چرا ورزشکاران جوان در معرض خطر ایست قلبی ناگهانی قرار می گیرند؟

به گزارش انجمن آقای شرفی، هالی مش 16 ساله بود که به میدان فوتبال گام نهاد، اما نمی دانست که در حین این بازی ممکن است تا پای مرگ پیش برود.

چرا ورزشکاران جوان در معرض خطر ایست قلبی ناگهانی قرار می گیرند؟

مش می گوید: سرم به شدت درد گرفت و بعد همه چیز یک دفعه سیاه شد.

مش در حین بازی دچار ایست قلبی ناگهانی شد. او خوش شانس بود که زنده ماند و معلوم شد عارضه ای قلبی دارد که او را مستعد ایست ناگهانی قلبی نموده است و اکنون یک دستگاه دفیبریلاتور یا شوک دهنده داخلی در بدنش کار گذاشته شده است. پزشکان او می گویند گرفتن نوار قلب به عنوان آزمایش غربالگری قلب به طور زوردسی این عارضه را شناسایی کرد و جان او را نجات داد.

آنالیز ها نشان داده اند که ایست قلبی ناگهانی یکی از علل قابل توجه مرگ به دلایل پزشکی در ورزشکاران است.

مرگ ناگهانی در اغلب ورزشکاران جوان حرفه ای مربوط به بیماری های مادرزادی قلبی و در میان این بیماری های مادرزادی ظاهرا عارضه کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک شایع ترین دلیل مرگ به دلیل ایست قلبی است. سایر علل در این مورد شامل ناهنجاری های شریان های کورونری قلب، انواع دیگر کاردیومیوپاتی و بیماری های اولیه ایجادنماینده اختلال ریتم قلب هستند.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های آمریکا می گوید هر سال حدود 2000 فرد جوان در این کشور به دلیل ایست ناگهانی قلبی می میرند که بسیاری از آنها سابقه بیماری قلبی شناخته شه ندارند.

دکتر جناتان دنزر، رئیس مرکز پزشکی بیماری های قلب ورزشکاران در دانشگاه واشینگتن در استان واشینگتن آمریکا می گوید: یک نفر از هر 300 فرد جوان دارای عارضه ای است که او را در معرض ایست ناگهانی قلبی قرار می دهد. به گفته دنزر این خطر ورزشکاران دانش آموز تقریبا چهار برابر بیشتر است و اغلب ورزشکاران در این باره تقریبا چیزی نمی دانند.

دنزر می گوید: پژوهش ها نشان می دهند که تا 80 درصد از بچه هایی که دچار ایست ناگهانی قلبی هستند، قبلا هیچ علامتی ندارند.

آیا باید از همه دانش آموزان ورزشکار نوار قلب گرفت

به همین دلیل است یک سازمان غیرانتفاعی به نام Who We Play For در استان فلوریدا برنامه هایی را برای افزایش آگاهی عمومی در این باره آغاز نموده است. آنها انجام مقرون به صرفه قیمت نوار قلب یا ای کی جی را به افراد عرضه می نمایند.

مش می گوید: اصلا خوب نیست که کودکی به طور ناگهانی به دلیل این بمیرد که هیچکس از بیماری قلبی اش خبر ندارد.

مدرسه مش یکی از 150 مدرسه ای در استان فلوریدا است که دانش آموزان ورزشکار را ملزم نموده است که پی از اینکه بازی را آغاز نمایند، باید نوار قلب بگیرند. پزشکان مش به او گفتند که شناسایی زودرس بیماری اش بود که جان او را نجات داد.

اکثریت دبیرستان ها در سراسر آمریکا دانش آموزان ورزشکار را ملزم نموده اند که پیش از آغاز فعالیت ورزشی پرسشنامه ای کامل را که انجمن قلب آمریکا(AHA (آن را تایید نموده است، پر نمایند.اگر کودکی بر مبنای نتایج این پرسشنامه در معرض خطر بالای بیماری قلبی شناخته گردد، بر مبنای دستورالعلمل AHA آزمایش های بیشتر و گرفتن نوار قلب برای او انجام می گردد.

اما به گفته دکتر دنزر این اقدامات کافی نیست. شواهدی قوی وجود دارد که استفاده از این مدل برای غربالگری باز هم اکثریتی از بچه ها دارای عوارض قلبی تشخیص داده نشده باقی می مانند.

AHA می گوید از گرفتن نوار قلبی از بچه ها در معرض خطر بالای بیماری قلبی حمایت می نماید، اما از دستورالعمل فعلی اش در این باره آن را بر اساس آخرین یافته های پژوهشی و ایمنی بیمار می شمارد، دفاع می نماید.

این انجمن بعلاوه ابراز نگرانی می نماید که گرفتن نوار قلب از همه دانش آموزان به دلیل کم اهمیت جلوه دادن معاینه جسمی درست باعث کاهش تشخیص موارد مسائل قلبی در بچه ها گردد. بعلاوه گرفتن نوار قلب از همه دانش آموزان احتیاج بودجه ای 2 میلیارد دلاری دارد که می توان آن را برای سایر مداخلات درمانی بالقوه نجات بخش زندگی به کار برد.

منبع: Abc news

منبع: همشهری آنلاین

به "چرا ورزشکاران جوان در معرض خطر ایست قلبی ناگهانی قرار می گیرند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا ورزشکاران جوان در معرض خطر ایست قلبی ناگهانی قرار می گیرند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید