آنچه باید درباره رنگ های خوراکی بدانید

به گزارش انجمن آقای شرفی، این روزها رنگ های خوراکی در مغازه های فروش لوازم شیرینی پزی عرضه می شوند. بسیاری از این پودرها نه تنها علامت استاندارد ندارند؛ بلکه حتی دستورالعمل و ترکیبات شان به زبانی درج شده است که برای همگان قابل فهم نیست.

آنچه باید درباره رنگ های خوراکی بدانید

آنچه باید درباره رنگ های خوراکی بدانید

نویسنده: دکتر آراسب دباغ مقدم*

این روزها رنگ های خوراکی در مغازه های فروش لوازم شیرینی پزی عرضه می شوند. بسیاری از این پودرها نه تنها علامت استاندارد ندارند؛ بلکه حتی دستورالعمل و ترکیبات شان به زبانی درج شده است که برای همگان قابل فهم نیست.

از جمله نکاتی که هنگام خرید رنگ های خوراکی باید به آن توجه کنیم این است که این رنگ ها حتما خوراکی باشند. ما رنگ هایی داریم که در صنعت برای رنگ کردن پارچه، الیاف پشمی و... استفاده می شوند اما رنگ هایی که در صنعت غذا به کار می فرایند، باید ویژگی های خاص خوراکی داشته باشند.

اگر وارداتی هستند، حتما باید مجوز ورود وزارت بهداشت به کشور را دارا باشند. مورد بعدی، اینکه این پودرها و رنگ ها حتما باید فارسی نویس باشند؛ یعنی یا از همان ابتدای ساخت در کشور فراوریکننده روی بسته بندی دستورالعمل فارسی درج گردد یا در ایران شرکت واردکننده لیبل فارسی روی آن بزند و تمامی محتویات داخل قوطی را روی برچسب به همراه شماره پروانه مجوز ورود و... ترجمه کند. قطعا تاریخ فراوری، انقضا و مدت زمان و میزان مصرف هم باید روی برچسب قید شده باشد.

در صورت خریداری و مصرف پودرها یا رنگ های مصنوعی غیرمجاز که این خصوصیات را نداشته باشند، ممکن است به مسائل بسیاری دچار شوید. بعضی از این رنگ ها غیرمجازند و پایه شیمیایی دارند و می توانند عوارض متعددی را برای کلیه، کبد، دستگاه گوارش و خون ایجاد نموده و حتی آلرژی زا باشند.

بعضی از این رنگ ها در بچه ها بیش فعال می تواند موجب تشدید مشکل شان گردد. در واقع، برحسب نوع ماده رنگی به کار رفته خطرات مختلف و متعددی می تواند مصرف کننده را تهدید کند و گاهی مسموم کننده باشد و عوارض جدی و شدیدی به همراه آورد. به همین علت است که مساله خوراکی بودن رنگ ها و مجاز بودن آنها بسیار بااهمیت است.

پی نوشت ها :

*متخصص صنایع غذایی

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "آنچه باید درباره رنگ های خوراکی بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه باید درباره رنگ های خوراکی بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید