چشم بندی با نور

به گزارش انجمن آقای شرفی، زیباترین اتاق هم، پس از غروب خورشید، در روشنایی یک لامپ سقفی تک، زشت و بد شکل به نظر می رسد. یک منبع نوری کم نور سقفی، جذابیت فضا را از میان می برد، رنگ ها را تحریف می نماید و بافت را از جلوه می اندازد.

چشم بندی با نور

اتاقی را که در نور روز ساده و حتی زشت به نظر می رسد، می توان در تاریکی شب با یک نورپردازی مناسب در پرتوهای رویایی چند شمع که در نقاط حساب شده اتاق قرار داده شده اند، کاملا متحول کرد.

هرچه اندازه نور طبیعی در یک اتاق بیشتر باشد، برای زندگی مناسب تر است، به شرط آن که پنجره ها به سایبان و پرده برای کنترل اندازه ورود نور و گرما مجهز باشند، اما در طول شب و با غروب خورشید ما نیازمند منابع نور مصنوعی هستیم تا به فضای زندگی خود روشنایی ببخشیم.

در زمان ما، سه نوع منبع نوری متفاوت وجود دارد. لامپ های تنگستن یا معمولی که نور زرد رنگی از خود ساطع می نمایند، لامپ های هالوژن که نور سفید و درخشانی منتشر می نمایند و لامپ های فلورسنت که در سال های اخیر تکامل چشم گیری یافته اند و از نور بی روح سفید متمایل به آبی سابق، به اشکال تازه آفتابی و مهتابی در کیفیتی بهتر تبدیل شده اند. هر یک از این منابع نوری، برای منظور خاصی مناسب هستند. علاوه بر نوع منبع نوری، محل نصب آن در اتاق نیز اهمیت ویژه ای دارد.

اگر در حال تعبیه نورپردازی مناسب در خانه ای که به تازگی ساخته شده هستید و یا به قصد بازسازی کلی در خانه، در حال طراحی نورپردازی تازه هستید، برای هر یک از اتاق ها چند منبع نوری مجزا در نظر بگیرید. به این ترتیب، نورپردازی در اتاق ها مجذوب کننده و زیبا و در عین حال قابل تنظیم و کنترل برای فعالیت های گوناگون، در زمان های مختلف شبانه روز خواهد بود.

فعالیت های مختلف در هر یک از نقاط خانه نوع و اندازه خاصی از نور را می طلبد. به عنوان مثال، بهتر است در حمام، در دو طرف آینه چراغ نصب گردد تا بتوان از آن برای اصلاح صورت و یا آرایش استفاده کرد، در حالی که در آشپزخانه سطوح کار که عبارت اند از، سطح روی کابینت های زمینی، ظرفشویی، سطح روی اجاق گاز و میز غذاخوری، باید به خوبی روشن شوند.

در یک اتاق خواب نیز، یک چراغ رومیزی در کنار تخت برای تامین روشنایی کافی برای مطالعه مفید خواهد بود. علاوه بر این اصول اولیه، شما می توانید بازی های گوناگونی با نور داشته باشید و از آثار بصری آن به خوبی بهره ببرید. در این جا، به برخی از چشم بندی هایی که تنها با نحوه های گوناگون نورپردازی امکان پذیرند، اشاره می کنیم.

برای بلندتر جلوه دادن ارتفاع یک اتاق، از چراغ های پایه دار که روی زمین قرار می گیرند یا چراغ های دیواری که نور را به سقف می تابانند، بهره ببرید. روشن کردن سقف، آن را بلندتر از آن چه هست نشان می دهد.

برای کوتاه تر جلوه دادن ارتفاع اتاق و صمیمانه تر کردن، آن نور را از سقف دور نگاه دارید و برای روشن کردن فضا، از چراغ های دیواری که نور را به پایین می تابانند و آباژورهایی با کلاهک های سربسته بهره ببرید.

هم چنین، جلب توجه بیننده به تابلوها و عناصر تزیینی که در ارتفاع کم روی دیوارها نصب شده باشند، می تواند تاثیر زیادی در کوتاه تر نمایاندن ارتفاع اتاق داشته باشد. چیدن مجموعه هایی از وسایل تزیینی روی سطوح پایین یا روی زمین و روشن کردن آن ها با نوری متمرکز از بالا هم همین اثر را دارد.

برای وسیع تر نشان دادن فضاهای باریک و بلند مثل راهروهای داخل خانه، کانون توجه را دیوار انتهایی راهرو قرار دهید. برای این کار، مثلا پنجره ای را که روی این دیوار است چشم گیر کنید یا با قرار دادن یک تابلو روی آن و روشن کردن آن با یک نور نقطه ای متمرکز، چشم را به سوی آن جلب کنید. در مقابل، سایر دیوارهای اتاق را با نور کمتر و یکدست روشن کنید.

اگر می خواهید یک فضا بزرگ تر به نظر برسد، دو دیوار روبه روی هم را با تاباندن نور کاملا روشن کنید. به این ترتیب، فاصله آن ها بیشتر به نظر می رسد. هم چنین، در صورت امکان از آینه در فضای اتاق بهره ببرید تا با انعکاس نور در فضا، چرخش نور بهبود یابد و در نتیجه، اتاق بزرگ تر به نظر برسد. از چراغ هایی که روی بازوهای قابل تنظیم نصب می شوند، بهره ببرید و آن ها را به آینه بتابانید.

برای این که فضایی را گرم و صمیمی جلوه دهید، از چراغ های رومیزی متعدد بهره ببرید. از کلاهک هایی با رنگ های گرم بهره بگیرید تا فضا را با نوری گرم و مجذوب کننده روشن نمایند. به عنوان مثال، به جای کلاهک سفید، از کرم و نباتی بهره ببرید؛ اما به خاطر داشته باشید که هنوز هم نور شمع، از محبوب ترین انواع نور است.

منبع: همشهری آنلاین

به "چشم بندی با نور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشم بندی با نور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید