یک آب انبار تاریخی در تربت حیدریه کشف شد

به گزارش انجمن آقای شرفی، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارش های منتشر شده، یک آب انبار تاریخی در تربت حیدریه کشف شد.

یک آب انبار تاریخی در تربت حیدریه کشف شد

علی محمدی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه و زاوه اضافه نمود: بر اثر حفاری و عملیات ساختمانی دهانه ای کشف شد که به نظر می رسد آب انباری تاریخی از نوع آب انبارهای خانگی و خصوصی باشد اما هنوز نمیتوان با قطعیت در خصوص آن نظری داد.

وی ادامه داد: دستور توقف عملیات حفاری و ساخت و ساز در محدوده این اثر صادر شده تا آنالیز و مستندسازی کارشناسی انجام و جزئیات موضوع روشن گردد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه و زاوه گفت: از مجموع 17 آب انبار تاریخی در این 2 شهرستان 6 مورد طی 2 سال اخیر کشف شده و وجود 14 آب انبار تاریخی در تربت حیدریه به عنوان یکی از منطقه ها نیمه خشک از اهمیت و قدمت این نوع بناها در تاریخ منطقه نشان دارد.

محمدی اضافه نمود: در گذشته اشخاص متمول درون خانه های خود آب انبار می ساختند که مخزن آن زیر حیاط یا در قسمت زیرین ساختمان قرار داشت و به وسیله پایاب (راه یا انتهای محل برداشت آب) یا پلکان دسترسی به آن ممکن بود و آب این مخازن از قنات و روخانه های نزدیک شهر تامین میشد.

وی ادامه داد: هم اکنون بزرگترین آب انبار کشف شده در تربت حیدریه واقع در بازار شیر چهار سوق با گنجایش بیش از هزار و 700 متر مکعب در دست بازسازی است که از جهات مختلف نظیر وسعت زیاد در خراسان رضوی و حتی کشور کم نظیر است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه و زاوه گفت: برآورد کارشناسی حاکی است از این آب انبار جمعیت قابل توجهی استفاده میشده و تاثیر بسزایی در تامین نیازهای اولیه مردم منطقه داشته است.

محمدی اضافه نمود: طی دهه های اخیر با توسعه شهرنشینی و خانه سازی نوین، بناهای تاریخی تخریب یا به زیر خیابان ها و معابر رفت و اکنون با ساخت و ساز و خاکبرداری ، بقایای آنها از دل خاک بیرون می آید.

منبع: همگردی

به "یک آب انبار تاریخی در تربت حیدریه کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک آب انبار تاریخی در تربت حیدریه کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید