مکان احداث پارکینگ محوطه ارگ علیشاه تغییر می نماید؟

به گزارش انجمن آقای شرفی، رئیس شورای شهر تبریز از توقف احداث پارکینگ در محوطه تاریخی ارگ علیشاه اطلاع داد و گفت، ادامه این عملیات با تغییر محل پارکینگ و زیر نظر سازمان میراث فرهنگی ادامه پیدا خواهد نمود.

مکان احداث پارکینگ محوطه ارگ علیشاه تغییر می نماید؟

به گزارش انجمن آقای شرفی، پس از تمام ماجراهایی که از اوایل پاییز سال جاری، مبنی بر ساختن یا نساختن پارکینگ در حریم ارگ علیشاه رخ داد، این روزها پس از توقف موقتی عملیات احداث پارکینگ، خبرهایی شنیده می گردد که احتمال توقف کامل این عملیات ساختمانی را در حریم آن بنا قوت می بخشد.

هرچند از طرفی دیگر 20 روز از اعزام کارشناسان سازمان میراث فرهنگی به محوطه تاریخی ارگ علیشاه به منظور نقشه برداری ژئوفیزیکی و آنالیز احتمال تاریخی بودن لایه های آن محوطه می گذرد و هنوز گزارشی از نتایج این نقشه برداری توسط معاونت میراث فرهنگی سازمان منتشر نشده است.

روز یکشنبه -21 آذرماه- در جلسه اعضای شورای شهر تبریز پیروز حناچی - معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس شورای عالی شهرسازی و معماری - نامه ای به استاندار آذربایجان شرقی نوشت که در این جلسه خوانده شد. او در این نامه مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری را درباره عملیات حریم بنای تاریخی ارگ بیان و صریحا اظهار داشت که اقدامات اجرا شده در عرصه و حریم ارک تاریخی تبریز، اعلام می گردد که خاکبرداری و اقدامات اجرایی جهت احداث پارکینگ، بدون مراحل قانونی و صدور پروانه بوده و موجب تزلزل بنیان ارک شده است.

شهرام دبیری - رئیس شورای شهر تبریز - پس از این جلسه درباره صحبت های مطرح شده، به انجمن آقای شرفی گفت: در این جلسه قرار شد که عملیات احداث در آن منطقه متوقف و ادامه آن، زیر نظر سازمان میراث فرهنگی انجام گردد؛ تا زمانی که این موضوع در کمیسیون ماده 5 مطرح گردد و نهادهای مربوطه، زیر نظر سازمان میراث فرهنگی برای جانمایی پارکینگ (احداث پارکینگ، در یک مکان دیگر) در محوطه و محدوده ارگ به توافق برسند. این یک تصمیم جدی است که حتما باید اجرایی گردد.

رئیس شورای شهر تبریز در پاسخ به این سوال که آیا بنیاد مصلی از ابتدای امر مجوزی برای احداث پارکینگ داشته یا خیر؟، گفت: هیچ مجوز رسمی یا پروانه ساختی برای احداث پارکینگ در آن محوطه وجود نداشته است و به نظر می رسد که بنیاد مصلای امام خمینی تبریز با استناد به یک صورت جلسه که صرفا تایید ضمنی (و نه تایید رسمی) احداث این پارکینگ بوده، کار خود را آغاز نموده است.

مرتضی آبدار بخشایش - مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی - نیز از ارسال نامه ای از طرف ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزیر کشور به انجمن آقای شرفی اطلاع داد.

او در خصوص محتوای این نامه نیز گفت که احمدی پور در این نامه ممنوعیت ساخت و ساز در محوطه را اعلام نموده است و خواسته که این ممنوعیت به استانداری ابلاغ گردد تا موضوع توسط کارشناسان میراث فرهنگی مورد آنالیز قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مکان احداث پارکینگ محوطه ارگ علیشاه تغییر می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مکان احداث پارکینگ محوطه ارگ علیشاه تغییر می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید