تحلیل گران می گویند سهام اپل با اعمال تغییرات اجباری در اپ استور کاهش پیدا نمی کند

به گزارش انجمن آقای شرفی، از آن جایی که اپل روی فروشگاه محبوب خود یعنی اپ استور تعصب زیادی دارد، اعمال هیچگونه تغییرات ناشی از اجبار را روی آن نمی پذیرد. اما با این حال شرکت آمریکایی مجبور است برای حفظ مشتریان خود هم که شده گاهی اوقات از موضع خود عقب نشینی کند. حال تحلیل گران می گویند اپل حتی با انجام این کار هم متحمل ضرری نخواهد شد.

تحلیل گران می گویند سهام اپل با اعمال تغییرات اجباری در اپ استور کاهش پیدا نمی کند

در بعضی از بازارهای خارج از آمریکا، اپل مجبور شده یک سری تغییرات را روی اپ استور اعمال کند. اپ استوری که چندین سال طبق یک سیاست واحد پیش می رود و معمولا خیلی کم تغییر می نماید، این بار باید اجازه دهد یک سری از توسعه دهندگان، سیستم پرداخت خود را وارد آن نمایند تا کاربران مستقیما از آن ها خرید نمایند و نه با استفاده از سیستم پرداخت اپل. قبل از این اپل 15 الی 30٪ از عایدی حاصل از فروش اپلیکیشن ها به وسیله اپ استور را مال خود می کرد. اما در 30 مارس سال جاری، یعنی حدودا یک هفته قبل، شرکت آمریکایی گفت توسعه دهندگان اپلیکیشن هایی که برای مطالعه کتاب طراحی می شوند می توانند لینک عضویت مخصوص خود را به وب سایت های عضویت ارسال نمایند ترتیب کاربر با ورود به این وب سایت ها مراحل ثبت نام، خرید و کنترل حساب را انجام دهد.

اپلیکیشن های یادشده که از آن ها به عنوان Reader هم یاد می گردد غالبا روزنامه، مجلات خبری، کتاب ها، موسیقی، فایل های صوتی و … را شامل می شوند. برای مثال سرویس استریم ویدیوی معروف یعنی اسپاتیفای هم در این دسته قرار می گیرد. صحبت از اسپاتیفای که شد جا دارد به دعوای بزرگ این شرکت با اپل اشاره کنیم که بیشتر به خاطر عدم صدور مجوز به اسپاتیفای برای قرار دادن سیستم پرداخت خود در اپ استور بود. این شرکت حتی گفت کاربران این امکان را نخواهند داشت که به وسیله اپ استور اپل، نسخه پریمیوم و بدون تبلیغات را خریداری نمایند تا آن ها مجبور شوند از سیستم پرداخت خود اسپاتیفای استفاده نمایند. اپل هم طبیعتا تهدید کرد که اسپاتیفای را از اپ استور حذف خواهد نمود.

این اپلیکیشن ها تا زمانی اجازه حضور در اپ استور را دارند که توسعه دهندگان خیال تعبیه یک سیستم پرداخت شخص ثالث در فروشگاه اپل به سرشان نزند. البته اگرچه اپل این تغییرات را به خاطر اجبار کمیسیون تجارت عادلانه ژاپن پذیرفت اما ظاهرا قرار است در سراسر دنیا این سیاست نو را در اپ استور اعمال کند.

مشکل دیگری که اپل با آن روبروست، شکایتی است از سوی هلند. اینطور که به نظر می رسد، یک ارگان نظارتی آنتی تراست می خواهد اپل سیاست خود را در قبال اپ استور تغییر دهد. این ارگان دستور داده اپل اجازه استفاده از سیستم پرداخت های شخص ثالث را به کاربران اپلیکیشن های مخصوص روابط عاطفی بدهد.

اپل به وسیله سازمان بازار و مصرف نمایندگان هلند به مدت 10 هفته و هر هفته به مبلغ 5 میلیون یورو جریمه شد. این یعنی شرکت آمریکایی باید در مجموع طی این 10 هفته، 50 میلیون یورو جریمه دهد. البته اگر در طول این 10 هفته سیاست خود را تغییر ندهد، اندازه جریمه در یک هفته به چیزی حدود 55 میلیون یورو خواهد رسید. اپل اصرار دارد که با این خواسته سازمان هلندی مخالفتی ندارد و می خواهد که یک نسخه مخصوص از اپلیکیشن روابط عاطفی فقط برای اپ استور هلند با امکان استفاده از سیستم پرداخت شخص ثالث طراحی گردد اما درخواست شرکت پذیرفته نشده است.

طبق توضیحات اپل اینسایدر، دسترسی به سیستم پرداخت شخص ثالث حداقل برای اپلیکیشن های Reader خیلی هم به اپل ضرر نخواهد زد. برای مثال 10 اپلیکیشن برتر از این فهرست، فقط 8٪ از کل عایدی حاصل از فروش این اپلیکیشن ها را تشکیل می دهند. 20 مورد برتر هم 10٪ و 50 اپ برتر در این زمینه هم فقط 13٪ از عایدی حاصله را به خود اختصاص می دهند.

به همین دلیل هم هست که تحلیل گر JP Morgan، سمیک چترجی معتقد است اگر اپل چنین اجازه ای هم به توسعه دهندگان اپلیکیشن Reader بدهد، خیلی متضرر نخواهد شد. در بدترین شرایط، یعنی در صورتی که تمام کاربران اپلیکیشن های Reader در اپ استور بخواهند از سیستم پرداخت شخص ثالث استفاده نمایند که این غیرممکن به نظر می رسد، کلا 1 یا نهایتا 2٪ به ضرر اپل خواهد شد.

این یعنی اپل نباید نگران 15 الی 30٪ سودی باشد که به وسیله پرداخت درون برنامه ای بدست می آورد. سرمایه گذاران هم نباید ترس خاصی از این بابت داشته باشند. حتی امکان رشد هم وجود دارد. فرض کنید اپل ناگهان به تمام توسعه دهندگان خود اعلام کند که می توانند از سیستم پرداخت شخص ثالث استفاده نمایند. حال تمام ابهامات و مسائل قانونی پیرامون این موضوع هم رفع می گردد و اتفاقا این می تواند در نهایت به نفع اپل هم باشد.

شکی نیست که اپل عایدی زیادی را به وسیله همین 15 الی 30٪ کارمزد دریافتی از خرید درون برنامه ای بدست می آورد و اگر شرکت بخواهد سیاست خود را تغییر داده و به توسعه دهندگان اجازه طراحی سیستم پرداخت مخصوص به خود را بدهد، متضرر خواهد شد اما به نظر می رسد در نهایت شرکت آمریکایی باید تن به این خواسته بدهد تا نهادهای دولتی و سازمان های دیگر او را مجبور به انجام این کار ننمایند.

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا فکر می کنید اپل باید سیاست خود را در این زمینه تغییر دهد؟

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ

به "تحلیل گران می گویند سهام اپل با اعمال تغییرات اجباری در اپ استور کاهش پیدا نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحلیل گران می گویند سهام اپل با اعمال تغییرات اجباری در اپ استور کاهش پیدا نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید