انواع پمپ هیدرولیک پیستونی و کاربرد آن ها

به گزارش انجمن آقای شرفی، انواع پمپ هیدرولیک پیستونی با طراحی دقیق و پیچیده از جمله محصولات پربازده ای هستند که از بالاترین نسبت توان به وزن برخوردار هستند. جریان سیال ایجاد شده به وسیله این محصولات فاقد ضربان بوده و کاهش بار ناشی از عدم ضربان و بعلاوه آب بندی اصولی موجب افزایش کارایی و طول عمر مفید دستگاه می گردد.

انواع پمپ هیدرولیک پیستونی و کاربرد آن ها

فروشگاه قوام صنعت به عنوان یکی از فروشندگان مجاز پمپ هیدرولیکی دسته بندی گسترده ای از این محصولات را به مشتریان خود عرضه نموده است. بعضی از پمپ های موجود در فروشگاه شامل پیستونی هیدرولیک محوری، پیستونی هیدرولیک شعاعی، پمپ رادیال، پمپ پیستونی فشارقوی هستند که به وسیله برترین برندها از جمله رکسروت، پارکر، ویکرز، توز ایران و هاوی طراحی، فراوری و وارد بازار مصرف شده اند.

پمپ هیدرولیک پیستونی چیست؟

این محصولات جزء گران قیمت ترین انواع پمپ ها به شمار می روند. قیمت بیشتر آنها به علت کیفیت مطلوب و البته طول عمر نسبتاً بالایی است که دارند. از این محصولات در مدارهای حلقه باز، حلقه بسته، صنایع هیدرولیکی، راه سازی، هیدرولیک سیالات و غیره استفاده می گردد. بعلاوه پمپ هیدرولیک پیستونی به عنوان یکی از برترین محصولات بسیار کاربردی در فشارهای بالا (تا 700 بار) مورداستفاده قرار می گیرد.

در محصولات هیدرولیک پیستونی تلرانس بسیار محدودی بین پیستون ها و سیلندر وجود دارد و این تلرانس کم موجب کاهش تاب آوری محصول شده است. به همین علت به خریداران این نوع پمپ توصیه می گردد تا برای افزایش طول عمر مفید دستگاه از روغن تمیز استفاده نمایند و بعلاوه محیط پیرامون پمپ را تمیز نگهداری نمایند تا از آسیب به پمپ در اثر آلودگی جلوگیری گردد.

طراحی مهندسی شده و دقیق پمپ های پیستونی به گونه ای است که پیستون ها هنگام گذر از مجرای ورودی (عقب گرد پیستون درون سیلندر) فضای بیشتری را ایجاد نمایند. ایجاد فضای بیشتر نیز موجب به وجودآمدن خلاء شده و بدین ترتیب روغن هیدرولیک به درون محفظه پمپ مکش پیدا می نماید. سپس روغن وارد شده برای کار به درون سیستم راهنمایی خواهد شد. دو نوع پمپ پیستونی هیدرولیک از نظر نوع طراحی در بازار وجود دارند که عبارت اند از:

  • محوری (Axial Piston Pump)
  • شعاعی (Radial Piston Pump)

آشنایی با پمپ هیدرولیک پیستونی محوری

محصولات این نوع پمپ به دو دسته محوری با صفحه زاویه گیر (Swash Plate) و محوری خمیده سر کج (Bent Axis) تقسیم بندی می شوند.

پمپ پیستونی هیدرولیک محوری با صفحه زاویه گیر

محل قرارگیری محور بلوک سیلندر و محور محرک در این محصولات در راستای خط مرکزی است. شرایط قرارگیری صفحه زاویه گیر در این پمپ ها عامل بسیار مهم در معین نوع حرکت پیستون ها است و طبق حرکات این صفحه می توان حرکت رفت و برگشتی پیستون ها را مشاهده کرد. در این محصولات مجاری ورود و خروج روغن به وسیله صفحه جدانماینده با بلوک سیلندر به یکدیگر مرتبط می شوند. پیستون های این پمپ هنگام حرکات رفت و برگشتی (ورود و خروج) در درون سیلندرهای مربوطه از مقابل مجاری ورودی و خروجی صفحه جدانماینده عبور می نمایند.

بعضی برندها پمپ پیستونی هیدرولیک محوری را نوعی طراحی می نمایند که از قابلیت جابه جایی متغیر برخوردار گردد. در این محصولات تنظیم شرایط صفحه زاویه گیر بسته به نوع پمپ، کارایی، برند سازنده و سایر امکانات جانبی با یاری یکی از مکانیزم های دستی، کنترلی و یا سیستم های جبران نماینده صورت می پذیرد. باتوجه به طول مسافت جابه جایی پیستون، مقدار قطر هر پیستون و بعلاوه تعداد پیستون ها می توان حجم جابه جایی پمپ پیستونی محوری را معین کرد. بعلاوه می توان با استفاده از مکانیزم های تغییردهنده زاویه صفحه پشت پیستون ها مقدار حجم جابه جایی را باتوجه به احتیاج کمتر و یا بیشتر تنظیم کرد.

آشنایی با پمپ پیستونی هیدرولیک شعاعی

اجزای مورداستفاده در پمپ پیستونی شعاعی شامل مواردی از جمله بلوک سیلندر، پیستون ها، رینگ عکس العمل، شیر مرکزی روتور است. در این نوع پمپ پیستون ها به صورت شعاعی درون بدنه اصلی دستگاه نصب شده و با یاری فنرها روی یاتاقان خارج از مرکز قرار گرفته است. پیستون ها همیشه از راه نیروی گریزازمرکز و فشار سیال به پشت آنها با سطح رینگ عکس العمل در ارتباط هستند.

برای عملکرد مطلوب و پمپ هرچه بهتر سیالات بایستی شرایط رینگ عکس العمل در حالتی خارج از مرکز روتور قرار گرفته باشد. در اثر چرخیدن بلوک سیلندر و خروج از مرکز حاصل شده، پیستون های یک طرف به سمت داخل و پیستون های طرف دیگر پمپ به سوی داخل روتور (بخش مرکزی) انتقال می یابند. هنگامی که در اثر فاصله گرفتن پیستون ها از مرکز روتور فضای کافی ایجاد گردد، مکش سیال نیز شروع شده و از راه مجرای ورودی به داخل سیلندر راهنمایی خواهد شد. گفتنی است که ورود و خروج جریان سیال در سیلندر به وسیله سوپاپ های پمپ انجام می گردد. پرکاربردترین پمپ ها در این محصولات، انواع جابه جایی ثابت آنها هستند. از مزیت های مهم استفاده از پمپ پیستونی هیدرولیک شعاعی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بازده حجمی بالا
  • قابلیت کار در فشارهای تا 100 بار
  • قابلیت کار در دبی های 600 لیتر بر دقیقه

عوامل مؤثر بر مقدار بازدهی پمپ پیستونی هیدرولیک

مقدار بازدهی و یا عملکرد مطلوب انواع پمپ هیدرولیک عامل بسیار مهم در معین قیمت این محصولات است. بازدهی باتوجه به عوامل زیر معین خواهد شد:

  • برند و کشور سازنده
  • دقت به کاررفته در طراحی و ساخت
  • شرایط مکانیکی اجزای تشکیل دهنده
  • استفاده از قطعات باکیفیت اصلی
  • قابلیت تعمیر و دسترسی به تعمیرکار و قطعات
  • آب بندی اصولی
  • تنوع و نوع شیرآلات کنترلی نصب شده
  • روش های نگهداری اصولی و دوره ای
  • استفاده از پمپ در کاربری تعریف شده برای دستگاه (مقدار دبی و فشار استاندارد)
  • محیط استفاده و نگهداری از پمپ
  • نوع سیال منتقل شده به وسیله پمپ هیدرولیکی

روش های نگهداری از انواع پمپ هیدرولیک پیستونی

معمولاً برترین روش نگهداری از پمپ هیدرولیک پیستونی باتوجه به توصیه های ارائه شده به وسیله برند محصول معین می گردد. بهتر است توصیه های مربوطه به صورت دوره ای و منظم عملیاتی شوند تا طول عمر پمپ و بعلاوه راندمان کاری آن افزایش یابد. بعضی از دستورالعمل های مهم در ارتباط با نگهداری و کارکرد پمپ پیستونی عبارت اند از:

  • بررسی مقدار روغن موجود در سیستم هیدرولیک
  • بررسی و مقدار گیری دمای کاری سیستم هنگامی که تحت فشار قرار گرفته است
  • بررسی و بررسی ویسکوزیته، ساعات کار و آلودگی روغن موجود در سیستم به صورت سالیانه و یا پس از 2000 ساعت عملکرد دستگاه
  • بررسی پاکیزگی پمپ و عدم وجود نشتی در آن به صورت روزانه
  • دقت به صدای فراوری شده به وسیله پمپ هنگام کار
  • تست دوره ای اتصالات و نبود نشتی در آن ها
  • اتصال دستگاه به منبع برق ایمن و بدون نوسان

تعمیر، تعویض و تأمین قطعات انواع پمپ هیدرولیک پیستونی

خوشبختانه دستگاه های وارداتی دارای برند معتبر و بعلاوه محصولات باکیفیتی که در داخل ایران فراوری شده اند همگی قابل تعمیر هستند و احتیاج نیست در اثر بروز خرابی یا هرگونه اخلال در عملکرد دستگاه برای خرید مجدد پمپ هزینه گردد. نکته بسیار مهم در ارتباط با تعمیر انواع پمپ پیستونی، مراجعه به تعمیرکاران متخصص، مجاز و یا بهره گیری از خدمات نمایندگی محصولات است. تصمیم گیری در خصوص تعویض و یا تعمیر قطعه آسیب دیده به وسیله تعمیرکار موردنظر انجام خواهد شد. خوشبختانه هیچ مسئله ای در زمینه تأمین قطعات وجود نداشته و تمامی قطعات جانبی دستگاه ها به صورت کاملاً اورجینال در فروشگاه قوام صنعت موجود بوده و بسته به احتیاج می توانید آنها را بخرید.

خرید پمپ هیدرولیک

بهتر است برای خرید پمپ هیدرولیک پیستونی به فروشگاه های مجاز و یا نمایندگی فروش محصولات مراجعه کنید تا علاوه بر خرید برترین و متناسب ترین محصول باتوجه به نوع کاربری موردنظر بتوانید از ضمانت و خدمات پس از فروش آن نیز بهره مند شوید. بعلاوه بسیار مهم است که قبل از خرید از نوع کاربری، مقدار دبی مورداحتیاج و فشار ایجاد شده بر محصول اطمینان حاصل کنید. مشتریان گرامی می توانند برای استفاده از خدمات مشاوره پیش از خرید تخصصی و رایگان با کارشناسان قوام صنعت در ارتباط باشند.

منبع: همشهری آنلاین

به "انواع پمپ هیدرولیک پیستونی و کاربرد آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع پمپ هیدرولیک پیستونی و کاربرد آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید