سد ابیورد آماده آبگیری است

به گزارش انجمن آقای شرفی، خراسان رضوی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: عملیات اجرایی سد ابیورد اتمام یافته و آماده بهره برداری و آبگیری است، البته آبگیری آزمایشی آن صورت گرفته است .

سد ابیورد آماده آبگیری است

به گزارش ایسنا، ذعلیرضا طاهری امروز 24 اسفند ماه در نشست خبری مدیران عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی و شرکت آب و فاضلاب مشهد که در محل آبفا مشهد برگزار گردید، در رابطه با احداث سد ذخیره ای ابیورد از محل رودخانه زنگلانلو اظهار کرد: این سد یک مگا پروژه بوده و عملیات اجرایی آن اتمام یافته است. حجم مخزن این سد چیزی حدود 42 میلیون متر مکعب است.

وی اضافه نمود: خوشبختانه این سد به علت اجرای تونل هیچ حقابه بر بخش کشاورزی ندارد. این سد یکی از مولفه های طرح انتقال آب از کوه های شمالی مشهد است. این سد آماده بهره برداری و آبگیری است، البته آبگیری آزمایشی آن صورت گرفته است .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی درباره آب رودخانه زنگلانلو توضیح داد: در ارتباط با آب های مرزی محدودیتی هایی وجود دارد. به صورت عام پروتکل هایی بین ایران و طرف مقابل وجود دارد. آورد این رودخانه بین 60 تا 70 میلیون متر مکعب در سال است و از رودخانه های خوب استان است. در این رودخانه نسبتی بین ما و ترکمنستان برقرار است. زیرا ما کشور متمدن و بزرگی هستیم و پروتکل را رعایت نموده ایم.

طاهری در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد پیشرفت فیزیکی تصفیه خانه های مشهد و تامین اعتبارات آن اعلام کرد: 70 تا 80 درصد آب مصرفی تبدیل به فاضلاب می گردد. فاضلاب ترکیبی از آب و مواد آلی است. خوشبختانه از گذشته در مشهد به فکر ایجاد تصفیه خانه بوده ایم و حدود 65 میلیون متر مکعب پساب تصفیه شده داریم. نزدیک به 80 درصد سطح شهر شبکه جمع آوری فاضلاب دارد. به همین دلیل در مشهد تصفیه خانه پرکند آباد، پرکند آباد 2، اولنگ، خین عرب و التیمور در مدار بهره برداری است.

وی اضافه نمود: خوشبختانه با یاری آبفای مشهد دو سد بزرگ یعنی کارده و طرق به شرب مردم اختصاص داده شده است که هر کدام 30 میلیون متر مکعب حجم مخزن دارند و در اراضی پایای این دو سد از پساب تصفیه شده استفاده می نمایند. اخیرا با همکاری شرکت آبفا مشهد دو مدل مالی خوب به اجرا درآمده است. در این مدل که تقریبا در کشور کم نظیر است، آب از سایر حوزه ها به مشهد منتقل و 4 پروژه بزرگ اجرا خواهد شد. یکی از این پروژه ها تصفیه خانه طبرسی شمالی با ظرفیت 68 هزار متر مکعب در شبانه روز است که حدود 15 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

طاهری گفت: خط انتقال غرب مشهد به علت قدمت زیاد در حال نوسازی با هزینه ای حدود 1200 میلیارد تومان بوده که 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. بعلاوه مناقصه تونل پروژه انتقال آب مازاد کوه های شمالی مشهد به شهر امروز انجام شد. ازطرفی پروژه انتقال آب مازاد بالا دست گلستان به تصفیه خانه شماره 1 فرصتی را برای سد ارداک ایجاد می نماید. این 4 پروژه حدود 5300 میلیارد تومان هزینه دارد. علاوه بر مشهد در تربت حیدریه، سبزوار و نیشابور تصفیه های فاضلاب در دست بهره برداری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی توضیح داد: نکته بسیار مهم این است که دشت های ممنوعه و در دشت های بحرانی پساب منبع نو نیست بلکه باید پساب به گونه ای مدیریت گردد که جایگزین مصارف دیگر گردد تا تعادل دشت ها حفظ گردد.

طاهری درباره باز تخصیص آب ادامه داد: فرصت قانونی در بودجه امسال بود که در قانون بودجه سال آینده نیز به موضوع باز تخصیص اشاره شده است. وزارت نیرو و به تبع آب منطقه ای 3 ماه فرصت دارد که برای مصارف آب زیرزمینی صنایع، معادن و سایر مصارف بازنگری انجام دهد و منابع آبی آن ها را با پساب و آب دریا جایگزین کند. بعضی از مراکز را در کوتاه مدت می توان با پساب جایگزین کرد و این موضوع فرصت خوبی است که منابعی که آزاد می گردد را برای بخش شرب به کار برد.

وی درباره ظرفیت تصفیه خانه های مشهد برای فاضلاب اعلام کرد: فاضلاب اگر بدون تصفیه رها گردد ایجاد اشکال می نماید. یکی از سختگیرانه ترین استانداردها درباره رها سازی فاضلاب در محیط و در رودخانه ها است. در مدل های در نظر گرفته شده مشهد پساب در اختیار مصرف نماینده قرار می گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی درباره انتقال پساب به غرب مشهد اعلام کرد: مصوبه آن از وزارت نیرو گرفته شده و مقرر است 122 میلیون متر مکعب در 3 گروه از چاه های غرب مشهد پساب منتقل و جایگزین آّب چاه ها گردد. مصرف آب مشهد 270 میلیون متر مکعب در سال است. در افق 1420 بر اساس مطالعات به 400 میلیون متر مکعب در سال می رسد. بخشی از این مصرف از محل جایگزینی پساب با آب کشاورزی تامین می گردد.

وی ادامه داد: در بخش شرب در سال 1402 به شدت مشکل داریم. بعضی از سدهای استان وضعیتشان به شدت بحرانی است. مهمترین سد شرق کشور سد دوستی است که 60 درصد آب مشهد را در گذشته تامین می کرد اما امروز آب در این سد 175 میلیون متر مکعب است که از این اندازه 100 میلیون متر حجم مرده است و مابقی آب بین دو کشور ایران و ترکمنستان تقسیم می گردد، یعنی حدود 75 میلیون متر مکعب آب باقی می ماند که حدود 40 میلیون متر مکعب حجم رسوب است. اگر با همین اندازه مصرف جلو رفته و ورودی آب نداشته باشیم، این سد حدود 6 تا 7 ماه کفاف استان را خواهد داد.

طاهری اظهار داشت: در سال گذشته سد دوستی 341 میلیون متر مکعب آب داشت اما امروز حجم پر شده سد دوستی 15 درصد است. حجم آب سد تبارک 33 درصد، طرق 21 درصد، کارده 23 درصد و ارداک 35 درصد است.

وی درباره انتقال آب از دریای عمان به مشهد اعلام کرد: پروژه خط یک انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد و کرمان به اندازه 130 میلیون متر مکعب آب در سال در حال بهره برداری است.

وی اضافه نمود: مطالعه پروژه انتقال آب از دریای عمان به وسیله خراسان رضوی انجام شد و تا به امروز حدود 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این پروژه در 30 کیلومتری شرق چابهار بازدید شده است و بخش زیادی از پروژه خط مواصلاتی به کد اجرایی رسیده است .مسیر تربت حیدریه به مشهد به اجرا رسیده است. در فاز اول اندازه آب پیش بینی شده برای استان 120 میلیون متر مکعب، برای خراسان جنوبی 60 میلیون متر مکعب و برای سیستان و بلوچستان 220 میلیون متر مکعب است. به علت وسعت پروژه بیش از 200 هزار میلیارد تومان هرینه اجرای این پروژه است. در این پروژه بر هر متر مکعبی که آب به مشهد می رسد 2.9 یورو هزینه و قیمت خود پروژه 3.2 میلیارد دلار است.

طاهری درباره تخصیص آب شرب از این پروژه به خراسان رضوی اعلام کرد: در این زمینه قول داده شده تا بین 20 تا 30 درصد حجم 120 میلیون متر مکعب برای شرب استان تخصیص پیدا کند.

وی درباره باغ ویلاها اعلام کرد: عمده منابع خوب ما در غرب مشهد است و شوری این منابع حدود 300 میکرو موس بر ثانیه است. در این منطقه ها اراضی کشاوری تبدیل به باغ ویلا شده و سطح اراضی نفوذ ندارد. از طرفی جمعیت به انجا منتقل شده و فاضلاب ایجاد میگردد. توسعه باغ ویلاها در غرب مشهد صدمه مستقیم به زائرین و مجاورین علی بن موسی الرضا (ع) وارد می نماید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی اظهار داشت: از سال 92 تا به امروز بیش از 16 هزار و از ابتدای امسال تا به امروز 1259 حلقه چاه در خراسان رضوی مسدود شده است؛ بعضی چاه ها از قدیم پروانه دارند.

منبع: فرارو

به "سد ابیورد آماده آبگیری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سد ابیورد آماده آبگیری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید