رونمایی از نقش برجسته سرباز هخامنشی در بندرعباس

به گزارش انجمن آقای شرفی، رونمایی از نقش برجسته سرباز هخامنشی در موزه مردم شناسی خلیج فارس

بنابر گزارش خبرگزاری های رسمی کشور، صبح امروز در موزه مردم شناسی خیج فارس با حضور استاندار هرمزگان از نقش برجسته سرباز هخامنشی در بندرعباس رونمایی شد. در مراسم رونمایی از نقش برجسته سرباز هخامنشی بخشی از آن در پلکان شمالی تالار شورای تخت جمشید متعلق به سده پنجم پیش از میلاد با حضور فریدون همتی استاندار هرمزگان و احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی نیز رونمایی شد. با توجه به اهمیت این خبر در ادامه تیم خبری خبرنگاران گزارشی را در خصوص این موضوع تهیه کرده است که می توانید با ما همراه باشید تا از جزئیات این خبر رونمایی مطلع شوید.

رونمایی از نقش برجسته سرباز هخامنشی در بندرعباس

در خصوص خبر رونمایی از نقش برجسته سرباز هخامنشی در موزه مردم شناسی بندرعباس، رضا برومند مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان در این مراسم نیز این چنین گفت:

این اثر به مدت یک ماه در موزه مردم شناسی خلیج فارس در معرض دید عموم قرار خواهد داشت و رسانه های هم باید به منظور ترغیب مردم به دیدن این اثر که نمادی تاریخی و فرهنگی کشورمان است نیز نقش پررنگی را ایفا کنند.

همچنین وی در ادامه نیز این چنین در خصوص رونمایی از نقش برجسته سرباز هخامنشی در موزه مردم شناسی خلیج فارس گفت: این اثر نشانه ای از توجه و اهمیت دولت و ریاست جمهوری به میراث فرهنگی است که بنابر پیگیری های حقوقی وی به کشور نیز بازگردانده شد.

در مراسم رونمایی از نقش برجسته سرباز هخامنشی که استردادی از آمریکا در موزه مردم شناسی خلیج فارس در بندرعباس نیز به شمار می رود و با حضور استاندار هرمزگان، کننده مردم هرمزگان در مجلس شواری اسلامی، مدیر کل میراث فرهنگی هرمزگان و جمعی از فعالان فرهنگی و هنری استان هرمزگان برگزار شد.

در این رابطه فریدون همتی، استاندار هرمزگان نیز گفت: در موزه مردم شناسی خلیج فارس در طی مراسمی که به فرهنگ و گذشته مان باز می گشت.

همتی اظهار امیدواری کرد که چنین اقداماتی سبب می شود تا مردم به ویژه نسل جوان با گذشته آشنا شوند. وی در ادامه شرح داد:

باید مردم از موزه مردم شناسی خلیج فارس بازدید کنند و علاوه بر تاریخ و فرهنگ هرمزگان با نقش برجسته سرباز هخامنشی تخت جمشید و همچنین با تاریخ غنی کشورمان بیش از گذشته آشنا شوند.

لازم به ذکر است که بگوییم که این نفش برجسته، سربازی با سپر و سرنیزه ای در دست مربوط به سده پنجم پیش از میلاد است که در فاصله سال های 1311 و 1312 در کاوش های موسسه شرقی دانشگاه شیکاگو در تخت جمشید توسط ارنست هرتسفلد نیز کشف شد، اما متاسفانه در سال 1316 این نقش برجسته به سرقت رفت. این قطعه نقش برجسته 15 سال بعد از در سال 1330 توسط یک مجموعه دار خصوصی خریداری و به موزه هنرهای مونترال در کانادا نیز اهدا شد. نزدیک به 60 در این موزه به نمایش گذاشته شد تا اینکه در سال 1390 مجددا به سرقت رفت.

مطابق با حکم دفتر دادستانی منطقه منهتن نیویورک در سال 1396 از یک موسسه حراج آثار هنری نیویورک مصادره شد و در پی یک حکم از طرف قاضی دادگاه عالی آمریکا به کننده ایران در سازمان ملل تحویل شد و توسط رئیس جمهور حسن روحانی به ایران بازگردانده شد.

منبع: الی گشت

به "رونمایی از نقش برجسته سرباز هخامنشی در بندرعباس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از نقش برجسته سرباز هخامنشی در بندرعباس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید