از مسائل ریوی تا افسردگی؛ زنان خانه دار در معرض چه بیماری هایی هستند؟

به گزارش انجمن آقای شرفی، می گویند زحمت ما بی ارزش است و کسی آن را به عنوان شغل نمی شناسد. درحالی که ما شاغلان بدون مرخصی و بازنشستگی هستیم و خانه محل کار ماست.

از مسائل ریوی تا افسردگی؛ زنان خانه دار در معرض چه بیماری هایی هستند؟

به گزارش، این در حالی است که خانه داری نه تنها مساوی با بی کاری و استراحت نیست که شغلی بسیار مهم و حتی خسته نماینده است و به اندازه هر شغل دیگری ممکن است به فرد آسیب برساند. از افسردگی و احساس مفید نبودن گرفته تا بیماری های قلبی و ریوی. هرچند که کسی بی مزد و قدردانی ماندن و جدی گرفته نشدن زحمات شان را جز سختی کار و آسیب هایی که در معرض آن هستند، نشناسد.

دکتر یاسر لبافی نژاد متخصص طب کار در این رابطه می گوید: عوامل آسیب رسان شغلی چند دسته هستند و هم در خارج از منزل و محیط کار و هم در منزل وجود دارند؛ یکی از آن ها عوامل ارگونومیک است که به عنوان علم صحیح انجام کار و تعامل انسان با محیط و تناسب کار با انسان تعریف می شوند.

او ادامه می دهد: وضعیت نامناسب بدن هنگام کار کردن؛ مثل خم بودن طولانی مدت گردن یا کمر هنگام کار کردن یا ایستادن طولانی مدت یا کار سنگین و فشار بیش از حد به سیستم اسکلتی و عضلانی به عنوان عوامل آسیب رسان ارگونومیک شناخته می شوند که ممکن است در خانه هم وجود داشته باشند.

لبافی نژاد می گوید: این عوامل در طولانی مدت باعث می شوند فرد دچار بیماری های اسکلتی عضلانی مثل کمردرد زانو درد و ارتروز گردد و کمبود کلسیم و ویتامین دی هم می تواند به این عوامل دامن بزند.

طبق آمار نظرسنجی موسسه گالوپ ریسک ابتلا به افسردگی در زنان خانه دار بیشتر از زنانی است که خارج از خانه کار می نمایند و تنها 28 درصد آن ها افسردگی را گزارش می نمایند. این آمار در زنانی که فرزندی ندارند یا شاغل اند، 17 درصد است.

بر اساس این نظرسنجی، مادران خانه دار گفته بودند بیشتر از اینکه احساس موفقیت و پیشرفت داشته باشند، احساس می نمایند در رنج و کشمکش اند. آن ها می گفتند که کار ما اغلب کم ارزش تلقی شده و اصلا به عنوان یک شغل دیده نمی گردد در حالی که مراقبت از بچه ها کار سختی است و از نظر جسمی خسته نماینده و از نظر روحی منزوی نماینده است.

برخی بر این باورند که شاغل بودن برای فکر احساس عزت نفس و استقلالی به همراه می آورد که محرومیت از آن می تواند باعث ایجاد خشم و افسردگی در یک فرد گردد. این عده معتقدند که انسان ها با احساس به رسمیت شناخته شدن و استقلال، حس پیشرفت دارند و خوشحالی ما به این بستگی دارد که حس کنیم از کاری که انجام می دهیم قدردانی می گردد.

با این حال به گفته برخی مادران خانه دار، فشار اقتصادی موضوعی به مراتب بزرگتر از حس قدردانی نشدن است و آن ها نداشتن درآمد مستقل را عاملی مضاعف بر این فشار دانستند.

لبافی نژاد افسردگی را جز عوامل سایکولوژیک یا روانی دسته بندی نموده و می گوید: استرس ها و اختلالات خواب و افسردگی ناشی از کار تکراری از جمله این آسیب ها هستند که ممکن است در خانم های خانه دار ایجاد بی انگیزگی کند.

این متخصص طب کار ادامه می دهد: همچنین استرس ناشی از کار خانه و فرزند پروری می تواند برای آن ها مسائل متعددی را به همراه داشته باشد که در نهایت این استرس ها و احساسات باعث افسردگی و اختلالات خواب شده و خود این استرس می تواند بیماری های دیگری مثل بیماری های قلبی عروقی و بیماری های گوارشی را به همراه داشته باشد.

کار مکرر با آب و مواد شوینده، عاملی است تا میلیون ها زن خانه دار در دنیا را در معرض بیماری ها و اگزمای پوستی قرار داده و یکی از شایع ترین دلایل مراجعه زنان به متخصص پوست باشد.

متخصصان دلایل بیماری های پوستی را قرار دریافت مکرر دست ها در معرض آب و مواد شیمیایی پاک نماینده و ضدعفونی نماینده و عدم استفاده از دستکش می دانند و این بیماری ها در اختلالات شغلی طبقه بندی می نمایند که به دلیل ماهیت کار یک فرد، ایجاد یا بدتر می گردد. از نظر آن ها اختلالات پوستی زمانی رخ می دهد که دفاع طبیعی پوست توسط عوامل مکانیکی، شیمیایی یا بیولوژیکی به خطر بیفتد و پوست را در برابر عفونت ها آسیب پذیرتر گردد.

همچنین مطالعات اخیر نشان می دهد که استفاده مداوم از سفیدنماینده ها و سایر مواد ضدعفونی نماینده با افزایش خطر ابتلا به بیماری های مهلک ریوی در ارتباط است. محققان هشدار داده اند که استفاده مداوم از مواد سفیدنماینده و ضدعفونی نماینده خطر بروز بیماری مزمن انسداد ریوی را تا حد قابل توجهی بالا می برد.

به گزارش گاردین، مطالعات 30 ساله دانشگاه هاروارد و مؤسسه ملی بهداشت و مطالعات پزکشی فرانسه حاکی از آن است افرادی که تنها یک بار در هفته از محصولات بهداشتی ضدعفونی و سفیدنماینده استفاده می نمایند تا 32 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های ریوی قرار می گیرند.

لبافی نژاد این دسته از بیماری ها را در نتیجه عوامل شیمیایی دانسته و شرح می دهد: حلال ها، اسیدها، شوینده ها، قلیا ها و ... گاز هایی مثل گاز CO و ترکیباتی مثل NO که بعضا ممکن است توسط اجاق گاز هایی که در محیط بسته کار می نمایند، فراوری شوند یا گرد و غباری که به طور دائمی در منزل وجود دارد.

او ادامه می دهد: انواع بیماری های تنفسی مثل آسم های تحریکی و الرژیک، مسائل قلبی عروقی در اثر آلاینده هایی که در هوای ساختمان وجود دارد و بیماری های پوستی درماتیت های تحریکی و الرژیک که بیماری های التهابی پوست هستند و بیماری های عفونی پوست همه ممکن است در منزل ایجاد شوند.

ضروری است بدانید که میزان برخی الاینده ها در منزل به دلیل اینکه تهویه مناسب وجود ندارد و در خانه تجمع پیدا می نمایند بیشتر از محیط بیرون است که با توجه به اینکه زنان خانه دار زمان بیشتری را در منزل هستند بیشتر در معرض خطرات آن هستند..

یک مطالعه جدید نشان داده است که زنان خانه دار در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی هستند. متخصصان معتقدند که این احتمال به دلیل این است که زنان خانه دار تحرک کمتری دارند و احتمال بیشتری دارد که دچار اضافه وزن یا افسردگی باشند.

در این مطالعه، محققان دانشگاه کارولینای شاقتصادی 7000 زن 45 تا 64 ساله را مورد آنالیز قرار دادند تا ببینند آیا بین وضعیت اشتغال، بیماری های قلبی و قلبی ارتباط وجود دارد یا خیر و از تجزیه و تحلیل ها دریافتند که زنان شاغل در خارج از خانه ریسک کمتری دارند.

به گفته این محققان تئوری ها نشان می دهد که زنان با پذیرش نقش های بیشتر، ممکن است از وضعیت سلامتی بهتری نسبت به زنانی که نقش های کمتری دارند، برخوردار باشند.

در نهایت، به گفته متخصصان، زنان خانه دار هم مانند تمام کسانی که شغل های دیگری دارند، نیازمند توصیه هایی در رابطه با مصرف مکمل ها و تمرین های ورزشی و رعایت اصول ایمنی هستند تا از آسیب ها و خطرات شغل خود در امان باشند.

منبع: خبرآنلاین

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "از مسائل ریوی تا افسردگی؛ زنان خانه دار در معرض چه بیماری هایی هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از مسائل ریوی تا افسردگی؛ زنان خانه دار در معرض چه بیماری هایی هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید