تصورات غلط در خصوص HIV و ایدز را از بین ببریم

به گزارش انجمن آقای شرفی، وب سایت بی نهایت: با توجه به مبتلا بودن 35 میلیون نفر در سراسر دنیا به HIV بسیار مهم است که تصورات غلط حول این موضوع را از بین ببریم.

تصورات غلط در خصوص HIV و ایدز را از بین ببریم

چگونه HIV انتقال می یابد؟

HIV می تواند به وسیله خون، منی، ترشحات واژن، مقعد و شیر مادر از فردی به فرد دیگر انتقال بیاید. این اتفاقات می توانند بر اثر روابط جنسی محافظت نشده، تزریق مواد مخدر با سوزن های غیر سترون، از مادر به فرزند، پیوند اعضای بدن و انتقال خون آلوده رخ دهند.

ویروس HIV نمی تواند خارج از بدن زنده بماند بنابراین به وسیله لمس کردن یا بغل کردن، استفاده از چنگال و قاشق، عینک و یا حتی مسواک انتقال نمی یابد. همچنین به وسیله سرفه یا عطسه گسترش نمی یابد و در ادرار و مدفوع نیز یافت نمی گردد.

شانس ابتلا به HIV به وسیله رابطه جنسی دهانی و یا بوسیدن نیز بسیار کم است. تنها زمانی که زخم های بزرگ باز در دهان یا خونریزی لثه وجود داشته باشد بوسیدن می تواند مخاطره آمیز باشد. تاکنون نیز هیچ شواهدی در خصوص ابتلا به این ویروس به وسیله بزاق وجود نداشته است.

ایدز و HIV یکسان نیستند.

HIV مخفف ویروس نقص ایمنی انسان است که سیستم ایمنی بدن را آلوده و به آن حمله می نماید. اگر درمان نگردد و تعداد سلول های سفید خون به کمتر از 200 در هر میکرولیتر برسد، بیمار دچار ایدز(سندرم اکتسابی نقص ایمنی) یعنی آخرین مرحله HIV خواهد شد.

البته مثبت بودن HIV و یا داشتن ایدز تا چندین سال مرگ را به دنبال نخواهد داشت. بیش از 30 داروی مختلف تایید شده توسط آمریکا وجود دارد و روش های درمانی برای به دست آوردن مجدد سلول های سفید خون وجود دارد.

HIV در واقع مشابه ویروس یافت شده در میمون ها با نام SIV(ویروس نقص ایمنی میمونی) است که محققان معتقدند در اوایل قرن بیستم به HIV جهش یافته است.

شکارچیان و فروشندگان گوشت در کشورهای جنوب صحرای آفریقا معمولا دچار SIV شده و به نظر می رسد آفریقا مسئول گسترش این ویروس است. در واقع گسترش شهرهای آفریقایی ممکن است نقش مهمی در گسترش HIV داشته باشد.

نامطلعی موجب مرگ می گردد

راههای بسیاری برای جلوگیری از گسترش HIV وجود دارد. زنان باردار می توانند با مصرف داروهایی به نام درمان ضد رتروویروس(antiretroviral) از انتقال ویروس به فرزندان خود جلوگیری نمایند. در هنگام انتقال خون و پیوند اعضا نیز ابتلا به ویروس ایدز کنترل گردد. در خصوص بعضی از رفتارهای پرخطر نیز می توان از داروهای PEP استفاده کرد که مانع از نگه داشتن عفونت در بدن می گردد.

بنابراین اگر راههای بسیاری برای جلوگیری از گسترش وجود دارد، چرا هر ساله بیش از 50000 ابتلای جدید صورت می گیرد؟ علت اصلی نامطلعی مردم است. زیرا مردم مطلع نیستند که درگیر رفتارهای پرخطر هستند و به طور منظم به آزمایش و کنترل بیماری نمی پردازند.

HIV بر روی بسیاری از گروههای اقلیت تاثیر می گذارد. 46 درصد از افراد تازه آلوده در کشورهای آفریقایی و آمریکایی هستند. میزان ابتلا به این بیماری در بخش هایی که عوامل اجتماعی مانند فقر، آموزش و پرورش، دسترسی به مراقبت های بهداشتی و نژادپرستی یافت نمی گردد، بیشتر است.

این نامطلعی فقط در افرادی که آلوده می شوند، نیست بلکه در کل جامعه وجود دارد. اگر مردم اصول اولیه آموزش HIV را ندانند چگونه می توانند آن را درک نمایند؟ برای مثال یک عضور مجلس ایرلند شمالی به تازگی خاطرنشان کرد که تا به حال در خصوص ابتلا به HIV به وسیله رابطه با جنس مخالف چیزی نشنیده است.

در حالی که کشورهایی مانند کانادا تقریبا هر سال برنامه های اطلاع رسانی عمومی برای مطلعی از این بیماری برگزار می نمایند، اما کشورهایی مانند انگلستان سال هاست که این کار را نکرده اند و این محدودیت بسیار نگران نماینده است. در نهایت افرادی وجود دارند که مایل به گسترش اطلاعات نادرست در خصوص شرایط، علت و نحوه درمان آن هستند.

اگرچه HIV یک بیماری قابل کنترل است، افرادی که با آن زندگی می نمایند اغلب از دید مردم انگ خورده اند و با ویروس مبارزه نمی نمایند بلکه درگیری اصلی آنها تصورات غلط افراد دیگر است.

منبع: برترین ها

به "تصورات غلط در خصوص HIV و ایدز را از بین ببریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصورات غلط در خصوص HIV و ایدز را از بین ببریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید