قدیمی ترین محوطه های باستانی آمریکا

به گزارش انجمن آقای شرفی، اکتشافات باستان شناسی که اخیرا در قاره آمریکا صورت گرفته و زمان ورود انسان ها به این قاره نو را به عقب تر رسانده است، این فرضیه را که انسان ها حدود 13هزار سال پیش پا به آمریکا گذاشته اند، زیر سوال برد.

قدیمی ترین محوطه های باستانی آمریکا

به گزارش انجمن آقای شرفی به نقل از لایوساینس، اکتشافات باستان شناسی در سراسر قاره آمریکا دیدگاه ما را درباره زمان نخستین ورود انسان ها به دنیا تازه شکل داده است. داستان هایی که آثار تاریخی کشف شده از محوطه های آلاسکا و شیلی روایت می نمایند، همیشه موضوع بحث متخصصان بوده اند.

بر اساس فرضیه کلوویس یکم، انسان ها در بیش از 13 هزار سال پیش به وسیله برینگیا از سیبری به آمریکای شمالی وارد شده و در سراسر قاره آمریکا پراکنده شده اند.

در دهه های اخیر اما باستان شناسان به شواهدی دست یافته اند که قدمت حضور انسان در آمریکای شمالی و جنوبی را بسیار بیشتر نموده و برآورد ها درباره نحوه نخستین ورود انسان ها به این مکان را افزایش داده است.

در ادامه با بعضی از قدیمی ترین محوطه های باستان شناسی قاره آمریکا آشنا می شوید:

1. کلوویس، نیومکزیکو

این محوطه که در نزدیکی دره ای به نام بلک واتر درا در نیو مکزیکو واقع شده است در سال 1929 میلادی کشف شد، دیدگاه ما را درباره ساکن شدن مردم در آمریکا شکل داده است.

نام این محوطه بر اساس شهری در نزدیکی آن انتخاب شد و در دهه 30 میلادی بود که اشیاء تاریخی از جنس سنگ و استخوان های حیوانات منقرض شده از جمله ماموت در آن کشف شد که نشان دهندۀ شواهدی از قصابی در حدود 13هزار سال پیش است.

بعلاوه سرنیزه هایی که در محوطه باستان شناسی کلوویس کشف شده است، گروهی از مردم را معرفی می کرد که مدت ها گمان می رفت نخستین انسان هایی باشند که وارد قاره آمریکا شده اند. این سرنیزه ها از سنگ هایی ساخته شده بودند که در میزان های انگشت دست تراشیده شده بودند.

محوطه های باستان شناسی سراسر قاره آمریکا در ارتباط و متکی به محوطه کلوویس توصیف می شوند، به نحوی که محوطه های پیشا-کلوویس به شواهدی از ورود انسان ها از آسیا به آمریکا در قبل تر از 13هزار سال پیش اشاره دارند.

2. سوآن پوینت، آلاسکا

محوطه سوآن پوینت در شرق آلاسکا واقع شده است و قدیمی ترین محوطه باستان شناسی این ایالات و تنها محوطه آلاسکا با شواهدی از شکار ماموت به وسیله انسان ها محسوب می گردد. کاوش در این محوطه به کشف شواهدی از حضور انسان در بیش از 14هزار سال قبل منجر شده است.

ابزارهایی که در این محوطه کشف شده است، پرتابه های تیزی از جنس سنگ و شاخ گوزن، تکه هایی از نوعی تبر برای تکه تکه کردن چوب و استخوان، ابزاری برای جدا کردن پوست و ابزاری برای ایجاد حفره در مخفیگاه حیوانات را شامل می گردد. این اشیاء به همراه یک عاج ماموت این فرضیه را مطرح می نماید که این محوطه در مقطعی از دوران ماقبل تاریخ به عنوان کارگاه عاج ماموت مورد استفاده قرار گرفته است.

3. کوپرز فری، آیداهو

کوپرز فری یک سکونتگاه ماقبل تاریخ است که باستان شناسان در فاصله 2009 تا 2018 با کاوش در آن 189 اثر تاریخی را کشف کردند که بر حضور انسان ها در این مکان از 15هزار تا 16هزار سال قبل دلالت دارد. بقایای استخوان حیوانات، تکه های زغال و ابزارهای سنگی از جمله اشیاء تاریخی به شمار می روند که تا به امروز در این محوطه به وسیله باستان شناسان کشف شده اند.

4. غارهای پیزلی، اورگن

غارهای پیزلی به شبکه ای از هشت غار و پناهگاه صخره ای در جنوب مرکزی اورگن گفته می گردد، که بر اثر حرکت آب های یک دریاچه باستانی که اکنون خشکیده است، خلق شده اند.

باستان شناسان در ابتدا این غارها را در اواخر دهه 30 میلادی کاوش کردند و پیروز به کشف تکه هایی از ابزارهای استخوانی و ابسدینی، اشیاء چوبی و سبد شدند.

در جریان تحقیقات تازهی که در این غارها اجرا شده است، باستان شناسان قدمت حضور انسان در این محوطه را به 14هزارو500 سال پیش تخمین زدند.

5. وایت سندز، نیومکزیکو

پارک ملی وایت سندز که در جنوب نیومکزیکو واقع شده است، به عنوان بزرگ ترین محوطه سنگ گچی دنیا شناخته می گردد. در این محوطه بعضی از قدیمی ترین شواهد حضور انسان در قاره آمریکا وجود دارد که به ردپاهای 21هزار تا 23هزارساله مربوط می گردد.

این ردپاها که بیشتر به نوجوانان و بچه ها تعلق دارند، هنوز قابل مشاهده هستند.

منبع: دنیای سفر

به "قدیمی ترین محوطه های باستانی آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین محوطه های باستانی آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید