آیا سیمرغ گردشگری ایران کپی است؟

به گزارش انجمن آقای شرفی، حبیب الله متحدین، از مدیران اسبق گردشگری که پس از بازنشستگی اکنون مدیر انجمن توسعه گردشگری نیشابور و فعال میراث فرهنگی است، گفت: در سال 84 پس از 12 سال مطالعه به این نتیجه رسیدم که ایران بر خلاف کشورهای دیگر هنوز یک برند گردشگری ندارد. بنابراین آن موقع که در دفتر تدوین استانداردهای گردشگری فعالیت می کردم با تحصیلاتی که در حوزه معماری داشتم،؛ طرح برند گردشگری را برای ثبت به وزارت ارشاد دادم آن موقع توجهی به این طرح نشد. ولی همان موقع نامه نگاری های خود را به رؤسای سازمان میراث فرهنگی انجام دادم از جمله آقای ملک زاده تا آقای مونسان.

آیا سیمرغ گردشگری ایران کپی است؟

وی گفت: این پیگیری ها را پس از اینکه بازنشسته شدم ادامه دادم تا این که متوجه شدم برند گردشگری ایران سیمرغ شده است همان سیمرغی که من طراحی نموده بودم حتی شنیدم برای آن چند میلیارد تومان هزینه نموده اند.

متحدین درباره علت انتخاب سیمرغ برای برند گردشگری ایران بیان نمود: سیمرغ در منطق الطیر عطار آمده که تمام دنیا را به سوی آسمان دعوت می نماید آسمانی که از آن رانده شده ایم. این برند یک سفر روحانی را تداعی می کرد. بنابراین سر سیمرغ رو به آسمان بود در حالی که سیمرغی که اکنون معاونت گردشگری طراحی نموده رو به افق و زمین دارد. 30 مرغ اشاره به حضرت باری تعالی است و دریایی از پرندگانی که هر کدام نماد یک دسته از انسان ها است. 30 مرغ یعنی 30 سفر.

وی ادامه داد: برند گردشگری که من طراحی کردم نماد گردشگری جمهوری اسلامی ایران است ولی نمادی که وزارت میراث فرهنگی طراحی نموده نماد گردشگری ملی است. کدام یک مهم تر است نماد گردشگری جمهوری اسلامی یا ملی؟

مهر نوشت، متحدین با بیان این که تمام مدارک مربوط به مطالعات و طراحی برند گردشگری ایران با طرح سیمرغ را در اختیار دارد، گفت: این طرح حتی به تائید سازمان میراث فرهنگی وقت نیز رسید. همان زمان آقای کزازی عبارت ادبی ایران سرزمین مینو و معنا را نیز به مفهوم نماد افزود.

منبع: گردشبان

به "آیا سیمرغ گردشگری ایران کپی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا سیمرغ گردشگری ایران کپی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید