چرا مسیح و آرش با درآمد 600 میلیونی مالیات نمی دهند؟

به گزارش انجمن آقای شرفی، روزنامه شهروند - مریم شکرانی: بازیگران و خواننده ها تافته جدا بافته مالیات در ایران هستند. براساس قانون تمام شهروندان ایرانی باید مالیات درآمدشان را بپردازند و در این بین تنها بازیگران، خوانندگان و اقشار فرهنگی از پرداخت مالیات معاف هستند.

چرا مسیح و آرش با درآمد 600 میلیونی مالیات نمی دهند؟

جالب است که بدانید درآمد یک سال برخی خوانندگان پاپ وطنی معادل 130 سال کار کارمندان مشمول مالیات است و برخی چهره های مطرح تلویزیون و سینما در عرض یک سال پولی به اندازه 36 سال حقوق کارمندان مشمول مالیات درمی آورند.

با این حال طیبه سیاووشی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به می گوید هربار که بحث دریافت مالیات از هنرپیشه ها و خواننده ها می گردد، بلوا به پا می کنند. البته غلامرضا سلامی، عضو شورای راهبردی نظام مالیاتی در وزارت اقتصاد به ما خبر می دهد که معافیت مالیاتی بازیگران و خواننده ها و برخی اقشار خاص به پایان خط رسیده و دولت درحال تدوین لایحه ای است که براساس آن نه تنها فعالیت های سوداگرانه مانند دلالی سکه و ارز یا زمین و مسکن مشمول مالیات می گردد، بلکه فرار های مالیاتی هم به حداقل می رسد.

درآمد ماهانه خوانندگان مطرح پاپ چقدر است؟

بلیت کنسرت خواننده هایی مانند ماکان بند، آرش و مسیح و بهنام بانی درحال حاضر بین 60 تا 120 هزار تومان برای هر صندلی مشخص شده است. اگر میانگین این رقم را 90 هزار تومان در نظر بگیریم هر شب کنسرت خواننده های پاپ پرطرفدار چیزی حدود 200 میلیون تومان فروش دارد. سالن میلاد نمایشگاه بین المللی 2 هزار و 100 صندلی دارد که معمولا تمام صندلی های کنسرت خواننده های محبوب به فروش می رسد. با در نظر دریافت متوسط 90 هزار تومانی قیمت بلیت کنسرت این خوانندگان آن ها در عرض یک شب چیزی حدود 190 میلیون تومان درآمد دارند.

نگاهی به برنامه کنسرت های آرش و مسیح در 4 ماه گذشته یعنی اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد نشان می دهد که این خوانندگان در شهر های مختلف ایران 24 شب کنسرت برگزار کرده اند. اگر در بدبینانه ترین حالت ممکن میزان فروش بلیت های کنسرت این خواننده را حدود نصف درآمد آن ها در تهران یعنی 100 میلیون تومان در نظر بگیریم، متوجه می شویم که این دو برادر در 4 ماه گذشته چیزی حدود 2 میلیارد و 400 میلیون تومان درآمد داشته اند. به عبارتی آن ها ماهانه حدود 600 میلیون تومان درآمد به جیب زده اند، اما براساس قوانین آن ها معاف از پرداخت مالیات هستند!

البته بگذریم که برخی مانند مهران مدیری نرخ بلیت کنسرت شان حاشیه ساز می گردد و گفته می گردد نرخ بلیت VIP کنسرت این بازیگر حتی از قیمت بلیت کنسرت برخی خوانندگان بین المللی هم بالاتر بوده است.

بازیگران برای افشای دستمزدهایشان مقاومت می کنند

بازیگران هم از این داستان مستثنی نیستند و البته آن ها به هیچ عنوان زیر بار شفاف کردن دستمزدهایشان نمی روند. رامبد جوان، مجری برنامه خندوانه در تلویزیون اعلام کرده بود که دستمزد او برای هر شب اجرای این برنامه از 3 تا 5 میلیون تومان شروع شده و در ادامه رقم دریافتی او افزایش داشته است.

شوی تلویزیونی خندوانه در طول سال هر شب از شبکه نسیم پخش شده است. اگر بخواهیم ایام تعطیل و سوگواری را در مجموع دو ماه در نظر بگیریم و دستمزد این مجری و بازیگر را همان دست پایین 3 میلیون تومان حساب کنیم، رامبد جوان در یک سال احتمالا چند صد میلیون تومان درآمد داشته است. با این حال رامبد جوان و دیگر همکاران او هم از پرداخت مالیات معافند.

فوتبالیست ها: ما مالیات می دهیم باشگاه تحویل نمی دهد!

در این میان رقم قرارداد فوتبالیست ها هم غیرشفاف است. هرچند برخی اسناد منتشر شده نشان می دهد که برخی مربیان فوتبال برای دو سال کار 4 میلیارد تومان قرارداد بسته اند و رقم قرارداد برخی بازیکنان تا 6 میلیارد تومان هم می رسد.

با این حال غلامحسین دوانی، عضو انجمن حسابداران خبره و کارشناس مالیات به شهروندآنلاین می گوید که فوتبالیست ها از پرداخت مالیات معاف نیستند. او ادامه می دهد: براساس ماده 169 قانون مالیات های مستقیم، تبصره ششم باشگاه های ورزشی در صورتی که از فعالیت های ورزشی مانند نقل و انتقال بازیکنان یا فروش بلیت بازی ها درآمدی داشته باشند، آن درآمد ها از پرداخت مالیات معاف است، اما اگر آن ها فعالیت های مالی مانند تبلیغ روی لباس یا فروش لوازم ورزشی و … داشته باشند، باید مالیات آن را پرداخت کنند.

جالب است که بدانید برخی فوتبالیست ها مدعی هستند که باشگاه ها از قراردادشان مالیات کسر می کنند، اما آن ها این مالیات را نمی پردازند. این کارشناس مالیات درباره این ادعا می گوید: اگر فوتبالیست ها راست می گویند موضوع را به سازمان امور مالیاتی اعلام تا با باشگاه ها تسویه حساب کنند.

نیمی از پزشکان تهرانی مالیات گریزند

پزشکان از دیگر اصناف پر حاشیه مالیات هستند و بار ها سازمان امور مالیاتی درباره طفره رفتن این قشر از پرداخت مالیات گفته است. ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران به مهر گفته: تن ها 10 درصد پزشکان دستمزد های بالایی دارند و 50 تا 60 درصد پزشکان وضع مالی آنچنان خوبی ندارند و مجبورند شب ها در بیمارستان ها کشیک باشند! او درباره میزان درآمد پزشکانی که درآمد بالایی دارند، گفته: آن ها بین 50 تا 80 میلیون تومان در ماه درآمد دارند.

طیبه سیاوشی، کننده مجلس: از نظر من هم منطقی نیست که کارمندی با درآمد 2 میلیون و 750 هزار تومان در ماه مالیات بدهد، اما خواننده ای با درآمد 600 میلیون تومان و یک میلیارد تومان در ماه مالیات ندهد.

با این وجود محمدرضا نوری، رئیس امور مالیاتی تهران به پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور مالیاتی گفته است که تقریبا نیمی از پزشکان تهران اظهارنامه مالیاتی پر کرده و البته همین تعداد هم به طور میانگین تنها 5 میلیون تومان در سال مالیات پرداخته اند. این درحالی است که رقم واقعی مالیات آن ها 76 میلیون تومان بوده است. با این حساب اگر نیمی از پزشکان تهرانی را کنار بگذاریم، پزشکانی هم که مالیات داده اند، تنها حدود 4 درصد از مالیات واقعی شان را پرداخت کرده اند.

خواننده شو، 130 سال حقوق بگیر!

بر اساس قوانین مالیاتی، در سال 98 هر کارمند و کارگر با درآمد بیش از 2 میلیون و 750 هزار تومان در ماه یا 27 میلیون و 500 هزار تومان در سال موظف به پرداخت مالیات است. درآمد خواننده های پاپ وطنی مانند آرش و مسیح در ماه به 600 میلیون تومان می رسد. اگر نخواهیم این رقم را در طول سال ثابت بگیریم و فرض کنیم آن ها 300 میلیون تومان در ماه کار می کنند، درآمد یک سال آن ها به 3 میلیارد و 600 میلیون تومان می رسد.

در واقع درآمد یک سال خواننده های پاپ معروف معادل 130 سال کار یک کارمند مشمول مالیات است. همچنین اگر یک بازیگر معروف در سال یک میلیارد تومان درآمد داشته باشد، درواقع درآمد یک سال او هم تقریبا به اندازه 36 سال کار یک کارمند مشمول مالیات است.

اگر میانگین دریافتی پزشکان با درآمد بالا را مطابق با اظهارنظر روسای صنفی شان چیزی حدود 65 میلیون تومان در ماه در نظر بگیریم، آن ها در سال 780 میلیون تومان به دست می آورند که این رقم معادل 28 سال کار یک کارمند مشمول مالیات است.

اسم مالیات که می آید، هنرمندان بلوا می کنند

ما گفتیم مالیات بدهند، اما خواننده ها و هنرپیشه ها بلوا به پا کردند! این جمله را طیبه سیاووشی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم به شهروندآنلاین می گوید و تأکید می کند: از نظر من هم منطقی نیست که کارمندی با درآمد 2 میلیون و 750 هزار تومان در ماه مالیات بدهد، اما خواننده ای با درآمد 600 میلیون تومان و یک میلیارد تومان در ماه مالیات ندهد.

او ادامه می دهد: این موضوع بار ها در کمیسیون مالی و کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح و بررسی شده است و براساس قانون تازه ای که وضع کردیم، بنا شد خوانندگان 10 درصد از بهای فروش کنسرت شان را به خزانه دولت برگردانند تا این مبلغ برای ساخت اماکن فرهنگی و تفریحی در مناطق محروم هزینه گردد، اما نمی دانم این قانون اجرا می گردد یا نه؟

فرمول محاسبه مالیات پزشکان و فوتبالیست ها

آیا مالیات پزشکان و فوتبالیست ها از فرمول مالیات کارمندان و کارگران تبعیت می کند؟ این پرسش را با محسن ابراهیمی، معاون حسابرسی اداره مالیات تهران در میان گذاشتیم و او به شهروندآنلاین توضیح داد: پزشکان، فوتبالیست ها و سایر اصناف و مشاغل تقریبا از همان فرمول مالیاتی تبعیت می کنند. در صورتی که میزان درآمد ماهانه شان کمتر از 2 میلیون و 150 هزار تومان در ماه باشد، معاف از مالیات هستند و سایر افراد با درآمد های بالاتر باید مالیات درآمدشان را بپردازند.

ریشه این معافیت به قانون مصوب سال 66 و اصلاحیه سال 80 برمی گردد. در آن سال ها فعالان رشته های فرهنگی و هنری مانند ناشران یا نقاشان اعلام کردند که این مشاغل طرفداری ندارد و کسی در ایران کتاب نمی خواند یا تابلوی نقاشی نمی خرد، بنابراین برای توسعه مشاغل در این رشته ها تصمیم گرفته شد که درآمد آن ها معاف از پرداخت مالیات باشد.

چرا بازیگران و خواننده ها معاف شدند؟

در این میان، اما فعالان رشته های فرهنگی و هنری تافته های جدا بافته مالیات هستند. براساس ماده 139 قانون مالیات های مستقیم، فعالان فرهنگی و هنری در صورتی که برای فعالیت شان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز داشته باشند از پرداخت مالیات معاف هستند البته مشروط بر این که اظهارنامه مالیاتی پر کنند. محسن ابراهیمی، معاون حسابرسی اداره مالیات تهران درباره علت معافیت مالیاتی هنرمندان و فعالان عرصه های فرهنگی هم توضیح می دهد:

ریشه این معافیت به قانون مصوب سال 66 و اصلاحیه سال 80 برمی گردد. در آن سال ها فعالان رشته های فرهنگی و هنری مانند ناشران یا نقاشان اعلام کردند که این مشاغل طرفداری ندارد و کسی در ایران کتاب نمی خواند یا تابلوی نقاشی نمی خرد، بنابراین برای توسعه مشاغل در این رشته ها تصمیم گرفته شد که درآمد آن ها معاف از پرداخت مالیات باشد.

او ادامه می دهد: هنرپیشه های سینما هم با این توجیه که صنعت سینما زیانده است و ممکن است بازیگری 100 میلیون تومان در سال درآمد داشته باشد، اما چهار سال یا بیشتر بیکار باشد، تلاش کردند به جرگه مشاغل معاف از مالیات بپیوندند، اما این قانون نقص دارد و سازمان امور مالیاتی به دنبال اصلاح این قانون است، زیرا درآمد مقطعی برخی بازیگران یا خوانندگان معادل سال ها کار کارگران و کارمندانی است که مالیات می پردازند.

عرصه برای فرار مالیاتی تنگ تر شد

فرار های مالیاتی چگونه انجام می گردد؟ غلامرضا سلامی، عضو شورای راهبردی مالیات وزارت اقتصاد در پاسخ به این سوال به ما می گوید: ما بانک اطلاعاتی شفافی از میزان درآمد و هزینه کرد افراد نداریم و همین مسأله موجب فرار های مالیاتی می گردد. با این حال، گام های خوبی برای شفاف سازی درآمد های افراد برداشته شده است؛ به عنوان مثال از سال 95 به این طرف، بانک ها موظفند که اطلاعات حساب مشتریان شان را بدون تشریفات قضائی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند یا قانون اصلاح چک و ممنوعیت پشت نویسی چک کمک بزرگی در این زمینه است.

او ادامه می دهد: تا پیش از این، چک بار ها پشت نویسی می شد و دست به دست می چرخید و دقیقا مشخص نبود دریافت کننده مبلغ چک چه کسی است؟ اما در حال حاضر دریافت کنندگان وجوه مالی مشخص هستند و این تشخیص، دریافتی افراد را برای سازمان امور مالیاتی راحت تر می کند.

ممکن است استعلام درآمد و هزینه یک فرد 10 میلیون تومان خرج بردارد و درنهایت مالیات او فقط 2 میلیون تومان تمام گردد.

دردسر های کشف فرار مالیاتی در ایران

محسن ابراهیمی، معاون حسابرسی اداره مالیات تهران درباره دشواری های شناسایی فراریان مالیات در ایران توضیح می دهد و به شهروندآنلاین می گوید: در کشور های پیشرفته وضع درآمد خالص افراد آن قدر شفاف است که حتی اطلاعات خرید و هزینه شهروندان ثبت می گردد و به صورت مکانیزه از درآمدشان کسر و نتیجه برای ادارات مالیات ارسال می گردد، اما در ایران نه تن ها وضع درآمد افراد شفاف نیست بلکه اطلاعات هزینه و مخارج افراد نیز به دشواری قابلیت استعلام دارد. به جز این، سازمان امور مالیاتی ناچار است به تنهایی تک تک این اطلاعات را استخراج و به صورت دستی محاسبه کند تا بتواند به برآوردی غیر دقیق از مالیات افراد برسد.

او ادامه می دهد: این استعلام ها گاهی هزینه سنگینی برای سازمان امور مالیاتی دارد و انجام آن به صرفه نیست. به عنوان مثال ممکن است استعلام درآمد و هزینه یک فرد 10 میلیون تومان خرج بردارد، درنهایت مالیات آن تنها 2 میلیون تومان تمام گردد. واضح است که کشف این دسته از فراریان مالیات برای سازمان امور مالیاتی صرفه مالی و توجیه عقلانی ندارد. ابراهیمی همچنین تاکید کرد که بر اساس ماده 169 قانون مالیات های مستقیم، اکنون اطلاعات مشمولان مالیات به صورت مکانیزه به سازمان می رسد و این فرآیند به صورت جدی در حال تکمیل است به طوری که مالیات اغلب مشاغل مانند پزشکان به طور دقیق از مستندات به دست آمده محاسبه می گردد.

مالیات ایرانی ها تنها به اندازه نصف حقوق کارمندان

فرار های مالیاتی در ایران موجب شده است که ایران به درآمد های نفتی وابسته بماند و پول فروش نفت که باید خرج توسعه کشور گردد، به صورت عمده برای خورد و خوراک، وسایل مصرفی و پرداخت حقوق مردم هزینه گردد. امیدعلی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به درآمد های ناچیز حاصل از مالیات گفته است که همه درآمد های مالیاتی ایران به اندازه نصف پولی است که به عنوان حقوق به کارمندان پرداخت می گردد.

البته وضع درآمد های مالیاتی ایران وخیم تر از این حرف هاست و بنا به تازه ترین گزارش صندوق جهانی پول، مالیات در ایران تنها 5 درصد تولید ناخالص ایران را تشکیل می دهد. این درحالی است که در کشور های پیشرفته سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی به 60 درصد می رسد.

منبع: برترین ها

به "چرا مسیح و آرش با درآمد 600 میلیونی مالیات نمی دهند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا مسیح و آرش با درآمد 600 میلیونی مالیات نمی دهند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید