان به این صوفی گرد هم آیند. کنگره بین المللی شمس تبریزی که چند سالی است در هفتم مهرماه در خوی برگزار می گردد، از جمله جشنواره هایی است که می توانید با سفر به خوی در آن شرکت کنید. مناره شمس تبریزی که در محوطه این آرامگاه قرار گرفته است، از جمله مناره های تاریخی کشور ما است که تاریخ آن به سده 6 هجری می رسد.

کلیسای سورپ سرکیس

کلیساها معمولاً از یک معماری بسیار تماشای و جالب توجه برخوردارند. بویژه اگر قدمت تاریخی نیز داشته باشند. از همین رو، بازدید از کلیساها برای هواداران فرهنگ، بسیار خوشایند است. وجود کلیسا در آذربایجان و بویژه خوی، تحت تأثیر همسایگی با کشورهای مسیحی نشین مانند گرجستان و ارمنستان است. کلیسای سورپ سرکیس که در سده 9 قمری به شکل امروزی عایدی، تاریخی به بلندای قرن 4 میلادی و دوران حکومت ساسانیان در ایران دارد. این کلیسا در حقیقت در دوران صفویه بازسازی شد. کلیسا معماری مستطیل شکل دارد و طرحش متأثر از معابد زرتشتی ایرانی است.

بازار خوی

بازار در شهری مانند خوی که بر سر راه ابریشم قرار گرفته است از مهم ترین ارکان تجارت است؛ زیرا جاده تجاری ابریشم یا به تعبیر اهالی آذربایجان ایپک یولی، فضا را برای تجارت و مبادله کالا فراهم می آورد و از طرفی، بازرگانان بسیاری برای تجارت وارد خوی می شدند و وجود یک بازار، برای آن ها ضروری بود. بازار تاریخی خوی یادگار رونق تجارت در دوران صفویه است.

باوجود اینکه در حال حاضر رونق گذشته خود را از دست داده است، اما همچنان یکی از منطقه ها پر رفت وآمد شهر است. در این بازار، به مانند دیگر بازارهای بزرگ ایران، کاروانسراهایی نیز وجود دارد که باوجود اینکه فعال نیستند، اما زیبایی خاص خود را دارند. چندین راسته نیز وجود دارد که صاحبان مشاغلی که در یک حرفه فعالیت می نمایند، در آنجا حضور دارند. مانند راسته فرش فروش ها، دوشاب چی، خرازها، مسگرها، زرگرها، بورکچی و .... معماری بازار بزرگ خوی، بسیار زیباست و از تماشا سقف و طاق های زیبای آن لذت خواهید برد.

موزه خوی

خوی یک شهر تاریخی است و این یعنی پتانسیل داشتن یک موزه تاریخی خوب را دارد. موزه خوی برای هواداران به هنر و تاریخ یک فرصت مناسب است تا برای چند ساعت در طول تاریخ سفر نمایند و به زندگی اجداد ما پا بگذارند. در این موزه، بیش از دو هزار اشیا ارزشمند از دوران پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی نگهداری می گردد.

منبع: گردشبان

به "جاذبه های دیدنی خوی؛ گشتی در اماکن دیدنی و تاریخی دارالصفای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های دیدنی خوی؛ گشتی در اماکن دیدنی و تاریخی دارالصفای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید