نگرانی مشاوران ترامپ از تهدید او به خروج از ناتو

به گزارش انجمن آقای شرفی، روزنامه نیویورک تایمز آمریکا گزارش کرد: به گفته چند مقام ارشد سابق و فعلی دولت آمریکا، دونالد ترامپ در امسال میلادی مکررا برای خارج شدن از ائتلاف ناتو ابراز تمایل نموده است.

نگرانی مشاوران ترامپ از تهدید او به خروج از ناتو

به گزارش انجمن آقای شرفی، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از زمان شروع ریاست جمهوری اش در 2017 در موقعتی های مختلف، کشورهای عضو ناتو را متهم به کوتاهی درعمل به وظایفشان نسبت به بودجه نظامی سالانه و به دوش کشیدن بار مسئولیت ها در ائتلاف ناتو نموده است.

منابعی که نامشان را فاش نکردند به نیویورک تایمز گفتند: نگران هستند رئیس جمهور آمریکا از آن جا که دیگر کشورهای عضو ائتلاف ناتو در تقویت مشارکت نظامی خود در این ائتلاف و رسیدن به هدف مشخص شده از سوی ناتو برای بودجه نظامی کوتاهی نموده اند بار دیگر تهدیدش نسبت به خروج از ناتو را از سر بگیرد.

طبق این گزارش ترامپ چند روز پیش از برگزاری نشست ناتو در بروکسل در تابستان گذشته در عین گفت و گو با مقام های امنیت ملی ارشد دولتش، موجودیت ناتو را مورد سوال قرار داده و آن را یک بار مسئولیت فرسوده نماینده برای آمریکا خوانده است.

براساس این گزارش نیویورک تایمز ترامپ نسبت به کوتاهی اروپا در محقق کردن اهداف مربوط به بودجه نظامی و به جا گذاشتن یک بار مسئولیت بسیار بزرگی برای آمریکا شکایت نموده است.

ظاهرا رئیس جمهور آمریکا از این موضوع که هم پیمانان کشورش در ناتو متعهد به هزینه کردن بیشتر برای ناتو نیستند ابراز ناخرسندی نموده است.

با این حال در جریان همین این اجلاس اما در یک موقعیت دیگر ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو الگوی واشنگتن را تحسین نموده و پیشنهاد داده که کشورهای عضو اتحادیه اروپا از این الگو پیروی نمایند و این باعث تعجب ترامپ شده است.

بر طبق گزارش نیویورک تایمز ترامپ مشخصا همچنین از آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و بودجه نظامی یک درصدی کشور وی ابراز ناخرسندی نموده است.

به نوشته این روزنامه در آن موقع جیمز ماتیس، وزیر دفاع وقت دولت ترامپ و جان بولتون، مشاور امنیت ملی به سختی کوشش می کردند تا ضمن تعهد به راهبرد آمریکا اشاره ای به خروج بالقوه از ناتو ننمایند؛ چرا که به شکلی اجتناب ناپذیر باعث تضعیف نفوذ واشنگتن در اروپا و تشجیع روسیه می گردد.

نیویورک تایمز نوشت: مشاوران امنیت ملی ترامپ به شکل فزاینده از مسئله خارج شدن از ناتو و تداوم کوشش های ترامپ برای مخفی کاری نسبت به تعامل هایش با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ضمناً ادامه تحقیقات رابرت مولر درباره اتهام تبانی کمپین انتخاباتی ترامپ با کرملین نگران هستند.

به همین دلیل، میشل فلورنوی که در دولت باراک اوباما، معاون وزیر دفاع بوده به این روزنامه گفت: این کار باعث از بین رفتن 70 سال همکاری پر زحمت در دولت های متعدد چه جمهوری خواه و چه دموکرات به منظور ایجاد احتمالا قوی ترین و پرسودترین ائتلاف در تاریخ می گردد.

او خاطر نشان کرد: این اقدام در صورت رخداد می تواند تبدیل به بزرگترین موفقیت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گردد که در رویاهایش آن را تصور می کرد.

نیویورک تایمز در ادامه از دریادار بازنشسته جیمز استاوریدیس، فرمانده ارشد سابق متحد ناتو نقل قول کرد که گفته است حتی بحث درباره خروج از ناتو یک هدیه بزرگ برای پوتین است. چه برسد که عملا هم اجرا گردد.

عوامل داخلی که با این روزنامه گفت وگو کردند گفتند که فرض می گردد با تضعیف ائتلاف ناتو ولادیمیر پوتین آزادی بیشتری برای انجام هرآن چه می خواهد به دست بیاورد و به این ترتیب روسیه را وزنه متقابل در مقابل آمریکا و اروپا نمایند.

با وجود آن که دونالد ترامپ به صورت علنی تهدید به خروج از ناتو ننموده اما روابط بین اروپا و آمریکا به دلیل این که ترامپ اعضای ناتو را از بابت عدم پایبندی به الزام های مربوط به بودجه نظامی محکوم نموده به پایین ترین سطح خود رسیده است.

مترجم: علی مدنی

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نگرانی مشاوران ترامپ از تهدید او به خروج از ناتو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی مشاوران ترامپ از تهدید او به خروج از ناتو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید