حوزه شهرسازی مستعدترین حوزه وقوع فساد است

به گزارش انجمن آقای شرفی، خبرگزاری خبرنگاران-رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا با اشاره به اینکه حوزه شهرسازی مستعدترین حوزه برای وقوع فساد است، اضافه نمود: 23 درصد عایدی های شهرداری از این معاونت تامین می گردد که می تواند زمینه فساد را فراهم آورد.

حوزه شهرسازی مستعدترین حوزه وقوع فساد است

به گزارش خبرگزاری انجمن آقای شرفی، احمد صادقی در سی و هشتمین جلسه شورا رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا با اشاره به اینکه حوزه شهرسازی مستعدترین حوزه برای وقوع فساد است، اضافه نمود: 23 درصد عایدی های شهرداری از این معاونت تامین می شود که مواجهه و مراجعه حضوری مردم به کارکنان ادارات می تواند زمینه فساد را فراهم آورد، آسیبی که اگر مهار نشود هیچ حد و مرزی ندارد و علاوه بر سلب اعتماد مردم، موجب کاهش سرمایه اجتماعی شهرداری و شورای شهر می شود؛ لذا تنها راه چاره این مسئله ایجاد ارتباط قاعده مند مبتنی بر سیستم های هوشمند بین شهروندان و شهرداری و قطع ارتباط مستقیم بین مردم و کارکنان است.

وی انتخاب پرویز سروری نایب رییس شورای شهر تهران را به عنوان رییس شورای عالی استان ها تبریک گفت و ادامه داد: می دانید شورای عالی استان ها ظرفیت های بزرگی دارد که استفاده حداکثری از این ظرفیت ها نشده بود و امیدواریم با حضور آقای سروری بتوانیم به نفع مردم سراسر شهر ها و به ویژه تهران از این ظرفیت ها استفاده کنیم و قوانین و مصوبات که باید در مجلس شورای اسلامی و هیات دولت طرح و در راستای استیفای حقوق شهرداری ها و شورا ها باشد و به وسیله شورای عالی استان ها مطرح شود به انتها برسد.

صادقی در ادامه به بیان تذکرش پرداخت و گفت: تذکر من خطاب به شهرداری تهران و حوزه معاونت معماری و شهرسازی و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

وی ادامه داد: حوزه شهرسازی مستعدترین حوزه برای وقوع فساد است، 23 درصد عایدی های شهرداری از این معاونت تامین می شود که مربوط به انواع پروانه ها اعم از تخریب، نوسازی و انتها کار می شود و در ارتباط مستقیم با تعداد زیادی از شهروندان است؛ لذا مواجهه و مراجعه حضوری مردم به کارکنان ادارات می تواند زمینه فساد و سوء استفاده را فراهم آورد و پرسنل و مراجعان را در خطر ابتلا به روابط فساد آلود قرار دهد؛ آسیبی که اگر مهار نشود هیچ حد و مرزی ندارد و علاوه بر سلب اعتماد مردم، موجب کاهش سرمایه اجتماعی شهرداری و شورای شهر می شود.

صادقی اضافه نمود: لذا تنها راه چاره این مسئله ایجاد ارتباط قاعده مند مبتنی بر سیستم های هوشمند بین شهروندان و شهرداری و قطع ارتباط مستقیم بین مردم و کارکنان است.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند گفت: پیرو وظایف نظارتی و پیگیری مصوبات شورای اسلامی شهر تهران در مورد طرح چارچوب اختیارات و وظایف کمیسیون های داخلی منطقه ها به شناسه 7338 در مورخ 7/2/1400 باعنایت به مواد صریح این مصوبه و بند های 2 و 3 و 9 و 10 ماده چهارم مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در مورخ 7/2/1400 به صراحت در مورد ایجاد شفافیت و هوشمندسازی در درگاه های شهروندی و ارائه فرمول محاسبه عوارض نظارت فنی به شهروندان به صورت شفاف و اعلام ضرایب پایه و ضرایب متغیر هر ملک به صورت شفاف می بایست ارائه شود.

صادقی با بیان اینکه در حال حاضر محاسبه عوارض به صورت دستی (با دخالت و مشخص به وسیله کاربر) اجرا شده و به صورت سیستمی هوشمند (بدون دخالت کاربر و به وسیله محاسبه سامانه) می شود، اضافه نمود: این موضوع با ارائه نرخ های خارج از فرمول مصوب شورای شهر و به صورت غیر شفاف و بدون درج ریزمحاسبات و مبنا به مالکین و سپس در یک فرایند بسیار نامشخص فرایند اخذ تخفیف و کاهش آن دیده می شود.

وی ادامه داد: از این رو جهت جلوگیری از فساد و برطرف ظلم به شهروندان و عایدی شفاف و قانونی شهرداری تهران می بایست به فوریت این مصوبه شورای شهر به صورت سیستمی عملیاتی شود.

صادقی خاطر نشان ساخت: بعلاوه مطابق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در مورد بسته محرک در شرایط سخت اقتصادی و نیز در شرایط بحرانی ناشی از توسعه ویروس کرونا به شناسه 6983 مورخ 1399/02/14 و ماده چهاردهم شهرداری تهران موظف است ظرف مدت شش (6) ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این مصوبه نسبت به تکمیل، تأمین و تجهیز بستر کامل خدمات غیرحضوری شهروندان در حوزه شهرسازی و اقتصادی و توسعه درگاه های غیرحضوری و کاهش مراجعات حضوری در دفاتر خدمات الکترونیک در منطقه ها 22 گانه شهرداری تهران اقدام نماید.

وی اضافه نمود: لیکن پس از گذشت بیش از یک سال از این تاریخ تا به امروز اقدام موثری در این موضوع صورت نگرفته است و دیده می شود تا به امروز مراجعات حضوری شهروندان بیش از پیش افزایش یافته است.

به گفته صادقی حال که تمامی ارکان دولتی در ایران و بیشتر نهاد های خدمت رسان در دنیا در پی توسعه خدمات غیرحضوری و کاهش سفر های درون شهری غیر ضرور می باشد، بازگشت به روش های سنتی و افزایش مراجعه حضوری شهروندان امری ناپسند و اشتباه می باشد.

رییس کمیته شهر هوشمند شورای اسلامی در ادامه خواهان رسیدگی فوری به این موضوع شد.

منبع: خبرگزاری آریا

به "حوزه شهرسازی مستعدترین حوزه وقوع فساد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حوزه شهرسازی مستعدترین حوزه وقوع فساد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید