واقعیت عمارت مستوفی الممالک فارغ از عکس های تبلیغاتی

به گزارش انجمن آقای شرفی، در بازدیدهای توریستی و تفریحی از بناهای تاریخی بازسازی شده، ناگزیر شانس تجربه و دیدن خیلی از جزئیات دست نخواهد داد. عکس های تبلیغاتی برای جذب گردشگران هم یا بیشتر به جذابیت های ظاهری اثر می پردازند و یا با صحنه پردازی ها و تکنیک های عکاسی، توجه مخاطب را به سمت ظواهر خوش آب و رنگ جلب می کنند.

واقعیت عمارت مستوفی الممالک فارغ از عکس های تبلیغاتی

این تصویری است که لذت عوامانه را در مرکز توجه قرار می دهد و در نتیجه اصالت و سایر آن چه منظور واقعی حفاظت از آثار تاریخی است را به حاشیه می برد. تا جایی که گاهی در اقدامات بازسازیی و عکس هایی که قاعدتاً باید قصد معرفی بنا را داشته باشند، این سلیقه و پسند عمومی غالب می شود.

این مجموعه عکس ها از عمارت مستوفی الممالک در سال هزاروسیصدوهشتادویک تهیه شده و در آن خبری از دختران زیبا با لباس های مجلل و رنگین یا میزها و تخت های چای و قلیان نیست. واقعیت بنا پشت زاویه های دید خاص عکاسی و نورهای درخشان و رنگ های سرشار پنهان نشده است.

خانه مستوفی گاهی به مناسبت هایی مختصری بازسازی و بازآرایی شده و چهره بنا پیش از این بازسازی ها و پشت دکورها و رنگ آمیزی ها، معمولاً از دید معدود گروه های بازدیدکننده پنهان مانده است. از این ساختمان مکراراً به نام لوکیشن های خاص تاریخی یا خانه های فرسوده و مخوف و... در سریال های تلوزیونی و فیلم های سینمائی و... هم استفاده شده و می شود، که البته در هیچکدام به ارائه تصویر واقعی بنا پرداخته نشده است.

خانه مستوفی الممالک از دوره قاجار در گذر مستوفی تهران به جا مانده و در سال پنجاه و شش در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. در حال حاضر این بنا در مالکیت شرکت ملی پست قرار گرفته است و همچنان وعده های تبدیل آن به موزه محقق نشده است. بنا به روایات تاریخی؛ اولین کابینه مشروطیت را در همین خانه تشکیل داده اند.

منبع: گردشبان

به "واقعیت عمارت مستوفی الممالک فارغ از عکس های تبلیغاتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واقعیت عمارت مستوفی الممالک فارغ از عکس های تبلیغاتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید