بنا بر بازگشایی مدارس به صورت حضوری است، اعداد منتشر شده مبنی بر ترک تحصیل کذب است

به گزارش انجمن آقای شرفی، خبرگزاری خبرنگاران- وزیر آموزش و پرورش گفت: بنا بر محدودیتی که در شهر های مختلف در شرایط کرونایی مهر خواهیم داشت، سناریو های مختلفی برای بازگشایی مدارس در نظر گرفته ایم.

بنا بر بازگشایی مدارس به صورت حضوری است، اعداد منتشر شده مبنی بر ترک تحصیل کذب است

به گزارش خبرگزاری انجمن آقای شرفی، آقای محسن حاجی میرزایی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع انجمن آقای شرفی افزود: بنا به محدودیتی که در شهر های مختلف در شرایط کرونایی مهر خواهیم داشت سناریو های مختلفی برای بازگشایی مدارس در نظر گرفته ایم و میزان حضور دانش آموزان در مدارس را به گونه ای تنظیم می کنیم که دستورالعمل های بهداشتی رعایت گردد.

وی گفت: کوشش ما آن است که مدارس را فعال کنیم و بار دیگر حضور دانش آموزان را در محیط مدرسه داشته باشیم.

حاجی میرزایی افزود: برای بازگشایی مدارس برنامه ریزی نموده ایم و ستادی در آموزش و پرورش با عنوان ستاد مهر فعال شده است که همه تمهیدات لازم را برای شروع بکار مدارس از مهر 1400 برنامه ریزی خواهد نمود.

حاجی میرزایی گفت: یکی از مهمترین موارد برای بازگشایی مدارس، واکسیناسیون فرهنگیان است که با هماهنگی که با ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت اجرا شده قرار است که در مرداد این واکسیناسیون انجام گردد.

وی گفت: تا به امروز توصیه ای برای واکسیناسیون افراد زیر 18 سال نبوده است و اگر قرار باشد واکسیناسیون این گروه نیز انجام گردد قطعا تدابیر لازم را انجام خواهیم داد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ما بنا را به آموزش حضوری در مهر گذاشته ایم، ولی باید دید که شرایط کرونایی در آن موقع چگونه خواهد بود.

حاجی میرزایی افزود: در صورتی که رعایت فاصله های اجتماعی در مهر همچنان پابرجا باشد کلاس ها به صورت نوبتی برگزار خواهد شد.

وی توضیح داد: ما ترجیح می دهیم که ارتباط دانش آموزان با مدرسه قطع نگردد و حتی یک روز در هفته هم که شده دانش آموزان یکدیگر و معلمان خود را از نزدیک ببینند.

حاجی میرزایی تاکید نمود: قطع ارتباط دانش آموزان با مدرسه موجب پیامد های سنگین روانی، اجتماعی، جسمانی و روحی می گردد و بخش بزرگی از بلوغ اجتماعی دانش آموزان در تعامل با یکدیگر صورت می گیرد و تعطیلی مدارس در یک سال و نیم گذشته مسائلی را برای دانش آموزان ایجاد نموده است.

وی به افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری دانشگاه ها هم اشاره نمود و گفت: تاثیر 60 درصدی سوابق کنکور از سال 1402 اعمال خواهد شد و نمرات امتحانات نهایی دانش آموزان معیار قبولی آن ها در دانشگاه خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: شهریه مدارس غیردولتی براساس خدمات آموزشی و فضای اختصاص یافته مدرسه تعیین می گردد که به وسیله سامانه مدارس غیردولتی به اطلاع مردم خواهد رسید.

وی به چاپ کتاب های درسی اشاره نمود و افزود: کتاب های سال تحصیلی 1400-1401 آماده برای چاپ و خیلی از آن ها چاپ شده است و برای سال تحصیلی 1401 -1402 نیز هیات دولت 40 میلیون دلار ارز برای خرید کتاب های درسی در نظر گرفته است.

آقای حاجی میرزایی به واگذاری مسکن ملی به فرهنگیان هم اشاره نمود و گفت: 75 هزار فرهنگی شرایط استفاده از طرح مسکن ملی را دارند که تا به امروز واحد های 45 هزار نفر تعیین شده است و 25 هزار نفر نیز واریز وجه داشته اند که ساخت مسکن آن ها شروع خواهد شد.وزیر آموزش و پرورش: تأکید آموزش و پرورش به بازگشایی مدارس به شکل حضوری در سال تحصیلی پیش روست، اما تصمیم نهایی در ماه های آینده گرفته می گردد.

بنا بر بازگشایی مدارس به صورت حضوری استآقای محسن حاجی میرزایی گفت: به خانواده های عزیز اطمینان می دهیم هر تصمیمی گرفته گردد مبنای آن مراقبت از سلامت دانش آموزان باشد و هیچ تصمیمی که سلامتی آن ها را به خطر بیندازد اتخاذ نخواهد شد.

وی ادامه داد: برغم اینکه همه کوششمان را کردیم که آموزش دانش آموزان در بستر مجازی دنبال گردد، اما به هر حال دور بودن دانش آموزان از مدرسه با افت تحصیلی همراه است و می تواند عوارض و پیامد هایی برای سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و عاطفی دانش آموزان داشته باشد و همچنین آینده زندگی شغلی آن ها را تحت تأثیر قرار دهد.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: البته تمامی پیش احتیاج های بهداشتی باید برای آموزش حضوری در نظر گرفته گردد از جمله اینکه هم اکنون سرویس های بهداشتی مدارس در حال مناسب سازی است و همچنین مقرر شده واکسیناسیون آموزگاران مرداد انجام گردد، سایر شیوه نامه های بهداشتی برای حضور دانش آموزان در مدرسه هم به طور کامل رعایت می گردد و هیچ دغدغه ای برای اولیای دانش آموزان در صورت حضوری شدن آموزش وجود ندارد.

آقای حاجی میرزایی گفت: اعداد منتشر شده مبنی بر ترک تحصیل 3 میلیون دانش آموز در سال گذشته دروغ و کذب محض است.

وی توضیح داد: خطایی در برداشت رخ داده به این ترتیب که بعضی دسترسی نداشتن به اینترنت و ابزار هوشمند را مساوی با دسترسی نداشتن به آموزش قرار داده اند که این طور نیست و این برداشت غلط است.

آقای حاجی میرزایی گفت: هر معلمی مسؤول آموزش دانش آموزان خودش بوده، سامانه شاد، صدا و سیما، برگزاری کلاس های حضوری در مناطق با زیر 50 دانش آموز هر کدام یک امکان متفاوت برای تحصیل دانش آموزان به روش های مختلف بوده اند و کوشش شد که آموزش هیچ دانش آموزی به تعویق نیفتد و با اطمینان می گویم که در سال تحصیلی گذشته کمترین میزان افت را داشتیم و رقم بازماندگان تحصیل متفاوت از سال های گذشته نبوده است.

وی تأکید کرد: حدود 140 هزار نفر بازمانده تحصیل در سال تحصیلی گذشته در پایه های مختلف تحصیلی داشتیم که در حال پیگیری هستیم و با توافق اجرا شده با کمیته امداد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر نهاد های مرتبط در حال شناسایی این افراد هستیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: غالب بازماندگان تحصیل به دلایلی، چون بیماری و مسائل مالی از تحصیل بازمانده اند و کمتر به دلیل دوری از امکانات آموزشی ترک تحصیل اجرا شده است.

آقای حاجی میرزایی افزود: اتفاق متفاوت این بود که در سال تحصیلی گذشته حدود 40 هزار نفر از دانش آموزان پایه اول ابتدایی به مدرسه نیامدند که علت آن نگرانی های خانواده ها به علت ویروس کرونا بود که این موضوع به طور قطع قابل جبران است و به تدریج حل می گردد.

به گزارش خبرگزاری انجمن آقای شرفی به نقل از صدا و سیما، وی گفت: ما بیش از یک و نیم میلیون محصل در پایه اول ابتدایی داریم و نیامدن 40 هزار دانش آموز از این جمع قابل جبران است.

سهم سوابق تحصیلی در کنکور به 60 درصد افزایش یافت

آقای حاجی میرزایی گفت: دیشب در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهادی تصویب شد مبنی بر اینکه سهم سوابق تحصیلی آموزش و پرورش در قبولی دانش آموزان در رتبه های پرمتقاضی به 60 درصد افزایش یافت و این مصوبه از سال 1402 اجرایی خواهد شد.

وی گفت: اهمیت این تصمیم این است که در آموزش و پرورش برای دوره ها و پایه های تحصیلی اهداف تعیینی مقرر شده که باید آن اهداف تحقق پیدا نمایند و محقق شدن این اهداف به وسیله آزمون هایی است که به صورت تشریحی و استاندارد بعمل می آیند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: بنابراین نمرات امتحانات نهایی به عنوان یکی از شاخص های مهم در سوابق تحصیلی با تأثیر 60 درصد در قبولی دانشگاه مورد ارزیابی قرار می گیرد.

آقای حاجی میرزایی گفت: نکته دوم تفکیک آزمون های کنکور با آزمون های تخصصی است که به صورت دونوبته در سال برگزار می گردد و نتایج آن تا دو سال معتبر است.

افت کیفیت تحصیل دانش آموزان جبران می گردد

وی افزود: اگر تمامی شرایط هم برای آموزش مجازی برقرار باشد باز هم این سبک آموزش نسبت به آموزش حضوری از کیفیت کمتری برخوردار است و نمی توان گفت که آموزش مجازی مساوی آموزش حضوری است و به هیچ وجه آموزش مجازی جایگزینی برای مدرسه نیست.

آقای حاجی میرزایی افزود: بدون شک آموزش مجازی افت کیفی آموزش را به همراه دارد و مطالعاتی برای جبران این افت اجرا شده و تابستان سال جاری فعالیت هایی برای جبران این موضوع در نظر گرفته شده و پیش بینی شده است همچنین حتما در سال تحصیلی آینده اگر آموزش حضوری باشد در هفته های ابتدایی روی نکات مهم و کلیدی دروس سال قبل مرور و تأکید خواهد شد.

منبع: خبرگزاری آریا

به "بنا بر بازگشایی مدارس به صورت حضوری است، اعداد منتشر شده مبنی بر ترک تحصیل کذب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بنا بر بازگشایی مدارس به صورت حضوری است، اعداد منتشر شده مبنی بر ترک تحصیل کذب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید