کولر گازی معمولی در برابر اینورتر؛ کدام برای خرید بهتر است؟

به گزارش انجمن آقای شرفی، در فصل تابستان یکی از گزینه هایی که باید در نظر گرفت، تهویه مطبوع محیط زندگی و کار است و اگر به فکر استفاده از کولر گازی باشید، حتما به تفاوت مدل های معمولی و اینورتر فکر نموده اید.

کولر گازی معمولی در برابر اینورتر؛ کدام برای خرید بهتر است؟

احتمالا دوست ندارید که مثل یک بطری آب سرد، عرق کنید؛ با این حال در تابستان هوا بسیار گرم است و برای خنک شدن محیط، معمولا احتیاج به خرید یک دستگاه تهویه مطبوع (AC) خوب مانند کولر گازی خواهید داشت اما بین کولر گازی معمولی و اینورتر کدام یک مناسب است؟ در این جا به چند تفاوت مهم این دستگاه ها می پردازیم که می تواند به شما در تصمیم گیری برای انتخاب برترین مدل متناسب با احتیاجتان یاری کند.

1. فناوری

یک کولر گازی معمولی و یک کولر گازی اینورتر (Inverter)، هوا را به شیوه متفاوتی خنک می نمایند، چون در حقیقت از کمپرسور متفاوتی بهره می برند. یک کمپرسور معمولی تهویه مطبوع، برای تنظیم دما پیوسته روشن و خاموش می گردد. زمانی که اتاق خیلی گرم است روشن می گردد و سپس وقتی اتاق به اندازه کافی خنک شد، خاموش می گردد. این چرخه روشن و خاموش را مرتب تکرار می نماید تا دما را ثابت نگه دارد.

عملکرد کمپرسور در کولر گازی اینورتر اما فرق دارد. این دستگاه برای صرفه جویی در انرژی و کنترل دقیق دما از فناوری پیشرفته تری استفاده می نماید. دستگاه تهویه مطبوع اینورتر دارای یک کمپرسور با سرعت متغیر است که بر اساس اندازه احتیاج به خنک کردن اتاق، سرعت را تغییر می دهد.

هنگامی که یک کولر گازی اینورتر را روشن می کنید، کمپرسور به آرامی آغاز به کار می نماید و سرعتش را افزایش می دهد تا به دمای مناسب برسد. فناوری اینورتر بعلاوه تغییرات دمایی را کاهش می دهد و باعث می گردد دمای خنک در اتاق پایدارتر و دلپذیرتر باشد.

2. مصرف برق

کمپرسور بخش مصرف نماینده انرژی در کولر گازی غیر اینورتر است که به صورت خاموش و روشن کار می نماید. این بخش در تمام مدتی که روشن است، با سرعت کامل فعال است و انرژی مصرف می نماید. بنابراین دستگاه تهویه مطبوع معمولی، یک وسیله خانگی است که برخلاف مکانیسم صرفه جویی در مصرف برق تهویه مطبوع اینورتر، می تواند به سرعت هزینه برق را زیاد کند.

از نظر مصرف انرژی، کولر گازی اینورتر اغلب نسبت به کولر گازی معمولی بهینه تر است، چون از چرخه های روشن و خاموش مکرر که باعث هدر رفتن انرژی می گردد، جلوگیری می نماید. بعلاوه دمای پایدارتری را حفظ و از نوسانات دما که می تواند باعث فرسودگی دستگاه گردد، جلوگیری می نماید. اما به این معنی نیست که یک کولر گازی اینورتر همواره از برق کمتری نسبت به کولرهای گازی ساده استفاده می نماید چون عوامل دیگری هم دخیل هستند که باید در نظر گرفته شوند.

اگر در اتاق بزرگی می مانید که واقعا داغ می گردد، احتمالا باید یک کولر گازی اینورتر قوی تر و بزرگ تر خریداری کنید که نسبت به یک کولر گازی معمولی کوچک تر، برق بیشتری مصرف خواهد نمود. اما اگر فقط برای مدتی از هر روز، از کولر گازی معمولی خود بهره ببرید و آن را خیلی سرد نکنید، ممکن است نسبت به استفاده از کولر گازی اینورتر در تمام روز با ایجاد سرمای زیاد، صرفه جویی انرژی بیشتری داشته باشید.

3. سطح نویز

چرا سطح نویز اهمیت دارد؟ به این علت که یک کولر گازی پر سروصدا می تواند کیفیت خواب شما یا تمرکز هنگام کار یا مطالعه را تحت تأثیر قرار دهد و از طرفی آسایش و بهره وری شما را هم کاهش می دهد.

وقتی کمپرسور یک کولر گازی معمولی روشن است، مقداری نویز فراوری می نماید اما سطح نویز آن با خاموش شدن کمپرسور به طور قابل توجهی کاهش می یابد. همین نوسانات مکرر سطح سروصدا می تواند ناراحت نماینده و آزاردهنده باشد.

در مقابل، چون کمپرسورهای تهویه مطبوع اینورتر هرگز متوقف نمی شوند، سطح نویز پایدارتر و البته کمتری نسبت به کولرهای گازی معمولی دارند. در واقع، صدایی که فراوری می نماید، با صدای یخچال یا نسیم ملایمی که از پنجره می وزد، قابل مقایسه است.

بنابراین، بسیار بعید است که یک کولر گازی اینورتر باعث اختلال در خواب، کار یا تماشای تلویزیون گردد. این دستگاه ها فقط شما را خنک و راحت نگه می دارند.

4. قیمت

مطمئنا نمی خواهید که هنگام خرید یک کولر گازی از قیمت بالای آن عرق کنید! به همین علت است که باید هزینه اولیه آن را که برای خرید می پردازید و هزینه جاری که برای مصرف انرژی بر اساس قبض برق می پردازید، در نظر بگیرید. نقطه مطلوب جایی در این بین است، که می توانید از یک کولر گازی خوب و ارزان لذت ببرید.

هزینه اولیه کولر گازی اینورتر معمولا بالاتر از یک کولر گازی معمولی است. چون اینورتر فناوری و اجزای پیشرفته تری نسبت به مدل های معمولی دارد. اما با توجه به اینکه کولر گازی اینورتر انرژی کمتری مصرف می نماید و بیشتر از یک کولر گازی معمولی دوام می آورد، هزینه های جاری آن پایین تر خواهد بود.

اگر از پرداخت قبض های سنگین برق متنفرید، عاشق یک کولر گازی اینورتر خواهید شد. این دستگاه می تواند قبض برق شما را در مقایسه با یک کولر گازی معمولی حدود 30 تا 50 درصد کاهش دهد. البته، پس انداز واقعی شما به چند چیز از جمله اندازه و برند کولر گازی، آب وهوای بیرون و اندازه احتیاج شما به خنک سازی محیط بستگی دارد.

5. تعمیر و نگهداری

به طور کلی، یک کولر گازی اینورتر به تعمیر و نگهداری کمتری نسبت به مدل های معمولی احتیاج دارد. به این علت که مدل اینورتر قطعات متحرک کمتر و استهلاک کمتری در کمپرسور دارد. اما با توجه به چرخه های روشن و خاموش پیوسته، چنین چیزی در خصوص مدل های معمولی با فشار مکانیکی و اصطکاک بیشتر روی کمپرسور، صدق نمی نماید. همه این ها می تواند منجر به خرابی بیشتر و احتیاج به تعمیر بیشتر در طول زمان گردد.

منبع تغذیه هم یکی از عوامل مهمی است که بر هزینه و اندازه احتیاج به تعمیر و نگهداری در کولر گازی تأثیر می گذارد. یک مدل اینورتر حتی با نوسانات ولتاژ و قطع برق می تواند به راحتی کار کند. اما در صورت تغییر ناگهانی ولتاژ به صورت افزایشی یا کاهشی، یک کولر گازی معمولی به آسانی می تواند آسیب ببیند که در نتیجه منجر به هزینه های تعمیر یا تعویض هم خواهد شد.

برای اطمینان از عملکرد و کارایی بهینه، باید طبق دفترچه راهنمای دستگاه خود عمل کنید و از اشتباهات رایج به ویژه در روزهای تابستان، اجتناب کنید.

البته این را هم باید در نظر داشته باشید که هر دو نوع معمولی و اینورتر، احتیاج به تمیز کردن و سرویس دهی منظم دارند. برای جلوگیری از تجمع گرد و غبار و گرفتگی، باید حداقل ماهی یک بار فیلترها، کویل ها و دریچه ها را تمیز کنید. از قلم نیاندازید که با یک تکنسین تماس بگیرید تا حداقل یک بار در سال کولر گازی خود را آنالیز و سرویس کنید و بتوانید هر مسئله ای را قبل از بدتر شدن تشخیص دهید و برطرف کنید.

صرفه جویی انرژی یا هزینه اولیه؟

کولر گازی مثل پیتزا نیست. شما نمی توانید یکی را سفارش دهید و بلافاصله از آن لذت ببرید. بنابراین پیش از خرج کردن پول با ارزش خود برای داشتن نسیمی خنک در محیط خانه یا دفتر کار، باید به دقت فکر کنید. مهم ترین مواردی که باید پیش از تصمیم گیری برای خرید در نظر بگیرید، شامل این موارد است:

  • آیا محتمل است در تمام طول روز از کولر گازی بهره ببرید یا فقط بعضی اوقات مثلا هنگام خواب آن را روشن می کنید؟
  • در منطقه ای با آب وهوای گرم زندگی می کنید یا سرد؟
  • اتاق شما بزرگ است یا کوچک، دنج است یا محیط باز و در معرض هوای آزاد دارد؟
  • می خواهید چقدر برای خرید تهویه مطبوع هزینه کنید؟
  • چقدر می توانید پول بیشتری برای قبض و تعمیر و نگهداری بپردازید؟

بسته به پاسخ شما به این موارد، باید بتوانید تصمیم بگیرید که یک کولر گازی معمولی خریداری کنید یا یک کولر گازی اینورتر.

منبع: Make Use Of

منبع: دیجیکالا مگ

به "کولر گازی معمولی در برابر اینورتر؛ کدام برای خرید بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کولر گازی معمولی در برابر اینورتر؛ کدام برای خرید بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید