آرامگاه استاد تعیین یکی از جاذبه های دیدنی استان گیلان است

به گزارش انجمن آقای شرفی، سیری در ایران/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، آرامگاه استاد مشخص یکی از جاذبه های دیدنی استان گیلان است.

آرامگاه استاد تعیین یکی از جاذبه های دیدنی استان گیلان است

در نهم اردیبهشت ماه 1297هـ . ش در خانواده ای از علمای روحانی در رشت پسر بچه ای پا به دنیا گذاشت. او محمد نامگذاری شد. صبح خبری ناگوار از منزلشان رسید. مادرش بطور ناگهانی فوت نموده بود. پنج روز بعد پدرش نیز از دنیا رفت. در دبیرستان ملی اسلامی امروزی درس خواند و در 1304 هـ . ش پیروز به اخذ تصدیق نامه دوره ابتدایی شد. در سال 1305 با دایر شدن اداره ای به نام اداره احصائیه نام خانوادگی مشخص را برای خودشان انتخاب کرد. شب 13 فروردین 1310 دریافت که پدر بزرگ او فوت نموده است.

پس از مرگ پدرش تحت سرپرستی پدر بزرگ خود نهاده شد. ایشان در اوان جوانی علوم صرف و نحو و برخی از علوم را آموخت و پس از اتمام تحصیلاتش در دارالفنون، به دانشکده ادبیات و دانشسرای عالی راه یافت و در رشته های ادبیات، فلسفه و علوم تربیتی فارغ التحصیل شد.

در سال 1310 دوره دوم متوسطه را به اتمام رساند و تصدیق نامه دوره دوم متوسطه را بگیرد. بعد از گذراندن تعطیلات تابستانی در رشت، در شعبه فلسفه و ادبیات مدرسه عالی دارالمعلمین تهران نام نویسی کرد. در خرداد 1313 هـ . ش پیروز به اخذ درجه لیسانس در ادبیات و فلسفه با نمره ممتاز شد. شش ماهه اول خدمت را به عنوان افسر وظیفه گذراند. در اهواز بعد از سه ماه به دلیل لیاقت به ریاست دانشسرای شبانه روزی منصوب شد. به وسیله مکاتبه با مؤسسات روانشناسی بروکسل بلژیک، روانشناسی علمی و رشته های خط شناسی، چهره شناسی و مغز شناسی را آموخت. در این هنگام دوره دکترای خود را نیز به خاتمه رساند.

محمد در سال 1318 با سمت معاونت اداره دانشسراهای مقدماتی و دبیری دانشسرای عالی به تهران رفت و اولین کاری که پس از انتقال به تهران انجام داد، ثبت نام در دوره دکترای زبان و ادبیات فارسی بود. مدرک دکترا برای مشخص به معنای کوشش بیشتر و دقیق تر در کارهای پژوهش بود. استاد دکتر محمد مشخص از چهره های ممتاز و شناخته شده معاصر در عرصه علم و تحقیق و زبان و ادبیات فارسی است. وی اولین کسی است که در ایران در رشته فرهنگ و ادب فارسی به دریافت درجه دکترا نایل شد.

او از سختگیری دهخدا چیزهای زیادی شنیده بود. در مسافرت هایی به اروپا بویژه فرانسه، از مؤسسه فرهنگ لاروس در پاریس بروکهاوس در ویسبادن ملاقات کرد و با روش کار آنها آشنا شد. دکتر مشخص از سال 1325شمسی - سال شروع طبع و نشر لغت نامه دهخدا - از سوی علامه دهخدا در این مؤسسه مشغول به فعالیت شد. نخستین گنگره ایرانشناسان از نهم تا پانزدهم شهریور 1345 در تالار فردوسی دانشکده ادبیات تهران برگزار گردید. بعد از کنفرانس یک روز به اتفاق همراهان خود به شهر قونیه و زیارت آرامگاه مولانا جلا ل الدین محمد رومی رفت سه روز نیز از آثار معماری اسلامی در استانبول ملاقات کرد. هیئت اعزامی از ایران در هشتم آذر ماه به تهران برگشت.

دکتر مشخص یکباره به کف اتاق افتاد و بیهوش شد. دکتر مشخص به حالت اغما افتاده بود. عدم خروج دکتر مشخص از حالت اغما باعث شد تا 14 مرداد 1346 همراه با همسرش به بیمارستان نوتردام، مونترال کانادا اعزام شد. دکتر مشخص به دلیل آسیب مراکز مغزی قادر به شناسایی افراد و حتی بستگان و دنیای خارج نیست. پایان، پس از چهار و نیم سال خاموشی و تنهایی بزرگ مرد لغت و سخن در نیم روز گرم سیزدهم تیر 1350 چشم از دنیا فانی فرو بست.

عمده ترین آثار این ادیب بزرگ که بارها از سوی دانشگاه، مجامع علمی ادبی و معتبر دنیا پیروز به اخذ جوایز ارزنده شد، عبارتند از ستاره های ناهید، داستان خرداد و مرداد، حکمت اشراق و فرهنگ ایران، آئینه اسکندر و دوره کامل فرهنگ فارسی و مشهورترین اثرش فرهنگ فارسی مشخص در 6 جلد می باشند. بعلاوه تصحیح و حواشی بر کتابهای چهار مقاله نظامی؛ جامع الحکمتین ناصر خسرو، دانشنامه علایی ابن سینا و ترجمه کتب روانشناسی تربیتی و تاریخ ایران اثر گیرشمن از دیگر آثار ارزشمند استاد مشخص می باشند.

آرامگاه او بنا به وصیت خودش، به احترام حرم آقا سید جلال الدین اشرف و علاقه وی به مرحوم علامه بزرگ آقا شیخ حسین وحید، در کنار حشمت رود در شهر آستانه اشرفیه واقع شده است و مورد بازدید علاقمندان به زبان و ادب فارسی می باشد.

منبع: همگردی

به "آرامگاه استاد تعیین یکی از جاذبه های دیدنی استان گیلان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرامگاه استاد تعیین یکی از جاذبه های دیدنی استان گیلان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید