اهمیت چربی در تغذیه ورزشکاران

به گزارش انجمن آقای شرفی، چربی ها را می توان به دو دسته مفید و مضر تقسیم بندی کرد و ورزشکاران باید بدانند کدام یک از انواع چربی را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

اهمیت چربی در تغذیه ورزشکاران

به گزارش انجمن آقای شرفی، چربی ها به عنوان منبع انرژی نقش بسیار مهمی را در بدن ایفا می کنند و در صورت عدم وجود چربی ها در رژیم، بدن دچار کمبود ویتامین های محلول در چربی می شود؛ در واقع 25 تا 30 درصد انرژی روزانه از چربی ها تامین می شود و از دیگر نقش چربی ها می توان به انتقال مواد در سلول، ایفای نقش در سیستم ایمنی، حفظ و سلامت پوست و مو و استخوان اشاره کرد و چربی ها برای ورزشکاران رشته های رزمی به عنوان عایق و ضربه گیر نیز عمل می کند.

باید بدانیم انواع چربی وجود دارد که می توان آن ها را به زبان عامیانه به چربی های خوب و بد تقسیم کرد و چربی های غیراشباع و امگا 3 را می توانیم جزء چربی های خوب و چربی های اشباع، ترانس و کلسترول را نیز جزء چربی های بد به شمار آوریم.

بر اساس این مطلب که از سوی فرناز نوری زاده، متخصص تغذیه ورزشی تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار انجمن آقای شرفی قرار گرفته، آمده است: همچنین چربی های غیراشباع به دو دسته چربی های غیر اشباع تک زنجیره ای و چند زنجیره ای تقسیم می شود و از منابع مهم چربی های غیر اشباع می توان به روغن زیتون، آفتابگردان، ذرت، گردو، بادام و بادام زمینی، بادام هندی، کنجد و روغن آن، کره بادام زمینی، روغن سوی و روغن بذر کتان اشاره کرد.

امگا 3 را هم در ماهی و روغن ماهی می توان یافت و روغن های اشاره شده هم حاوی امگا 3 هستند اما ماهی منبغ غنی از آن است و ماهی هایی که سرشار از امگا 3 هستند شامل شاه ماهی، سالمون و ساردین می شوند.

چربی های مضرر دشمن اصلی تمام بیماری ها به شمار می فرایند و سلامت بدن را به خطر می اندازند و بهتر است با منابع این چربی ها آشنا شد. منابع چربی های مضرر شامل روغن نباتی و جامد و روغن های محلی، کره و خامه و لبنیات پرچرب، گوشت های پرچرب، پوست مرغ و ماکیان و بوقلمون، دل و جگر و قلوه، زرده تخم مرغ، روغن هسته خرما و روغن نارگیل، سس ها و مواد غذایی فرآوری شده (سوسیس و کالباس) می شوند.

ورزشکاران باید با شناخت چربی ها بدانند کدام یک از انواع چربی را در برنامه روزانه خود قرار دهند تا علاوه بر کمک به سلامت بدن خود از تمامی ویژگی های تغذیه ای آن ها بهره مند شده و نیازهای بدن خود را تامین کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اهمیت چربی در تغذیه ورزشکاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت چربی در تغذیه ورزشکاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید