مایکروسافت سرورهای ابری خود را کاملا در وان مایع سرد غوطه ور کرد

به گزارش انجمن آقای شرفی، مایکروسافت مرتبا به دنبال استفاده از راه کارهایی برای کاهش مصرف انرژی و افزایش بازدهی در محیط های ابری، سرور و مرکزداده است. این شرکت پس از اینکه یک مرکزداده خود را به طور کامل در آب دریاف فرو برد؛ اکنون به سراغ راهکارهای خنک کنندگی مایع سرد رفته است.

مایکروسافت سرورهای ابری خود را کاملا در وان مایع سرد غوطه ور کرد

ردموند اطلاع داد سرورهای سرویس های ابری خود را به طور کامل در مایع سرد غوطه ور نموده است تا کارایی بهبود پیدا نموده و انرژی کمتری برای خنک نمایندگی آن ها مصرف گردد. اکنون، این شرکت یک مجموعه از سرورهای در مایع سرد راه اندازی نموده است.

راه کار خنک نمایندگی مایع سرد تازه نیست و بیش از دو دهه است در صنعت سرور و مرکزداده مطرح شده ولی مایکروسافت ادعا می نماید اولین ارائه دهنده ابری (کلاود) است که در محیط خود از سیستم سرمایشی مایع سرد غوطه ور شده دو فاز استفاده می نماید.

در این روش، رک های سرور به طور کامل در مایع سرد و غیررسانایی غوطه ور شده و از این طریق گرمای تجهیزات الکتریکی کاهش پیدا می نماید. مایع سرد استفاده شده توسط مایکروسافت مبتنی بر فلوئورکربن است که می تواند در برخورد مستقیم با تجهیزات الکتریکی داغ، گرما را گرفته و آن ها را خنک کند. این مایع قدرت گرمایشی تا 122 درجه فارنهایت یا 50 درجه سانتی گراد را دارد و دوباره می تواند متراکم و خنک شده به سیستم بازگردانده گردد.

در این سیستم سرمایشی، مایع سرد در یک فضای حلقه بسته جریان داشته و دیگر نیازی به استفاده از چیلرهای آبی یا جابه جایی مایع و منبع های نگهداری آن نیست تا هم در مصرف انرژی و هم هزینه ها صرفه جویی صورت گیرد.

کریستین بلادی، نائب رئیس گروه توسعه پیشرفته مراکزداده مایکروسافت در گفت وگو با سایت ورج می گوید: این اساسا یک وان است. رک ها به طور کامل در وان دراز کشیده و چیزی که شما می بینید؛ درست مانند جوشیدن آب در دیگ است. دیگ شما در خانه در دمای 100 درجه سانتی گراد در حال جوشیدن است ولی اینجا دیگ جوش در دمای 50 درجه می جوشد.

این نوع مایع خنک نماینده در سال های اخیر توسط ماینرها برای استخراج بیت کوین و سایر رمزارزها استفاده شده است. مایکروسافت در چند سال گذشته از این مایع سرد به طور آزمایشی استفاده نموده و حالا بر آن شده در برابر افزایش تقاضاها برای ارائه سرویس های ابری و ترافیک نرم افزارهای پیچیده و هوش مصنوعی مانند یادگیری ماشینی؛ از این فناوری سود ببرد.

در حال حاضر، بیشتر مراکزداده از هوای سرد برای سیستم سرمایشی خود استفاده می نمایند. هوای بیرون از مرکزداده را به درون محیط مرکزداده کشیده و با پایین آوردن دمای آن به زیر 35 درجه سانتی گراد با تبخیر، آن را برای خنک سازی تجهیزات سرور و رک آماده می نمایند. در این فرایند دمای آب زیادی مصرف می گردد و مصرف انرژی بالا است. در روش جدید مایع سرد مایکروسافت، به طور کلی مصرف آب در مراکزداده از بین می رود و دیگر نیازی به چیلرها و منبع های نگهداری آب نیست. این موضوع برای مراکزداده بسیار اهمیت دارد.

این وان سرور به مایکروسافت اجازه می دهد سخت افزار بیشتری را در کنار هم بسته بندی کند و تراکم سرورها را افزایش دهد که در مقایسه با خنک نماینده های هوا سنتی، فضای کمتری می گیرد. مایکروسافت در حال استفاده از این فناوری برای مصارف داخلی است ولی میخواهد در آینده به طور گسترده ای برای کسب وکارهای مختلف در دسترس قرار دهد.

فعلا این سیستم مایع سرد در یک مرکزداده کوچک و به اندازه یک رک مورد استفاده قرار گرفته است و قرار است در مرحله بعدی برای چندین رک راه اندازی گردد.

جمع آوری آب توسط مایکروسافت

همچنین، مایکروسافت باید پیامدهای قابلیت اطمینان این سیستم خنک نماینده جدید و انواع مختلف بار کاری که می تواند تحمل کند؛ به ویژه برای مصارف کلاود و هوش مصنوعی را آنالیز کند. آن ها انتظار قابلیت اطمینان بسیار بیشتری از این سیستم نسبت به خنک نماینده های سنتی دارند. آن ها در پروژه Project Natick متوجه شدند از بین بردن رطوبت و اکسیژن در محیط های مرکزداده چقدر در افزایش قابلیت اطمینان رک ها و سرورها موثر است.

در پروژه Project Natick، مایکروسافت یک مرکزداده کامل را با 864 سرور و 27.6 پتابایت فضای ذخیره سازی، به طور کامل در آب دریای اسکاتلند غرق کرد. این مرکزداده کف دریا و به مدت یک سال قرار داشت و مایکروسافت فهمید که میزان خرابی ها به یک هشتم مراکزداده زمینی کاهش پیدا نموده است. رطوبت و اکسیژن باعث خوردگی تجهیزات می شوند و مایکروسافت می خواهد به میزان زیادی آن ها را در مراکزداده کاهش دهد.

اما مایکروسافت اهداف دیگری هم در این پروژه دارد؛ از جمله مقابله با کمبود آب در کره زمین است. این شرکت متعهد شده است تا سال 2030 بیش از آنچه که متعهد شده است؛ مصرف آب را کاهش داده تا به جلوگیری از نابودی آب یاری کند. مایکروسافت می خواهد با جمع آوری آب باران در محل دفاتر خود و جمع آوری میعانات تهویه هوا برای آب رسانی به گیاهان در این پروژه های محیط زیستی یاری کند.

مایکروسافت در سال 2019 نزدیک به 8 میلیون متر مکعب آب از سیستم های شهری و دیگر منابع محلی برداشت کند. این میزان در سال 2018 نزدیک به 7 میلیون متر مکعب بود.

منبع: یک پزشک

به "مایکروسافت سرورهای ابری خود را کاملا در وان مایع سرد غوطه ور کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مایکروسافت سرورهای ابری خود را کاملا در وان مایع سرد غوطه ور کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید