فروش بالای نمایشگاه مجازی و مساله کمبود ویترین کتاب در کشور

به گزارش انجمن آقای شرفی، فرهاد تیمورزاده، مدیر انتشارات تیمورزاده در گفت وگو با خبرنگاران، درباره نمایشگاه مجازی کتاب تهران، گفت: با توجه به اینکه هنوز نمایشگاه های مجازی در ایران؛ به خصوص در حوزه کتاب هنوز جا نیفتاده است، انتظارمان را بر مبنای واقعیات تنظیم نموده بودیم و انتظار زیادی از نمایشگاه مجازی کتاب نداشتیم؛ به ویژه به این دلیل که فعالیت انتشارات تیمورزاده در نمایشگاه بین المللی کتاب، کتاب در دسترس مخاطبان بود و مخاطبان داخل غرفه، کتاب ها را لمس و آنالیز می کردند؛ اما این امکانات در نمایشگاه مجازی وجود ندارد؛ به طوری که مردم بیشتر بر اساس عنوان و اطلاعات درج شده خرید می نمایند.

فروش بالای نمایشگاه مجازی و مساله کمبود ویترین کتاب در کشور

وی با اشاره به شیوه خرید مجازی کتاب، ادامه داد: این رویکرد حجم خرید را کاهش می دهد؛ زیرا وقتی مردم در فضای عمومی نمایشگاه فیزیکی قرار می گیرند، جو عمومی آن ها را ترغیب به خرید می نماید اما این جو در نمایشگاه مجازی وجود ندارد.

به گفته این ناشر، در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، هدف فروش کتاب بود و این رویکرد به فروش کتاب یاری می کرد. او ادامه داد: دلایل ساختاری وجوددارد و ممکن است افراد نتوانند به راحتی از سیستم های اینترنتی استفاده و سفارش را ثبت بنمایند. این موارد طبیعتا ریزش هایی را در فروش نمایشگاه مجازی کتاب نسبت به نمایشگاه فیزیکی محتمل می کرد. همچنین تبلیغات مناسبی برای این رویداد نشد و نمایشگاه مجازی کتاب آنطور که باید مورد توجه رسانه ملی قرار نگرفت.

تیمورزاده با اشاره به اینکه فروش 10 درصدی را برای نمایشگاه مجازی کتاب درنظر گرفته بود، اضافه نمود: وقتی تا انتها روز ششم این نمایشگاه را با 11 روز نمایشگاه بین المللی کتاب تهران مقایسه کردم، متوجه شدم متوسط فروش حدود 60 درصد نمایشگاه های بین المللی است. این فرایند عملا نشان می دهد، آنچه تا به حال درباره نمایشگاه کتاب جوسازی می شد و این نمایشگاه را بیشتر به دلیل گشت و گذار و تماشا می پنداشتند، درست نبوده است. در نمایشگاه مجازی کتاب، تفریحات جانبی وجود نداشت و میزان فروش، نشان دهنده توجه مردم به کتاب و دانش اندوزی -خرید کتاب های علمی و دانشگاهی- است.

این ناشر با اشاره به علاقه مردم به کتاب و نمود یافتن آن در میزان خرید نمایشگاه مجازی کتاب، اعلام کرد: این نمایشگاه باید در عمل هشداری باشد برای سیاست گذاران. همان طور که بارها اعلام کردم، مردم باید در ساختار شهری کتاب را مشاهده نمایند؛ همانطور که لباس فروشی، غذافروشی و ... را در جای جای شهر می بینند.

وی اضافه نمود: باید برای گسترش کتاب فروشی های محله و ویترین های کتاب کوشش گردد. کمبود ویترین کتاب در شهر نشان دهنده کم توجهی سیاست گذاران است؛ زیرا اکثریت آن ها با کتاب مانوس و آشنا نیستند و برنامه هایی برای گسترش کتاب در جامعه و میان مردم به وسیله افزایش ویترین کتاب ها گذاشته نمی گردد.

به گفته این ناشر نمایشگاه مجازی و بین المللی به کتاب فروشی ها آسیب نمی زند. او ادامه داد: شعاردادن برای حمایت از کتاب فروشی ها کار ساده ای است، اما کتاب ناشر باید به فروش برسد. فروش ناشر در کتاب فروشی چیزی در حد صفر است و بسیاری از کتاب های کودک و نوجوان وارد چرخه توزیع نمی شوند. چراکه سیستم توزیع، کتاب ناشران خاص را می گیرند و ناشر امکان عرضه کتابش را در ویترین های موجود در سطح شهر ندارد. پس تنها در نمایشگاه متمرکز بین المللی و نمایشگاه مجازی کتاب این امکان برای ناشران وجود دارد.

تیمورزاده با اشاره به اینکه فروش کتاب در فضای مجازی در ایران باید تقویت گردد، گفت: این فرایند باید در طرح های حمایتی فصلی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران تقویت بگردد، زیرا کتاب فروشان می توانند در این طرح ها حضور داشته باشند. اما در نمایشگاه مجازی یا نمایشگاه بین المللی کتاب تهران امکان حضور کتاب فروشان وجود ندارد و این رویدادها ناشر محور است.

او اضافه نمود: همکاران ناشر و کتاب فروش نباید به مدل های حمایتی بسنده نمایند؛ بلکه باید با راه اندازی سایت در فضای دیجیتال، فعالیت نمایند. عقل سلیم نمی پذیرد که برای تقویت یک بخش، دیگری را ضعیف کنیم، باید ناشران و کتاب فروشان هر دو تقویت شوند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "فروش بالای نمایشگاه مجازی و مساله کمبود ویترین کتاب در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش بالای نمایشگاه مجازی و مساله کمبود ویترین کتاب در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید