2 خوراکی خوشمزه که حافظه را تقویت می نماید

به گزارش انجمن آقای شرفی، یک مطالعه علمی نشان می دهد، مصرف بعضی مواد خوراکی از زوال شناختی مرتبط با افزایش سن و بعلاوه ایجاد آسیب شناسی های عصبی جلوگیری می نماید.

2 خوراکی خوشمزه که حافظه را تقویت می نماید

به گزارش انجمن آقای شرفی، حفظ و نگهداری از حافظه یک کار همیشگی و روزانه است. مطالعه، انجام بازی های فکری، اندیشیدن و البته انجام تمرینات ورزشی، سنگ بناهای اصلی برای حفظ بنای حافظه ما هستند. اما یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در حفظ حافظه، رعایت نکات تغذیه ای و اهمیت به خورد و خوراک است.

واژه های علمی در این زمینه، دقیق و طبقه بندی شده هستند. بنابر گزارش های علمی، یک تغذیه نامتعادل، سرشار از شکر و چربی های مضر، باعث از بین رفتن حافظه می گردد. در عوض، تغذیه ای سالم و متنوع، از حافظه مراقبت می نماید. به همین دلیل، بعضی از غذاها و خوراکی، متحدانی قوی و قابل اتکا به شمار می آیند.

  • این روغن باعث تقویت مغز در دوران پیری می گردد

ماهی چرب حافظه را تقویت می نماید

امگا 3 در خط مقدم حفظ حافظه واقع شده است. این اسیدهای چرب غیراشباع در ماهی های چرب (ساردین، سالمون، تن، ماهی خال خالی، شاه ماهی و غیره) و بعلاوه در روغن های گیاهی (کلزا، گردو، کتان و غیره) یافت می شوند. پس از مصرف این خوراکی ها، آنها DHA (دوکوساهگزائنوئیک اسید) و EPA (ایکوزاپنتانوئیک اسید) را در اختیار مغز قرار می دهند؛ همان مولکول های ضروری که برای فراوری نورون ها و رشد مناسب مغز در دوران کودکی موثر و مهم هستند.

به این ترتیب که آنها نقش محافظتی ایفا و عملکرد مغز را حفظ می نمایند. سوفی لای، مدیر آزمایشگاه NutriNeurO (اینرا، دانشگاه بوردو) در این رابطه می گوید: چندین مطالعه اپیدمیولوژیک ثابت نموده اند که مصرف هفتگی ماهی های چرب با کاهش زوال شناختی مرتبط است و افراد را از ابتلا به آسیب های زوال عقل مانند بیماری آلزایمر محافظت می نماید.

علاوه بر این، ثابت شده است که افرادی که تغذیه ای فاقد امگا 3 دارند، میزان DHA در مغزشان کمتر است به خصوص در سطح هیپوکامپ که مقر اصلی حافظه در مغز است. در نتیجه، ارتباط بین نورون ها مختل شده و منجر به نقص حافظه خواهد شد.

این متخصص فرانسوی اضافه کرد : بعلاوه معین شده است که این اسیدهای چرب پدیده های التهابی مضر برای مغز را نیز کاهش می دهند.

بعلاوه برای مراقبت از مغز، مصرف حدود 250 میلی گرم DHA و 250 میلی گرم EPA در روز توصیه می گردد. این احتیاج با خوردن میزانی از انواع ماهی های چرب، حداقل دو بار در هفته تامین می گردد. البته مصرف سالادهایی که با میزانی روغن گیاهی تکمیل شده و بعلاوه خوردن انواع آجیل، در تامین روزانه این مواد سهیم خواهد بود.

کاکائو حافظه فعال را تحریک می نماید

برای تقویت بیشتر حافظه خود، بدون احساس گناه و عذاب وجدان، یک تکه شکلات را همراه با دسر یا قهوه تان نوش جان کنید. نتایج حاصل از چندین مطالعه نشان می دهد که در واقع، کاکائو حافظه فعال را تحریک می نماید، حافظه ای که به ما امکان می دهد محاسبه ذهنی انجام دهیم یا شماره تلفن را به خاطر بسپاریم. شکلات حتی می تواند با بهبود عملکرد نواحی خاصی از مغز، کاهش طبیعی حافظه را در افراد 50 تا 70 ساله معکوس کند.

همه این فواید به پلی فنول هایی به نام فلاونوئیدها در دانه کاکائو مربوط می شوند. موادی با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که از مغز و به ویژه رگ های خونی که از آن عبور می نمایند، محافظت می نماید.

بسیاری از مطالعات نشان می دهد: مصرف یک تکه کوچک شکلات تلخ، یا حدود 6 گرم از آن در روز، بین 20 تا 40 درصد خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، مانند سکته مغزی و بعلاوه آسیب های مرتبط با تسریع زوال شناختی را کاهش می دهد. و شمایی که شکلات را زیاد دوست ندارید، نگران نباشید! میوه ها و سبزیجات نیز از نظر پلی فنول بسیار غنی هستند.

به همین دلیل، مطالعه مفصلی روی تعدادی داوطلب انجام شد. در این مطالعه 37 داوطلب 50 تا 69 ساله در دو گروه تقسیم شدند. 19 نفر از آنها، روزانه یک نوشیدنی کاکائویی حاوی 900 میلی گرم فلاونول مصرف می کردند، گروه دیگر نیز تغذیه مشابهی داشتند با این تفاوت که نوشیدنی آنها، حاوی میزان بسیار کمتری فلاونول (10 میلی گرم) بوده است. آزمایش حدودا 3 ماه طول کشید.

در خاتمه مطالعه، داوطلبان تحت آزمایش های حافظه قرار گرفتند که شامل شناسایی اشکال انتزاعی بود که چند لحظه قبل به آنها ارائه شده بود. گروهی که بیشترین کاکائو را مصرف نموده بودند به طور میانه 0.6 ثانیه سریع تر از گروه دیگر واکنش نشان دادند.

اگر شرکت نماینده ای در آغاز مطالعه حدودا 60 سال سن داشت، پس از سه ماه، حافظه ای معادل یک فرد سی یا چهل ساله پیدا می کرد. و محققان این تقویت حافظه را به افزایش جریان خون در بخشی از مغز نسبت می دهند که کاهش حافظه در آنجا اتفاق می افتد به نام شکنج دندانه دار.

با این حال، طبیعی است که نباید تمام بار تقویت حافظه خود را بر دوش مصرف شکلات بگذارید، حتی اگر عاشق آن هستید. زیرا مصرف زیاد شکلات افزایش قند و چربی خون را در پی دارد. بنابراین سعی کنید در تغذیه متعادل خود، مقادیر کمی شکلات آن هم از نوع تلخش بگنجانید.

منبع: سیناپرس

منبع: همشهری آنلاین

به "2 خوراکی خوشمزه که حافظه را تقویت می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 خوراکی خوشمزه که حافظه را تقویت می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید