این جوان به 400 نفر کار داده ، با تحریم ها قوی شدیم و رقبای چینی را دور زدیم

به گزارش انجمن آقای شرفی، مهدی آذری با اینکه فقط 34 سال دارد، امروز نه تنها توانسته آرزویش را که فراوری لباس های سنتی با الگوهای ایرانی ـ اسلامی بود عملی کند، بلکه پیروز به کارآفرینی برای بیش از 400 نفر هم شده است.

این جوان به 400 نفر کار داده ، با تحریم ها قوی شدیم و رقبای چینی را دور زدیم

انجمن آقای شرفی- حسن حسن زاده: باید پای صحبت هایش بنشینی و ببینی با چه شور و حرارتی از ایده هایش برای فراوری لباس های متناسب با فرهنگ اصیل اسلامی ـ ایرانی می گوید. باید از دغدغه هایش برای معرفی این لباس های سنتی به جوانان و ترویج آن در جامعه بشنوی. باید برایت از فراز و نشیب 12 سال حضور و کوشش در عرصه فراوری پوشاک وطنی بگوید تا هرگز تصور نکنی پیروزیت امروزش اتفاقی است. این شما و این صحبت های کارآفرین جوان محله زاهدگیلانی.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

با 150 هزار تومان سرمایه آغاز کردم

از نوجوانی دوست داشتم کار کنم و روی پای خودم بایستم. اوایل که هنوز دانش آموز بودم، هم درس می خواندم و هم در مغازه پیتزافروشی پدرم کار می کردم و برای خودم عایدیی دست و پا نموده بودم. مدتی بعد که به واسطه یکی از دوستانم با کار فروشندگی لباس آشنا شدم، پنجره جدیدی به رویم باز شد. همان چند ماه فروشندگی در یک لباس فروشی کافی بود که جرقه مهم ترین اتفاق زندگی ام در فکرم زده گردد. با اینکه هیچ اطلاعی از کار فراوری لباس نداشتم و اصلاً جنس و نوع پارچه ها را نمی شناختم اما تصمیم گرفتم به جای فروشنده لباس، فراورینماینده لباس باشم! ریسک بزرگی بود اما در 22 سالگی و در حالی که سرمایه چندانی هم برای آغاز کار نداشتم، تصمیمم را عملی کردم. جالب است بدانید کارم را با همان 150 هزار تومانی که تا آن روز پس انداز نموده بودم آغاز کردم. با همان اطلاعات کمی که در کار فروشندگی از جنس و نوع پارچه به دست آورده بودم، مقداری پارچه خریدم، یک کارگاه بسیار کوچک اجاره کردم و با یاری 4 خیاط آغاز به فراوری مانتو کردم!

از 3 خیاط تا 400 نیروی کار

آن روزها همزمان با فراوری مانتو، کار سنگشویی پارچه را هم تجربه می کردم. آنجا بود که آشنایی ام با انواع نخ و پارچه بیشتر شد. یکی از همان روزها یک نوع پارچه دوخته شده با الیاف طبیعی کشف کردم که چندان در دوخت لباس از آن استفاده نمی شد. اتفاقی که باید، افتاد. فکر کردم چرا از این پارچه در فراوری لباس های سنتی استفاده نکنم؟ همان ایده باعث شد کار فراوری مانتو را رها کنم و وارد عرصه جدیدی شوم. مهدی آذری که انگار استاد ورود به عرصه های ناشناخته است، در ادامه می گوید: آن موقع لباس های سنتی دوخته شده با الیاف طبیعی و با طرح ها و نقوش ایرانی ـ اسلامی وجود داشت اما هنوز در میان مردم جا نیفتاده بود و قدم گذاشتن در این مسیر برای جوان تازه کاری مثل من یک ریسک خطرناک محسوب می شد. اما از آنجا که علاقه زیادی به این طرح ها داشتم و نگاهم فارغ از عایدی مالی، معطوف به اشاعه فرهنگ اصیل ملی و آیینی مان بود، بدون ترس تمام فکر و فکرم را روی این کار متمرکز کردم و جالب است بدانید کار فراوری لباس های سنتی مردانه و زنانه که فقط با 3 خیاط و یک طاقه پارچه آغاز کردم، امروز به لطف خدا به حدی توسعه پیدا نموده که بیش از 400 نفر در فرایند نخ ریسی، بافندگی و برش و دوخت آن مشارکت دارند و آن سرمایه 150 هزارتومانی ام امروز بیش از 100 برابر شده است.

با تحریم ها قوی شدیم و رقبای چینی را دور زدیم

تحریم های مالی ناجوانمردانه ای که علیه ما اعمال شد، خیلی تلخ و کمرشکن بود اما آثار مثبتی هم داشت. آن شرایط سخت باعث شد بسیاری از فراورینمایندگان داخلی عزمشان را جزم نمایند و در همان شرایط نابرابر در میدان بمانند و خلاقیت هایشان را بروز بدهند. آن تحریم برای من هم نتیجه عکس داشت؛ با حداقل هزینه ممکن کارگاهم را راه انداختم و با یاری تعداد کمی کارگر که هدف همه مان پیروزیت در فراوری بود، آغاز به فعالیت کردیم. در آن میان، برترین راه برای مقابله با لباس های بی کیفیت و مقرون به صرفه قیمت چینی که بازار را قبضه نموده بودند، فراوری لباس های زیبا و باکیفیت بود. کوشش کردم تمام هنر و خلاقیتم را خرج کارم کنم و با استفاده از پارچه های با کیفیت و به کارگیری طرح ها و الگوهایی که ریشه در اصالت و فرهنگ مان داشته باشد، لباس هایی فراوری کنم که رقبای چینی مانند آن را فراوری ننموده باشند. فراوری لباس های سنتی ایرانی ـ اسلامی، برترین انتخاب بود. با قدرت آغاز کردیم و به لطف خدا کارمان هر روز بیشتر از دیروز رونق گرفت. با فراوری پوشاک سنتی باکیفیت، علاوه بر اینکه در عایدیزایی پیروز بودم، توانستم برای تعداد زیادی از هم محله ای هایم هم کارآفرینی کنم و این، شادی و رضایت مضاعفی برایم به همراه داشت.

حالا لباس های سنتی هم هوادار دارد

کارآفرین جوان و پیروز محله زاهد گیلانی علاوه بر اینکه 6 کارگاه برش، دوخت و فراوری لباس های سنتی ایرانی ـ اسلامی در منطقه راه انداخته و نیروهایش را هم از میان اهالی منطقه انتخاب نموده، چند کارگاه دیگر هم در دیگر نقاط شهر راه اندازی نموده و امروز برای بیش از 400 نفر شغل ایجاد نموده است. او درباره ظرفیت طرح ها و الگوهای ایرانی ـ اسلامی برای پاسخ به نیازهای عرصه فراوری پوشاک این طور می گوید: فرهنگ ایرانی ـ اسلامی ما بسیار غنی است. از جملات و اشارات پرمعنی بزرگان دین و اشعار زیبای فارسی گرفته تا طرح ها و نقش های سنتی و اسلامی، همه اینها می تواند دستمایه فراورینمایندگان برای طراحی لباس هایی فاخر برای جوانان باشد. شاید 10 سال قبل که تازه این کار را آغاز نموده بودم، چندان استقبالی از لباس های سنتی نمی شد اما خوشبختانه امروز نه تنها اهالی فرهنگ و هنر بلکه جوانان از همه طیف ها استقبال بسیار خوبی از این طرح ها می نمایند. این حمایت و استقبال باعث شده من، روز به روز در هدفم برای فراوری پوشاک وطنی با طرح های ایرانی ـ اسلامی مصمم تر شوم.

--

*منتشر شده در انجمن آقای شرفی محله منطقه13 در تاریخ 1394/07/12

منبع: همشهری آنلاین

به "این جوان به 400 نفر کار داده ، با تحریم ها قوی شدیم و رقبای چینی را دور زدیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این جوان به 400 نفر کار داده ، با تحریم ها قوی شدیم و رقبای چینی را دور زدیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید