اولین نفری که در ایران این صیفی را خورد در دم جان سپرد!

به گزارش انجمن آقای شرفی، گوجه فرنگی حاوی ماده ای به نام توماتین که نوعی گلیوآلکالوئید سمی است، آلکالوئید ها ترکیبات پیچیده نیتروژن دار هستند که معمولاً اثرات قوی فیزیولوژیک بصورت اثرات بازی، روی بدن انسان و حیوانات دارد و شاید یکی از راز های اینکه این گیاه غذای معمولی حیوانات را تشکیل نمی دهد وجود همین سم آلکالوئید در آن است که بطور طبیعی به سمت آن کشیده نمی شوند.

اولین نفری که در ایران این صیفی را خورد در دم جان سپرد!

به گزارش برنا، در آمریکای لاتین میوه ای هست به نام میوه لعنتی که همین گوجه فرنگی (گوجه آمریکایی) می باشد.

همانطور که از نام این محصول پیداست از غرب وارد فرهنگ و سفره ما شده و طبیعتا در دوران قدیم (حدود 200-150 سال پیش) حداقل در کشور ما وجود نداشته است.

وقتی بچه های بومیان آمریکای مرکزی به جنگل می رفتند، اتفاقی آن را پیدا کردند و وقتی می خوردند بلافاصله می مردند!

در قرن شانزدهم این میوه از طریق استعمارگران اسپانیایی به اروپا منتقل شد.

اولین نفری که در ایران گوجه فرنگی را خورد در دم جان سپرد و به همین دلیل این گیاه به گیا لعنتی مشهور شد.

این گیاه که جزو سبزیجات دسته بندی می شود در قرن شانزدهم به انگلستان منتقل شد و برای اولین بار از طریق یک پزشک انگلیسی به نام جان جرارد کشت داده شد و در واقع جان جرارد اولین کسی بود که به این حقیقت دست یافت که گوجه فرنگی حاوی ماده سمی است، که بعد ها معین شد که این ماده نوعی سم به نام گلیکوآلکالوئید است و به همین دلیل او در کتابی که منتشر کرد گوجه فرنگی را یک گیاه سمی اعلام کرد و در نتیجه انتشار این مطلب تا مدت ها در انگلستان و آمریکای شمالی خوردن آن به دلیل ناسالم بودن مرسوم نبود.

این گیاه از طریق اروپائیان به ترکیه و ارمنستان و بعلاوه از طریق مسافران اروپا که اغلب شاهزاده های قاجار بودند وارد ایران شد.

در دوره قاجار خانواده معیری برای اولین بار گوجه فرنگی را در مزرعه ای حدود فرودگاه مهرآباد فعلی تهران کشت کردند.

آزمایشات نشان می دهد که سمیت گوجه فرنگی از بین نرفته بلکه کم شده است.

در واقع انگلیسی ها روی آن کار نموده اند و از طریق علم ژنتیک سم آن را ضعیف نموده اند و به جای این که سم آن در جا بکشد، در دراز مدت و به تدریج اثر کند.

گوجه فرنگی یک گیاه زینتی مانند شمعدانی و اقاقیا و... می باشد که جایش در گلخانه است نه معده من و شما!

گوجه فرنگی حاوی ماده ای به نام توماتین که نوعی گلیوآلکالوئید سمی است، آلکالوئید ها ترکیبات پیچیده نیتروژن دار هستند که معمولاً اثرات قوی فیزیولوژیک بصورت اثرات بازی، روی بدن انسان و حیوانات دارد و شاید یکی از راز های اینکه این گیاه غذای معمولی حیوانات را تشکیل نمی دهد وجود همین سم آلکالوئید در آن است که بطور طبیعی به سمت آن کشیده نمی شوند.

آلکالوئید در گوجه فرنگی از نوع سمی می باشد و ساختمان آن ها شبیه نیکوتین سیگار می باشد.

برگ ها، ساقه و میوۀ سبز (کال) گوجه فرنگی دارای اندازه بیشتر سم گلیکوآلکالوئید یا توماتین است و مصرف برگ گوجه فرنگی در چای در حداقل یک مورد موجب مرگ فرد شده است؟!

مصرف گوجه فرنگی خام می تواند منجر به بروز حساسیت شود و حتی ممکن است موجب بروز آنافیلاکسی شدید شود، بخصوص شاهد این موضوع در بچه ها و افراد مستعد به حساسیت می باشیم.

بعلاوه رب گوجه فرنگی با توجه به اینکه تغلیظ شده چندین کیلو گرم گوجه فرنگی می باشد، می تواند تجمع سم گلیکوآلکالوئید یا توماتین را به چندین برابر افزایش دهد.

منبع: فرارو

به "اولین نفری که در ایران این صیفی را خورد در دم جان سپرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین نفری که در ایران این صیفی را خورد در دم جان سپرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید