پارک فروگنر نروژ، نمایشگاهی از 212 مجسمه برنزی و گرانیتی

به گزارش انجمن آقای شرفی، پارک فروگنر واقع در قلب شهر اسلو، مجموعه آثار گوستاو ویگلند را در خود جای داده است و به همین علت امروزه یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری شهر اسلو به شمار می آید.

پارک فروگنر نروژ، نمایشگاهی از 212 مجسمه برنزی و گرانیتی

چیدمان مجسمه های ویگلند (Vigeland Sculpture Arrangement)، نمایشگاهی دائمی از آثار گوستاو ویگلند، مجسمه ساز برجسته نروژی است که در پارک فروگنر اسلو با مساحتی بالغ بر 32 هکتار قرار دارند. وقتی مقامات شهر اسلو نروژ مجبور به تخریب خانه هنرمند مشهور، گوستاو ویگلند شدند، ساختمان جدیدی به او اهدا کردند تا در آن زندگی و کار کند. در مقابل، او متعهد شد که کلیه آثار بعدی خود اعم از مجسمه ها، طراحی ها، حکاکی ها و مدل هایش را به شهر تقدیم کند.

گوستاو ویگلند در سال 1924 به استودیوی جدیدش در نوبلز گیت فروگنر نقل مکان کرد. او 20 سال آینده زندگی خود را به پروژه یک نمایشگاه روباز از آثارش اختصاص داد که امروزه تحت عنوان پارک مجسمه ی ویگلند در پارک فروگنر شناخته می گردد. این نمایشگاه، بزرگ ترین پارک مجسمه جهان به شمار می رود که به وسیله یک هنرمند ساخته شده و 212 مجسمه برنزی و گرانیتی را در خود جای داده است که همگی به وسیله خود ویگلند طراحی شده اند.

مجسمه های ویگلند شامل صدها مرد، زن و کودکی می شوند که در دوران مختلف زندگی یعنی بزرگسالی، نوجوانی، کودکی، نوزادی و حتی جنینی به تصویر کشیده شده اند. طرح های اصلی آثار او به رابطه مرد و زن، بزرگسالان و بچه ها، و مراحل مختلف شرایط انسان می پردازند. در بیشتر این مجسمه ها، افرادی را می بینید که به انواع فعالیت های انسانی از دویدن و پایکوبی گرفته تا کشتی گرفتن و گرفتن دست یکدیگر و غیره مشغول هستند. در این میان ویگلند، آثاری با مزمون انتزاعی تر نیز دارد، نظیر تندیس مردی که در حال درگیری با تعداد زیادی بچه است.

ویگلند تمام مجسمه هایش را به تنهایی و بدون یاری هیچ هنرمند یا شاگردی، با استفاده از گِل و در میزان طبیعی مدل سازی کرد؛ هرچند حکاکی سنگ ها و ریخته گری برنز به وسیله تعدادی صنعتگر حرفه ای انجام شد. علاوه بر این، او طراحی معماری و چیدمان محوطه پارک از جمله دروازه ها و پل ها را نیز برعهده داشت. ساخت پارک چندین سال به طول انجامید و پیش از اتمام آن، ویگلند از جهان رفت. بخش اعظم مجمسه ها و عناصر معماری این پارک تا حدود سال 1950 هنوز نصب نشده بودند.

اصلی ترین جاذبه پارک فروگنر، سازه گرانیتی منولیت (The Monolith) به ارتفاع 14 متر است که 121 پیکر در تقلای بالارفتن از آن را به تصویر می کشد. این اثر تمایل انسان برای رسیدن به کمال و معنویت را نشان داده است و احساس اتحاد انسان هایی که یکدیگر را در آغوش گرفته اند و به سمت رستگاری می فرایند نیز مشهود است. ساخت این سازه بزرگ در سال 1924 شروع شد، درست زمانی که ویگلند در استودیوی خود در فروگنر، مدل سازی آن را با گِل انجام داده بود. برای ساخت آن، سه سنگ تراش در مدت زمان 14 سال پیروز شدند که این سازه سنگی را از روی مدل گِلی آن بسازند. چرخ زندگی (The Wheel of Life) یکی دیگر از آثار مشهور پارک به شمار می رود و شامل حلقه ای از بدن های درهم تنیده است که نمادی از چرخه ابدی زندگی هستند.

موزه ویگلند (Vigeland Museum) نیز در پارک فروگنر واقع شده است و از قالب گیری های گچی در میزان واقعی تا تندیس های برنزی و گرانیتی این هنرمند در معرض نمایش است و علاوه بر این، بازدیدنمایندگان می توانند از آثار اولیه ویگلند که بیشتر تحت تأثیر اوگوست رودن و حکاکی های چوبی او بودند، تماشا نمایند. بازدید از این پارک و مجسمه های آن برای عموم مردم رایگان و 24 ساعت هر روز باز است.

برای سفر به این کشور زیبا و بازدید از جاهای تماشای نروژ می توانید برترین و مقرون به صرفه ترین بلیط هواپیما را در انجمن آقای شرفی جستجو نموده و تهیه کنید، چرا که جستجوی آسان و تنوع قیمت بلیط ها از ده ها فروشنده معتبر، به شما این امکان را می دهد تا مقرون به صرفه ترین بلیط به مقصد مورنظرتان را پیدا کنید.

منبع: کجارو / amusingplanet.com

به "پارک فروگنر نروژ، نمایشگاهی از 212 مجسمه برنزی و گرانیتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارک فروگنر نروژ، نمایشگاهی از 212 مجسمه برنزی و گرانیتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید