پژو پارس بهینه ایران خودرو وارد فاز فراوری آزمایشی شد ، مشخصات فنی

به گزارش انجمن آقای شرفی، پژو پارس بهینه با چهره فیس لیفت شده رسماً وارد فاز فراوری آزمایشی شد. ایران خودرو ظاهراً قصد ندارد دست از سر این گاو شیرده بردارد و حال شاهد فراوری پژو پارس با نمایی شبیه به وانت آریسان هستیم. اگر این محصول تست های فراوری را پشت سر بگذارد، فاز تجاری سازی آن در ایران خودرو خراسان شروع خواهد شد.

پژو پارس بهینه ایران خودرو وارد فاز فراوری آزمایشی شد ، مشخصات فنی

بیت ران - محمد فتح اللهی: در روزهای قبل شایعه فراوری پژو پارس بهینه یا فیس لیفت در صنعت خودرو کشور وجود داشت. دقایقی پیش اما با انتشار نخستین تصاویر این خودرو تعیین شد ایران خودرو قصد ندارد با این سدان تاریخ مصرف گذشته خداحافظی کند.

حقیقت این است که پژو پارس در میان محصولات ایران خودرو، محصولی پر فروش و محبوب است. از همین رو این خودروساز تمایلی برای کنار گذاشتن آن از خط فراوری ندارد.

اما از سوی دیگر استانداردهای 85 گانه وارد فاز اجرایی شدند و پارس قدیمی توانایی پاس کردن آنها را نداشت. از همین رو ایران خودرو تصمیم گرفت با احتساب متریالی که در اختیار دارد، پژو پارس بهینه را فراوری کند.

با توجه به تصاویری که از پارس بهینه منتشر شد، بعید است که این خودرو روی خط فراوری مساهده نگردد. چرا که به نظر می رسد ساخت قطعات و قالب های سپر جلو و عقب آن به اتمام رسیده است.

لازم نیست با دقت به جزئیات طراحی پژو پارس فیس لیفت نگاه کنیم. چرا که رو به روی ما نسخه سدان وانت آریسان ایران خودرو قرار گرفته است و فقط در بخش جلو به جانمایی مه شکن های متفاوت با آریسان اکتفا شد.

در بخش عقب این خودرو هم دیگر خبری از ضربه گیرهای منسوخ شده پژو پارس نیست. در حقیقت سعی شد این بخش از خودرو به طراحی محصولات امروزی نزدیک تر گردد!

تعیینات فنی پژو پارس بهینه

ایران خودرو قرار است این محصول به ظاهر تازه خود را با قوای محرکه TU5 پلاس یا XU7 پلاس به بازار ارائه کند. موتور TU5 پلاس در واقع همان EC5 است که زمانی در زیر درب موتور پژو 301 قرار داشت.

ایران خودرو در زمان رونمایی از تارا، نام این قوای محرکه را به علت داخلی سازی ها از EC5 به TU5 پلاس تغییر داد تا نشان دهد این موتور نسبت به TU5 فزونی دارد.

موتور TU5 پلاس پس از به روزرسانی های ایران خودرو، قدرت آن از 105 به 113 اسب بخار رسید. گشتاور این موتور نیز پس از تغییرات از 142 به 144 نیوتن متر افزایش یافت.

موتور TU5 به علت ساختاری 16 سوپاپه و استهلاک کم در بین محصولات ایران خودرو بسیار محبوب شد. سال ها محصولات بسیاری در ایران خودرو مانند پژو پارس و 405 از این موتور استفاده کردند تا اینکه این خودروساز تصمیم به اضافه کردن سامانه CVVT به آن کرد. پس از ارتقاء این موتور قدیمی، ایران خودرو نام TU5 پلاس را برای آن انتخاب کرد.

سری موتورهای TU برای اولین بار در سال 1382 در زیر درب موتور پژو 206 تیپ 4 مشاهده شد. یک سال بعد تیپ های 5 و 6 پژو 206 هم از این موتور استفاده کردند و ایران خودرو با تیپ 4 این هاچ بک محبوب خداحافظی کرد.

موتور XU7 پلاس برای پژو پارس بهینه

موتور احتمالی دیگر پژو پارس بهینه، XU7 پلاس است. می دانیم که پارس برای مدتی با این قوای محرکه به فروش رسید. XU7 پلاس نسخه به روز XU7 بود که به واشرزدن مشهور شد.

ایران خودرو کوشش کرد تا مسائل موتور XU7 را در XU7 پلاس بر طرف کند. از طرفی دیگر بهبود کارکرد این موتور باعث شد 97 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه نیرو فراوری کند و گشتاور خروجی آن هم به 146 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه برسد که از XU7 به مقدار 7 نیوتن متر کمتر بود.

در XU7 پلاس بعضی از قطعات داخلی موتور، مانند میل بادامک، میل لنگ، پوسته یاتاقان، مجموعه دسته سمبه، حلقه و سمبه از نظر طراحی تغییر کردند. بعلاوه مسیر گازهای خروجی موتور نیز دچار تغییراتی شد. ایران خودرو مطرح نمود در موتور XU7 پلاس کوشش کرد طول عمر شمع ها افزایش پیدا کند و تسمه ها هم در پیمایش های طولانی احتیاج به تعویض داشته باشند.

سرسیلندر این موتور مشابه نمونه گازسوز است. چرا که ایران خودرو باور داشت با این کار احتمال سوختن واشر سرسیلندر در این موتور کمتر خواهد شد. به غیر از این موارد، سامانه خنک کاری موتور XU7 پلاس هم در مقایسه با XU7 تغییر کرد.

پژو پارس بهینه استانداردها را پاس می نماید؟

یکی از مهمترین مواردی که ایران خودرو خراسان درباره پارس بهینه مطرح نمود، استفاده این خودرو از سامانه کنترل پایداری است. اگر کمی به عقب برگردیم، به یاد می آوریم که سازمان استاندارد اعلام نمود استانداردهای 85 گانه خودرویی در طول امسال اجباری و اجرایی خواهند شد.

بعضی از استانداردهایی که از این پس در خودروهای داخلی اجباری خواهند شد عبارتند از سامانه کنترل پایداری، نشانگر تعویض دنده (GSI)، سامانه کنترل فشار باد تایرها (TPMS)، چراغ اتوماتیک یا اتولایت، ایمنی عابر پیاده، استحکام بدنه و کابین خودرو، سامانه هشدار انحراف از مسیر، سیستم ترمز اضطراری یا ترمز کمکی، دی لایت و پوزیشن لایت.

از آنجایی که یونیت سنسور نور ایران خودرو دارای سنسور باران نیز است، می توان پیش بینی کرد که پژو پارس بهینه دارای چنین آپشنی نیز باشد.

در نهایت باید دید این محصول آزمایشی آیا می تواند استانداردهای 85 گانه را پاس کند یا خیر. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، شاهد پژو پارس با نمای وانت آریسان خواهیم بود که یادآور دوران پیکان های سپر جوشن است.

مازراتی گریکاله 300 اسب بخاری هیبریدی در ترکیه / از خرید خودرو تا تحویل

لامبورگینی دیابلو با Eccentrica دوباره به دنیا آمد

سهمیه سوخت خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث قطع می گردد

افزایش قیمت لاماری ایما چه مبنایی داشت؟ / امکان ثبت شکایت برای خریداران

افزایش قیمت خودروهای مونتاژی اصلاح می گردد / دستور رئیسی

منبع: بیت ران

به "پژو پارس بهینه ایران خودرو وارد فاز فراوری آزمایشی شد ، مشخصات فنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژو پارس بهینه ایران خودرو وارد فاز فراوری آزمایشی شد ، مشخصات فنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید